Rätt och riktigt...?
Detta är en djurskyddsfråga, men jag tänkte jag slänger in den här på ridsport med efter som det är rätt aktivt här!
En bekant till mig var och lånade våran transport för att avliva en till synes frisk häst, och jag undrade bara varför? Det var en f.d travare som var omskolad och tävlad i dressyr (trevlig häst!) men den hade börjat haft svårt att hålla hullet så hon vågade inte ha kvar hästen. Givetvis så frågar man ju hur det kommer sig, en smal (men inte alls mager) häst är väll inget konstigt på ålderns höst?
Då fick jag förklarat för mig att hon redan har en anmälan som gick igenom för vanvård av djur (häst), och åker hon dit igen så får hon fängelse (blev "bara" samhällstjänst första gången). Att få fängelse är uteslutet då hon har barn som fortfarande går i grundskolan (ensamstående). Hon hade även försökt hitta hem till hästen som till synes hade åtminstone ett par år kvar att bli riden ordentligt, men "äldre häst" och "travare" var något inte särskillt många nappade på (ens som bortskänkes).
Jag kan ju i mitt liv inte förstå hur hon lyckats åka dit för vanvård, hon som alltid är pedantisk med sina hästar…? De har eget fint litet stall och hagarna precis utanför huset osv. Vad kan ha gått fel lixom tänte jag…?
Jag får då förklarat för mig att det gällde en shettis, och som med många andra shettisar så hade denna fått fång. Den hade fått fång flera år tidigare men för något halvår sedan fått fång igen, vilket resulterade i den typiska formen på fånghovar (innan de växt ut igen). Men shettisen var för tillfället fullt frisk, ömmade inget, inte varm i hovarna och åt enbart hö. Men ponnyn var ganska så gammal så hon hade tänkt att det var lika bra att avliva denna innan nästa fångattack kom då det hände ibland att den rymde (ingen utbrytarkung, men den fick bara för sig det ibland). Avlivning hade alltså varit bokad, men pga förhinder så blev det inte den tänkta dagen, och en ny tid hade bokats veckan där på.
En dag ringde djurskyddet och sade att hon var anklagad för djurplågeri, hon fick åka hem omedelbart från jobbet för att på plats visa upp den berörda ponnyn för en inspektör (ej veterinär) som tog bilder och filmade när ponnyn gick (ponnyn ömmade inget, var inte varm eller hade tecken på pågående fång).
Hon kallades till rätten och där blev hon skydlig för vanvård av djur. På vilka skäl…? Jo shettisen ansågs ha ovårdade hovar (alltså inget om någon hälta) och var misskött, vilket de grundade på att pälsen var för lång och den var "skabbig". Det var en veterinär som gjorde bedömningen utifrån bilder och film.
Hur FAN tänker man när man kan låta detta gå igenom…?
Jag har själv samma hovslagare som denna person, och hovslagaren har hjälpt oss med våra fångponnyer. Så verkningen är det inga fel på. Är fångponnyerna väldigt sulömma så kan det vara bra att lämna en liten kant (istället för skor) och inte verka hela vägen ner till sulan (efter som de då ömmar), och så var det ju denna "bulan" som fånghästar kan få. Shettisen var alltså helt normalt (och regelbundet) verkad som fångponny, och absolut inte "lång" i hovarna.
Men pälsen var nog banne mig det dummaste jag hört. En shettis HAR lång päls, de ser ju för f*n ut som små teddybjörnar. Sedan var detta på våren, mitt under fällningen. Klar som fan att de ser skabbiga ut då med så lång päls som lossnar?!?!
Och till råga på det var ju som sagt avslivning inbokat (vilket hon hävdade, det fann ju bokningar hos slakteriet osv som bevis). Men tydligen var detta för akut och det räckte inte med att en tid var bokad, ponnyn borde ha avlivats omedelbart. När då kan man ju fråga sig, så fort de visar tecken på fång (eller hälta då?)…? Då borde ju hälften av sveriges hästar varit avlivade minst en gång i livet typ…
Jag har i efterhand fått reda på att samma person som anmälde henne har gjort flera anmälningar lite här och var i olika byar innom ett par mils avstånd (inte i närheten av där hon bor…) och man kan ju undra hur befogade dessa anmälningar är…
Vad händer med dagens samhälle
Är det inte anmälningar som de ignorerar så är det tydligen anmälningar de överdriver…
Hakuna matata!
Väldigt underlig och tragiskt historia. Håller helt med dig.
I mitt förra stall var det en kvinna som sprang omkring och snokade och anmälde ägaren titt som tätt, men det har aldrig lett till något. Hästarna hade fri tillgång på hö på vintern, ägaren kan inte själv köra traktor under måste ibland vänta på att hennes pappa kan komma och köra ut hö till hästarna när balen tar slut. En sån här dag när hästarna nästan ätit upp hela balen var kvinnan på gården och snokade och anmälde att hästarna inte fick någon mat. Så det finns människor som anmäler andra för minsta lilla. Det är bra att det finns människor som bryr sig om våra djur, men när de gång på gång anmäler samma person som inte gör något fel, då känns det som att de bara är ute för att jävlas.

Jag tycker det låter mycket märkligt! Tragiskt om det stämmer.
Men jag Förstår inte varför veterinären som behandlade hästen för fång inte fick komma till tals? samma med hovslagaren. Jag tycker att deras ord borde väga mer än orden från en veterinär som endast sett hästen på bild.
Shettisar kan se riktigt skabbiga ut när de fäller, särskilt om de är lite till åren och det borde en veterinär om någon veta. Samma sak det men avlivningen, ska alla hästägare bli dömda för djurplågeri för att hästen är sjuk men inte kan få tid för avlivning just på dagen?
Har du sett bilderna på ponnyn? Folk har en tendens att vända och vrida på historier till sin fördel.
Jag vet en familj som har haft x antal hästar de senaste 20 åren och en sommar såg hästarnas hovar för jävliga ut. Dom hade blivit anmälda för djurplågeri om fel eller snarare rätt person hade sett hästarna. Både innan den här sommaren och efter har deras hästar alltid varit i fint skick och väl omskötta. Hade jag inte sett hovarna med egna ögon hade jag aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att dom skulle tillåta deras hästar att se ut så
#2 Jag har personligen inte sett ponnyn på senare tid då detta hände, men min pappa och hon är "bästisar" och träffas säkert en gång i veckan, och pappa är väl införstådd i hur hästar tas hand om och hanteras (vi hade stort stuteri när jag var mindre). Han förstod inte för sitt liv hur man kunde åka dit för djurpklåger på den ponnyn.
Att saker kan hända plöttsligt vilket gör att hästarna (eller andra djur) missköts helt plötsligt har jag varit med om. Vi fick ta han om fina avelsdjur fån ett ställe där ägaren blivit plöttsligt sjuk och lät sina barn sköta det vilket resulterade i totalt vanvårdade hästar på något halvår. Som "betalning" för att vi tog hand om ett 10-tal så fick vi behålla 4 (2 hingstar och två ston).
Men så är inte fallet här, "tyvärr".
Hakuna matata!
Det är bara att gå in och se vad det sitter för folk här inne på Ridsport i focus. Hur de riktigt går in för att sätta dit folk till höger och vänster.
Det där låter ju helt idiotiskt! Vad har hänt med lagen? Trodde det var fruktansvärt svårt att åka dit för djurplågeri, känns ju som att det krävs att hästarna redan är halvdöda i de flesta fall…
Funderar som #2, vart var hovslagaren och veterinären i det här fallet? Hade inte de något att säga till om?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#5 Tydligen ansågs det vara så akut att det inte behövdes. Hade det inte varit "akut" så hade det blivit en anmälan och skyldighet att se till att hästen fick ev vård.
Skrev det samma inne på djurskydd iFokus om ni vill läsa deras komentarer. Där verkar man dock inte vilja inse att folk ibland skiter i saker och att det finn röv**l till veterinärer som jobbar varje dag. Precis som innom alla andra yrken…
Hakuna matata!
Himla underligt…
Man kan ju undra hur de tänker.
Särskilt när det på andra håll är en sån missär att inte ens okunniga kan undgå att se hur illa det är med djuren.
Jag tycker hon ska ge sin story till media, gärna i samråd med hennes veterinär och hovslagare. Har det gått till på det här sättet så måste det uppmärksammas.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#6 JAg tycker det låter väldigt konstigt.
Hade hon någon advokat? Hur snabbt efter anmälan blev det rättegång och hur snabbt kom domen?
Jag tycker som sagt att det är MYCKET märkligt eftersom man har rätt att begära att någon som har någon knytning till fallet blir förhörd. I det här fallet är både veterinär och hovslagare rätt så självklara.
Jag fick bevittna en grov misshandel för ett par år sedan, det tog över ett år innan det blev rättegång. I förhöret frågade polisen om fler vittne tex.