Höpellets, var?
3 dl musli/dag och fortfarande överenergisk häst så tänkte jag nu ge
1 morot och ½ äpple/måltid.
Men när det blir varmare blir morötter och äpplen dåliga så snabbt, någon som har tisp vart jag kan köpa höpellets och ge honom istället när det är varmt? antingen affär eller som man kan beställa, typ granngården borde väl ha?
ps: MÅSTE gå honom något då han sparkar så hemskt i väggen om han inte får när dem andra får.
men du, det finns ju torkat morotsflingor att köpa? Hälsokost och djuraffärer har småpåser på 500 gram till inte alldeles för styva pengar, har även sett kilospåser, det går väl att ge honom en näve det när dom andra får nåt?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Äter han inte mineraler? Det brukar inte dom flesta foderstater ha för mkt av så det kan man ju ge lite sån pellets i krubban.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Eller en näve av något kraftfoder med lite stärkelse men mycket protein. Eller lucernpellets utan melass (om det nu går att få tag i).
Du kan ju prova att köpa lucernpellets (är ju "nästan" som hö) och lägga det i blöt så att de sväller ordentligt = blir mera.
Hittade dessa höpellets, 30 kr kg annars.
Hakuna matata!
#1 var finns sånt någonstans? :)
#2 nepp, käkade hö på lösdrift innan, sen hamna han i box och tränades hårt och då fick han musli + 4 dl kraft, sen när vintern sabbade ordentligt ridmöjligheter gick vi ner till bara musli.
Trodde mineraler var i pulver form + väldigt små doser?
#3 & 4 han blir lätt tjock så vill helst inte ge lusern ;)
Jag hittade 5 kilos påse här
Dock står det inget pris. Jag vet inte om dom sälger direkt eller är grossist och sälger via olika affärer runtom men det är ju värt ett email och fråga tycker jag :)
Annars finns det till typ 28 spenn för en halv kilo här.
Det borde väl räcka att han får en handfull med exempelvis morotsflingor i krubban när dom andra får sin kraft va?
annars kan man köpa säck med fodermorötter, skiva med osthyveln och torka et par timmar på 75 grader med ugnsdörren på gläntan. Då blir det torkade flingor och blir inte dåligt när det blir varmare så länge det förvaras torrt ^^
#5 Mineraler finns i pelletsform (tex på granngården) och vi ger ca 1dl av det. En häst i förra stallet fick bara mineraler för hon var överviktig och fick lätt fång så hon fick inte äta något kraftigare. Men mineraler behövs ofta och sägs ju inte vara farligt att ge även om nu behover skulle vara uppfyllt (vilket det ofta inte är på vanligt hö).
Vad tror ni om denna?
Höpellets tillverkat av torkat hösilage från Norrland säljes i 10 kg säckar.
Praktiskt att ta med till tävlingar mm.
Innehållsdeklaration:
100% torkat hösilage från Norrland
EnergiMJ/kg 9,5
Råprotein% 9,4
Växttråd%29,6
Fett% ca 1,5
Aska% 4,6
Vattenhalt% 7,2
Kalcium% 0,2
Fosfor% 0,3
Kalium% 2,1
Magnesium% 0,1
#8 okey, ska se om jag hittar nåt sånt då :)
Låter detta som ett bra mineral pellets?
Ett smakligt och pelleterat mineralfoder som ges till vuxna hästar i normalt arbete. Tack vare att mineralfodret är pelleterat så kan du alltid vara säker på att din häst får i sig rätt mängd av alla viktiga mineral-, vitamin- och spårämnen.
8 kg hink
Analytiska beståndsdelar/kg:
kalcium 13,5%,
fosfor 3%,
magnesium 6%,
natrium 4,8%,
råaska 51%.
Kalcium/Fosforkvot: 4,5.
#10 Personligen köper jag bara mineraler med vitaminer i (fast det kanske du inte skrev ut bara?) såhär efter nyår efter som att vitaminmängden sjunker i höt och då kan det vara bra att de får i sig lite extra efter att höt lagrats i något halvår. Men man kan ju givetvis ge det flytande med :)
För övrigt går det bra att lägga till det som godis, alla utom en av mina hästar äter det utan att man blander det med något alls! xD
Hakuna matata!

Min ena häst vilar för tillfället och därför får hon endast mineraler.
Ger henne Miner Blå(pelleterade). Finns att köpa vart dom helst där du köper foder. Ex granngården.
#11 jag har ju aldrig gett mineraler så svårt att veta vad jag ens ska kolla efter :P
Jag hittade bara ett foder som hette "mineral foder", det jag reagera på att det var så otrolgit dyrt med alla dessa tilläggs foder, mitt gamla kompletta foder som inehöll allt var t.o.m billigare :S
#13 Ja kan man få en komplett med bra hö, havre, lite vetekli och kanske lite lucern så blir det ju billigare. Men vill man inte ge spanmål är det svårt och då måste man ha mineraler som utvunnits på något vis.
Jag brukar ge krafft mineral blå, men granngårdens "vanliga" är ungefär samma sak. Har granngården närmast så det är dem jag köper från bara. Men jag brukar köpa säck istället för hink så blir det lite billigare.
Hakuna matata!
#13 Ja det är ju dyrt per säck, men å andra sidan så ger man ju inte så jättemkt av det åt gången så det räcker ju ganska länge.