Häst som "glömmer" sin bakdel
Hejsan! Jag har en häst som under träning "glömmer" eller "tappar" sin bakdel. Jag har inte haft han så länge och har inte hittat knapparna än och därför har han inte fått gå ett så ordentligt pass som han gjorde hos förra ägaren vilket gjort att han latat till sig lite. Dock efter lite googlande så kom det fram en himla massa läskiga tips från andra om allt från fästingsjukdomar och ömma nerver. När han veterinärbesiktades innan köp röntgade vi igenom hela han och fann ingenting och han gick igenom böjprov och diverse test och longeringar. Dvs helt UA!
Har det att göra med att han helt enkelt latat till sig och att jag behöver få honom att sätta bakdelen mer till? Just nu väger han mycket fram och jag tror det är problemet och jag tar gärna emot ridtips från andra på hur jag kan göra! Eller är det att han kan ha en okänd skada eller liknande? Kanske ska tillägga att jag just nu rider i en sadel som inte är den bästa på han som hindrar hans rörelser lite. (Sadelprovning inbokat nästa vecka). Kan det vara orsaken också?
Ge gärna erat utlåtande :-)
MVH
//Emma
Sådan är min medryttarhäst med, tappar bakdelen om man inte jobbar hela tiden.
Just nu är han ståendes pga senskada pga spark, men när han igång så gjorde han så med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kanske ska tilläggas att jag känner aldrig av det i hoppningen där vi både har bättre sadel och att han får lov att jobba med bakdelen över hinder och min tränare har så mycket bättre övningar som lägger mycket vikt på genomriden häst!
//Emma
Om du vet att sadeln passar dåligt, och du vet att han går bättre med en sadel som passar bättre, så RID INTE med den sämre sadeln! Använd hoppsadeln eller rid barbacka tills sadelmakaren har gjort sitt. Att rida med en sadel man vet passar dåligt är att be om långsiktiga problem.
#4 Det har jag börjat göra nu och jag hoppas det blir bättre.
Har ni övriga tips på övningar jag kan göra för att få han under sig och arbeta mer med bakdelen?
//Emma

#5 Sidvärtsrörelser och skolorna framförallt. Även ryggningar och galoppfattningar.
#6 Tack för tipset!
Jag har även funnit en ny tränare nu som förstår både mig och hästen kanon och efter första träningen kändes det kanon! Ett steg i rätt riktning!
//Emma