Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettannonstorget
Läst 377 ggr
[Angel88]
0

kan detta värkligen stämma???

http://www.blocket.se/vi/11625030.htm?ca=15_s

dom får väl inte registreras??

Milli
0

Jo men det är ju amstaff? Dom ska ju va DNA testade så att dom aggresiva generna är borta lr nåt… Fast stog ju att pappan inte var det iofs.
och det står väl inte att dom är registrerade lr?

[Angel88]
0

Det är ju förbjudet i sverige att avla på dom, och skk tar avstånd från sådanna hundar, det har jag läst..

Milli
0

men det är väl pitbulls som skk tar avstånd ifrån? Amstaff ska ju vara DNA testade så att dom aggresiva generna är borta. Det är ju det som är skillnaden på raserna. Kanske jag har blandat ihop men jag har hört det så iaf…

tezzie
0

Amstaff är en laglig ras i sverige! Det är stor skillnad på en pitbull och en amstaff.

Dessutom så står det inte att dom är registrerad :)

*** Kärleken övervinner allt ***

MiaMaria
0

Amstaff är godkänd ras av skk

[Angel88]
0

dom till hör näst samma kategori, vet amstaf som gott till atack meed, som sas va den bästa barn hund man kunde ha, fick helt plödsligt bara en sne täning.

jag tror amstaf e oxå förbjuden

[Angel88]
0

oki då¨har jag fått fel info då ??:S

MiaMaria
0

Jag blev osäker nu när de skrev de så jag gick in på skk's hemsida och amstaff är en tillåten ras. Själv skulle jag vilja ha en.

[Angel88]
0

jo dom är otroligt fina, men lite hur ska man säga icke litbara. En bekant fick sälja sin valp för att den helt plötsligt började gå till anfall mot hästarna och deras föl, blev kraftigt sparkad en gång men fattade tydligen inte vinken

MiaMaria
0

Jag tror på att köper man en valp från en vettig uppfödare/kennel där valpen får vara med i familjen, man får träffa iaf mamman (helst även pappan) och se hur dom är samt sen att man kan hundar själv och vet hur man ska uppfostra dom så går de bra. Men självklart finns de undantag

[Angel88]
0

jo dom hade redan flera hundar, mamman och pappan vat ja va bra, hunden fick lixåm fri spel bara så där, vi skälde utden fast det sket han i, han va på hönsen sen med, då orkade dom inte med han mer

tezzie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst kan en amstaff gå till attack… Men det kan även en golden, cocker spaniel mfl

Det beror helt och hållet på i vilka händer de hamnar i, hur de uppfostras och vad de kommer från för uppfödare. Tycker att det är en myt att alla Rottisar, amstaff mm skulle vara mer aggressiva än andra hundraser, men de framställs som aggressiva kamphundar i media, vilket jag tycket är vansinnigt galet! Själv har jag en Springer Spaniel, ser bedårande söt ut, men även han har sina sidor, precis som vilken hund som helst!

MiaMaria
0

#12 Bra skrivet =)

[Angel88]
0

jo jag gillar dom hundarna, men det känns inte helt säkert om man har barn i familjen, det spelat ingen roll hur man upp fostrar ett djur dom kan gå till anfall endå. Och det är större risk hos dessa raser, jag gillar dessa hundarna jätte mycket, men skulle inte våga ha en med barn inär heten.

#12 fin bild

tezzie
0

Nu kan nog många bli arg på mig… Men statisktiskt sett så toppar Golden retriver listan på bett/attack på barn i hemmet. Men det är väl antagligen för att man ser de som en självklar familjehund. Det finns nog inte lika många amstaff i småbarnsfamiljer… Så det är kanske ingen rättvis undersökning :(

Nu tycker jag om Golden… Eller förresten, jag tycker om alla hundar som är uppfostrade på rätt sätt, oavsett ras, färg eller storlek :)

MiaMaria
0

Ja golden anses ju som en familjehund, men är ju egentligen en jakthund, det får man inte glömma bort. Och det är som du skriver, rätt uppfostran, uppfödare osv. Har själv en golden (delad vårdnad med min mor) och skulle aldrig göra en fluga förnär, ja möjligtvis jaga nån ekorre men där går gränsen, och det pga lek, inte pga elakhet.

Sehvrin
0

#12 Men det är skillnad på rasena, faktiskt. De har avlats fram för olika betende och  hundar som rottweiler och amstaff har mest troligt avlats som vakthundar, dvs på något mer agressivt beteende än andra raser.

Men självklart är inte hundarna elaka av naturen och som sagt kan även hundar av raser som inte avlats för agresivt beteende bli agressiva.

Fast om jag förstått det rätt så försöker man nu för tiden avla bort de ursprungliga, agressiva beteendena hos dessa hundraser? 

(Mina uttalande bygger på det jag lärt mig på grundkursen i genetik och jag anser mig inte vara nån expert)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[louise80]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vill bara tillägga en sak mamman är min pojkväns gamla hund och hon är det snällaste som finns, hon har korrekt stam men uppfödarna vill inte reg dom, tyvärr oseriösa människor, själv fattar jag inte varför man inte kan registrera när man ändå använder hundar med riktiga papper, hanen vet jag ingenting om. ¨

Här e en bild på henne när hon va yngre

kemikal
0

Måste påpeka att pitbull inte är olaglig i Sverige, däremot är den inte godkänd av SKK. Den får alltså inte registreras där, och inte vara med på något som SKK anordnar.

Am. staffen avlades fram för att man ville ha en hund av samma typ, men mer lämpad för utställning och sällskap.

De hundar som kallas pitbull är i Sverige för det mesta blandraser mellan olika s.k kamphundar.