Dolda fel
Någon som har erfarenhet av hästköp där man hittat "dolt fel", har ni lyckats häva köpet, behövde ni advokat eller inte, hur gick ni tillväga?
//Lovisa

*putt*
jag ahr aldrig varit med om det, jag har å andra sidan aldrig ägt en egen häst :P.. vad är det som har hänt? var det din häst som vävde? *blandar ihop alla idag*

#2 Nej, har aldrig haft någon häst som vävt :) Har nyligen köpt en häst som blivit halt och vi tror det är ett fel han haft innan vi köpte honom. Därför vill jag veta om någon har någon erfarenhet av "dolda fel" och om köpet gått tillbaka.

*putt* igen….

*putt*

När jag jobbade på ridskolan både köpte å sålde vi hästar med dolda fel. Håller man på med andra som säljer å köper hästar mkt (med varandra framförallt så att de vet att man kommer tillbaka som kund å de tjänar på att vara shysta, annars gäller inte det här riktigt
) så brukar det aldrig vara några problem i stort sett, då kan man rätt lätt bara få köpet hävt eller komprimissa på priset, få en till häst eller något.
Är det privatpersoner vi handlat med har jag upplevt det som besvärligare och mer disskution kring det hela varje gång, man måste vara nogranare med att ha haft ordentliga kontrakt, och vetrinärer som konstaterat att den varit si och så innan och nu…
Vi behövde inte advokat, men det är ju också lättare när man kommer som företag än som lilla Lisa i skogen…
Sedan beror det ju helt på vad det är för fel… Å det gäller alltså att det är rätt ägare också enligt mina erfarenheter…

men ni veterinärbesiktigade ju honom? det var väl inga fel då?
undrar hur långt man kan komma med det, man har väl undersökningsplikt även när man köper häst?

Vanlig vetrinärbesiktning tar bara riktigt grova fel om man kan se med ögat mest. Ryggfel tex uppmärksamas sällan på vanliga vetrinärbesiktningar på plats som man gör vid köp…
Vet tidigare ägare om fel eller fel har uppstått under dens ägo som sedan slår ut/uppkommer efter köpet och vetrinären missat dem, men kan konstatera att de inte uppkommit efter köpet, så har man absolut rätt att häva köpet om det är ett normalt kontrakt..