Fullcheek
Är det bra att tömköra på fullcheek-bett?
Min häst är en riktig envis tjurskalle när det gäller tömkörning och när han protesterar så snurrar han runt så att han står med huvudet mot mig. När jag springer runt för att hamna bakom honom så snurrar han ju så klart med mig så att han alltid står med huvudet riktat mot mig. Man får ju inte vara dum heller. ;) Nä, men jag måste ju dra i yttertömmen samtidigt som jag försöker peta iväg honom med spöt men problemet är att bettet nästan far in i munnen på honom eftersom att jag bara tar i yttertygeln och därför har jag funderat över att skaffa ett fullcheek för att skona hans mungipa litegrann.
Tror ni att det kommer fungera bra eller är det stor skillnad mellan hur vanliga tränsbett och fullcheek fungerar? Kan ni förklara skillnaden i så fall? :)
Visst hjälper fullcheck. Annars kan du göra som vi alltid gör vid tömkörning (Det rycker mindre i hästens mun då)
Vi har grimman kvar under tränset och trär sedan tömmen igenom både bettringen och sidoringen på grimman.
Se bilden.
Annars är det väldigt bra att ha med sig ledhjälp i början innan hästen har accepterat att bli tömkörd.
Jag har alltid parerstång på bettet numera, kör på halvfcheek och använder det även när jag tömkör och rider. Tycker det ligger stadigare och att det är tydligare än vanligt bett.
#1 Okej. :) Jag tror inte att jag vill ha grimman under tränset pga risken för skav. Men då ska jag försöka få tag i ett billigt fullcheek.
Min häst går att tömköra han är bara väldigt envis och testar mig hela tiden så jag vill inte ha någon ledhjälp som är ivägen. När min häst "ger upp" så blir han ofta sur och måste göra sig av med lite energi och då sticker iväg och bockar och sparkar bakut och då vill jag inte ha någon i närheten. :)
#2 Okej. :) Då ska jag köpa ett, men jag tror att jag köper ett fullcheek.
Fullcheek är jättebra att ha på sina hästar, dels så kan de inte nypas (inte lika lätt som ett med vanliga ringar i.af) och dels så blir det ett mycket tydligare tryck på motstående sida som du tar i tygeln.
Det är bra både för att ge tydligare signal när man rider in dem t.ex.
Och det är bra då man inte kan dra bettet igenom munnen eller ens bara halvvägs som inte är helt omöjligt om hästen gapar lite. Med andra ord perfekt när man tömkör, om man har en häst som kan dra och man behöver "panikstanna" dvs ta mycket i bara en tygel och även för små barn som inte alltid har koll på vad de själva gör.
Fullcheek är rätt ovanligt utanför travet här i sverige men i övriga europa och i usa är det ibland nästan vanligare än det klassiska tränsbättet hos ponnyer (små ryttare).
Man har det ju istället för bettplattor som är betydligt fulare (enligt mig i.af) än ett cheekbett :)
Eggbett (fasta ringar) är ju lite bättre ur denna synpunkt än de vaniga ringarna så många gånger ä det ett bra alternativ. Men halfcheek eller helst fullcheek är väldigt bra även om det kanske egentligen inte behövs i den "vanliga" ridningen ^^
Hakuna matata!
#4 Är bettplattor till för att ha samma funktion som fullcheek? :) Jag har två par bettplattor som jag använder som skavskydd på mitt pelham och kimblewick så då kanske jag kan testa med dem istället för fullcheekbettet? Det är ju lite billigare eftersom att jag nästan bara kommer använda det vid tömkörningen. :p
Jag har använt ett vanligt tvådelat D-ringsbett med ganska stora ringar när jag har tömkört men min häst har så stor mun att de ändå trycks in ganska ordentligt i mungipan.
#5 Ja har du ett par bettplattor så går de ju givetvis lika bra att använda! De har samma funktion ^^ Man får bara tänka på att bettet blir lite mindre med plattorna på, så är bettet man har snudd på för litet så kanske man behöver ett större bett, men annars är det bara att slänga på dem. =)
Hakuna matata!
Då ska jag testa med dem. :) Tack för hjälpen!
Ett tipps för att få din pålle att inte vända sig in emot dig är att träna på att göra halt utan att hästen vänder sig.
Börja med att bara skritta på en jätteliten volt, be om halt och belöna så fort han stannar utan att vända sig inåt mot dig. Se dock till att inte belöna så fort han stannar utan att vända sig in emot dig utan belöna enbart när du har bett om det. Annars kommer du få en häst som stannar hela tiden för att få belöning!
Uppskattar din häst klappningar eller bara ett tydligt "braaa" och vila i 5-10 sekunder så kör med det i första hand, men använder du godis så tänk på att du ska komma till hästen med godiset och inte tvärt om. Så det är viktigt att hästen står kvar i den possitionen du bad om, hästen ska inte böja sig in med huvudet efter ditt godis.
Tänk också på att om du belönar med godis så ska hästen lära sig att inte vända sig med huvudet mot dig eller komma närmare dig när du ska belöna, så ska hästen fram och puffa med nosen på din hand när du belönar så ge honom en liten försiktig "snyting" eller en lös knäppning - bara så han tar bort huvudet igen. De får såklart uppmärksamma det, men inte vilja "fram till det". Håll fram handen och säg varsågod när hästen faktiskt får ta godiset. Detta ska du helst träna på innan longeringen :) Risken annars om man inte bestämmer även när de ska få ta godiset (när de är hästar som är liite godisfixerade) är att de kanske flyttar sig från plasten ute på volten för att möta upp dig efter att du sagt braaa för att möta upp godiset.
Är din häst alltid godisfixerad så är det bäst att låta bli och försöka motivera ändå, men godis är ett uppskattat hjälpmedel framför allt i början när man lär dem saker för att de itne ska hinna tycka det är tråkigt utan för att få dem att fortsätta vilja lära sig nya saker.
Hakuna matata!
#3 *Ler* Man hinner knappast få skav av en grimma som sitter på en sån kort stund. Det är inte värre än att ha nosgrimma på.
Har du en remontgrimma kan du sätta den lite lösare runt munnen och trä tömmen på samma sätt som på bilden.
Men visst är ett fullcheck ett alternativ.
Här en bild på nosgrimma och fullcheckbett men där vi fortfarande har tömmen genom både grimman och bettringen.
Remontgrimman är spänd innanför bettet för att inte störa fullchecken.
Sen ska inte ledaren gå brevid hela tiden. Den ska gå med en lång longerlina och hålla sig bakom dig så länge hästen sköter sig. Ledaren skall endast rycka in när det behövs.
Är du mycket van vid tömkörning eller är det något du bara tycker är något du vill testa och göra som omväxling?
Och här en bild på vart ledaren går. Ledaren kan t.o.m. gå ännu längre bak. Just på denna bild är detta en häst som tömkörs för första gången. Därför går ledaren lite längre fram än vad som kanske behövs i ditt fall.
Bara ett tips.
#8 Han kan göra halt utan att gå in till mig. :) Det är han bra på eftersom att han VILL göra halt. Det är tex när jag ber honom att trava som han istället stannar och snurrar runt så att han står med huvudet mot mig, för då kan ju inte jag tvinga honom att trava. Han försöker bara smita undan eftersom att han tycker att det är tråkigt och jobbigt att tömköras. Jag brukar inte tömköra honom så ofta eftersom att han tycker att det är så tråkigt men nu har det blivit mer eftersom att jag måste bråka så mycket med honom och jag vill ju inte ge upp för då blir det väl bara värre sen. Jag lyckas ju få honom att gå ordentligt efter ett tag men han måste alltid testa för att se om han kanske lyckas smita undan. Han har en väldigt stor vilja och ett stort humör så jag ser direkt när han blir sur eller tycker att något är tråkigt. :p Han är en gottegris så godis fungerar nog inte. Då kommer han in till mig på direkten vilket kommer leda till ännu mer bråk. Jag använder dock mycket beröm för att pigga upp honom. :)
#9-10 Okej. :) Jag tror ändå inte att jag vill använda grimman under tränset. Det känns bara som mer krångel eftersom att jag använder nosgrimma också.
Jag är van vid att tömköra, jag tömkör när jag inte orkar rida men det blir ungefär en gång i veckan eller en gång varannan vecka. Min häst är även van vid att bli tömkörd, han är inkörd så han har antagligen blivit tömkörd väldigt mycket tidigare. Problemet är bara att han är så tjurig och envis när han väl har bestämt sig för att sätta sig på tvären. Han ger sig absolut inte i första taget och det är lite det vi jobbar på nu. Jag vill ju att han ska vilja arbeta vid tömkörningen och inte bara protestera. Jag tömkör inte utomhus utan jag tömkör mest på volt i ridhuset och där tror jag att ledaren mest kommer att vara ivägen. Det gör ju dessutom att JAG inte kan få honom att ge sig, då är det ju ledaren som kommer att leda iväg honom eller hindrar honom från att snurra runt.
Jag har dock pratat med min ridlärare så hon ska hjälpa mig någon dag. :)