Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 628 ggr
Lyrik
0

Gödselfläckar

Min gubbe (Lyrik) har den dåliga vanan att använda skithögarna i boxen som huvudkudde och madrass…

Varje dag är han skitig på ena sidan, mest på bakbenen, men även mage och framben. Ibland ända upp till öronen.

För det mesta svampar jag av skitfläckarna med svamp och en hink med vatten (kall). Om det är bara lite, borstar jag bort det. Tycker att han inte blir ren ändå, skiten sitter kvar längst in i pälsen, har en hel del vinterpäls kvar här och där.

Idag tog jag lite schampo (renons flugschampo) och tvättade av de värsta ställen med. Men han blev inte ren ändå.

Skulle helst vilja ge honom ett helbad från topp till tå, men det är ingen väder för det ännu.

Har bara kallvatten i stallet, har slang att dra ut på stallplan. Kan värma upp vatten i min vattenkokare, men det tar läänge.

Tips?

CBA
0

Lyrik…du vet vart jag och Mirabil flyttar snart och vad som finns där ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Faxlin
0

Jag brukat ta med mig ett par 25 liters dunkar med hetvaten till stallet. Då blandar man ut det heta vattnet med det kalla så det blir jummet och så kan man tvätta hästen ändå. Tycker man att det blir kallt för hästen kan man efter torkning sätta på täcken.

Så gör jag i alla fall. Okej, ett himla bubbande på dunkar. Men det fungerar. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lyrik
0

*1 Ok. Jag funderar på det. Beror på hur man kan ta sig dit.

*2 Lite svårt att släpa varmvattensdunkar på bussen bara =) Har ju ca 1½ timmes resa med buss och promenad till stallet, och samma hem =( Därför letar jag nytt stall…