Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1391 ggr
Togla
0

sadel köp / täck köp

Vad ska man tänka på när man köper vanlig Allround sadel?:)

Och vilken storlek på täcke brukar passa en 165 pålle? :) vilka olika sorters täcken är nödvändigast?

MVH Elin

Offbeat
0

Att sadeln passar dig och hästen är det viktiga ;)

Vad du behöver för täcken beror på om hästen är klippt/ska klippas, men viktigast är väl regntäcke, kanske med lite foder i om det är en frusen häst, ska den klippas blir både inne och ute thermo aktuellt samt ett fleece/svetttäcke är bra att ha att lägga på efter ett svettigt ridpass. Jag skulle gissa att 145 är en bra storlek men det är inte säkert.

Fridaaaa
0

Min medryttarhäst är ca 160-165 i manken, han har ibland 145 och ibland 155 på täckena beroende på märke osv :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CelsiusT
0

Det viktiga med en sadel är att den passar hästen, och att ryttaren trivs i den. Använd en sadelutprovare till hjälp att prova ut en sadel så slupper du få problem i framtiden.

Täcken på en 165 häst brukar vara mellan 145 och 165, men kan variera kraftiskt beroende på vad det är för typ av häst och hur individen ser ut. Mät först, handla sen, lägg ett lakan på hästen och prova täcket innan du rycker loss några lappar.

Att tänka på med täcken är att hästar normalt sett inte fryser så mkt som människor tror. Om hästen börjar frysa av regn och blåst behöver den ett regntäcke. Med ett regntäcke (och ett fleecetäcke om den arbetats svettig) kommer du långt på den friska hästen. Hästar som rids och har en bra foderstat behöver nogmalt sett inga täcken. Är hästen rakad så behöver den dock lite mer skydd iom att man tagit bort hästens narturliga skydd.

Jag sköter mina hästar morgon, middag, kväll själv varje dag. Jag släpper normalt ut hästarna utan täcke och om dom börjat frysa pga vädret vid lunchen så slänger jag då på ett skydd för dom. Det är inte farligt för hästar att frysa sålänge dom inte gör det timvis varje dag. Är det dock regn redan när jag släpper ut så lägger jag på täcke redan på morgonen.

Medarbetare på westernridning.ifokus