Ink
Någon som har erfarenhet av inkar? Hästen jag skall köpa har en ink, stor som en 50öring på bogen. försäljaren säger att den är på väg att försvinna och att dom brukar göra det när de kommer till norra sverige.
jag vet inte ens vad detta är, ännu mindre om det är något man bör se upp med? Ni som vet något, kan ni dela med er?
tacksam för snabba svar!

Detta har vi ju skrivit om jätte mycket för ett tag sedan.
ja jag läste där, men det stod inte så mycket om just vad det var eller så.. stod bara att någon fått bort med aloe vera och någon opererade.. är det något man bör tacka nej till köpet om eller är det en "struntsak"?

Beror på var den sitter. En del inkar kan ju sitta i vägen och så. Det kan bli skav om du förstår hur jag menar. En lätt operation har jag hört att det är. Om det går att ta bort. Ibland gör det inte det.

en gammal klasskompis till mig hade en islänning med ett öga och en ink på magen. de hade opererat bort inken, men den kom tillbaks igen.
den sitter som sagt på bogen. inte ivägen för något.. brukar det vara krångligt med inkar?

Ta ut veterinären och låt operera bort den det är ett enkelt ingrepp, sen bor du som sagt i norra Sverige så risken att den kommer tillbaka är liten.

En ink som är liten och inte sitter ivägen är väl inga problem. Den kan ju försvinna med tiden också.
Har läst runt lite på internet. och det verkar som att dom ofta kommer tillbaka och är besvärliga och kan spridas.. nu börjar jag känna mig illa till mods, bör jag avsäga köpet?

Nej, det tycker jag inte men om du inte fått hästen så tycker jag att du ska kräva att säljaren opererar bort den. Jag har för mig att inkar normalt inte förekommer i norrland så riskan att det kommer tillbaka är liten. Jag har haft en nordsvensk med ink och han hade bara en och vi tog bort den och det har inte kommit tillbaka

Dom kan ju spridas om dom inte opereras bort rätt. En del kommer tillbaka då. Däremot fick jag något som jag skulle pensla på inken i ansiktet som min fille hade. vet trodde inte att det skulle gå bort. Men det gjorde den utan operation. Den satt så tokigt till att han inte ville operera bort den. Precis vid ögat där tränset ligger.
jag väntar på veterinärbesiktningen imorgon och ber henne göra ett uttalande om saken. Inken står inte ut något utan är i huden. jag har sagt att jag tar ställning efter besiktningen. Jag gör så att jag väntar till efter vet har sagt och sedan får jag bestämma mig.. känns bara så tråkigt att köpa häst som det är "fel" på… för nu är det både inken och att hon varit opererad.. börjar känns som mycket. får se hur ajg tar ställning sedan. hon kollas imorgon.

Opererad för vad? Har jag missat något?

#11 jag är mest förvånad över att du köper en häst du inte provridigt och inte sett, om kemin inte stämmer då?

#13# Ja, det är ju mycket som ska stämma.

Varför hakar alla upp sig på att man inte provrider?? Jag är inte glad för att provrida då jag alltid vill markträna hästen innan jag sitter upp på den….. funkar markträningen funkar ridningen…. anser jag i alla fall. En provridning kan ju sällan gå bra då hästen inte känner mig och jag inte hästen. Finns inget förroende då ju.
#11 vad är hästen opererad för??
Varför skulle inken inte komma tillbaka i norra Sverige?
Min granne hade ett fullblodssto (född och uppväxt i norra Sverige). Inken på stoet opererades (flertal gånger tror jag).
Stoet finns inte längre kvar. 
Bor i Jämtland.
hon är opererad för lösa benbitar.
det är ofta man köper hästar här upp i norr osedda. det är otroligt mycket mindre hästar här till salu och vi måste flyga ner till söder för att kika på hästarna. sedan känner jag ofta att det inte ger såå mycket att provrida hästarna, jag menar, vem vet om dom är ridna flera timmar dagen innan, drogade eller inte fått mat osv? om man köper från en försäljare man litar på och känner till så räknar jag med att jag får vad jag blivit lovad. i absolut värsta fall så är det mycket att jobba med, men det är det ju alltid.

Jag vill nog se vad jag köper, det är ju en kompis för mig är det nästan som att gifta sig med någon man inte träffat.
haha tja i värsta fall får man väl skilja sig ;) nämen jag är rätt öppen. man får ju lära sig att arbeta ihop och om det inte funkar får man lösa det på något sätt. givetvis vill man inte hålla på och sälja runt hästarna i onödan, men jag menar, det kunde lika gärna hända även om jag provred. tex en vän var och provred en häst flera ggr innan köp. när hon tog hem den blev den helt galen och hon fick sälja den. detta har hänt 2 ggr. 3e blev bra
jag har gjort en omröstning om ämnet!
Denna sitter ju inte särskilt illa till och inkar är rätt lätt att operera bort. Absolut inget jag i sig skulle avbryta köper för, isåfall är det mer om du har många andra tvivel även, men inkar är inge vidare skadligt. :)
V du är som min mamma gällande detta hästköp! känns skönt att ha dig på ena axeln och vägleda mig. tack för all hjälp!

Min halvblodskorsning hade en ink på halsen vid huvudet i 7år, men den har försvunnit nu… Den växte lite i några år så den var ca 5cm i diameter men sen började vi med ett fodertillskott och då försvann den på ca ett år. Ink är ju inte farligt utan det är ett utseendefel eller vad jag ska säga, det är ju inget skadligt alls för hästen såvida den inte sitter väldigt illa! Ink går även att operera bort som sagt, en väldigt lätt operation men vissa inkar har en tendens att komma tillbaka.
Men som …. säger så är det ingen orsak att neka till köpet=)
vad är en ink…..? 

vårta på hästar… :D
Är så lite så, hoppas bara att hästen är vad den utlovades till, är alltid lite kneppigt med köp utan att ha sett hästen, men du hade väll öppet köp så det borde isfåall mkt lätt ordna sig :)
Har fö kommit fram till at sarcoid är ink på engelska ;) Och hittat en mkt bra sida om inkar: http://pcwww.liv.ac.uk/sarcoid/facts.htm Varning för otäcka bilder. Ingen av hästarna med inkar jag har råkat på har varit nära så fula, utan har mer varit som små vårtor eller svällkött?, behöver alltså inte alls bli sådär fullt…
men shit sicka läskiga bilder….huu..*ryser*

Har inte läst alla inlägg… Musse hade en "ink" på ryggen, mitt på ryggraden, som en liten boll, vet inte vad jag ska jämföra den med i storlek riktigt, kanske 0,75 cm i diameter. Den hade han haft länge sa dom (hade den under galoppsadeln utan problem) och i våras, när jag haft honom i 1,5 år så såg jag att den hade liksom öppnat sig så jag pillade lite och fick ut en fettknöl som va super snuskig. Där fettknölen suttit va det lite löshud men det hade växt ihop igen efter en vecka, inge mer problem av det, växer hår där som vanligt nu, eller iaf när jag skickade iväg honom för några veckor sen.
Har du öppet köp på hästen?
inte öppet köp, nej.
men ink är väl en slags hudtumör som jag förstått det?
amen fy fan vilka bilder!!

Tänkte på öppet köp med tanke på eftersom du aldrig sett den, men de borde ju inte vara några problem så länge säljarna varit helt ärliga. Hoppas vet.bes går bra!!

Ink är ju en vårta. Som du skrev svallkött. Det var ett sånt medel som jag fick som jag skulle stryka på varje dag på inken mot svallkött. Den försvann av det.

Jag täänkte inom en snart framtid lägga in en artikel om inkar så orkar ni vänta liiite till så kommer det :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
CBA! Perfekt! skriv gärna in olika sätt att ta bort dem, har höst allt från aloe vera till operationer eller snören. väntar spänt!

Den såg ju verkligen liten ut. Hur gick vet.bes?? För visst va de väl i dag den skulle göras?
ja det var idag, men vi fick skjuta på det för veterinären hade inte tid idag heller *grr* men det är eg ingen brådska, bara det att man vill få hem henne! =)

Inken ligger lite framför sadeln alltså? Så sadeln kan aldrig ligga där och skava eller så?
Hur behandlar man bäst en ink (sarcoid) hos häst? Det ska utredas i ett examensarbete vid SLU. Har din häst inkar? Hör av dig till forskarna!
I ett examensarbete vid SLU ska veterinärstudenten Carina Pettersson undersöka effekten av två preparat för behandling av sarcoider (inkar). Carina söker därför efter hästar i Mälardalen som just nu har sarcoider på kroppen.
Kontakta Carina på e-postadress: v02cape1@stud.slu.se för mer detaljer.
ushhhhh, min häst har precis blivit opererad, men den ena på huvudet har börjat komma tillbaka:(:( vad ska jag göra??? snälla tipsa snabbt så jag vet innan det blir dstor igen:( hennes på benet var lika dtor som hela knäet kan kolla om jag har en bild och den på huvudet var lika stor som tumnageln och stod ut en centimeter:( stackars hästar
Prova att ge den magnesium, typ Biomag.
Har gett det till mina som haft inkar när jag köpt dem. Inga så stora dock, men de som funnits har gått tillbaka/försvunnit.
där den sitter ser jag inte att den är ett hinder för köp, väldigt liten och sitter bra, mes ett skönhetsfel :) får man fråga vad det är för häst och vad den kostar? (har själv en med fd lösa benbitar som ska säljas och vet inte riktigt priset)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Min ena ponny fick en ink under magen förut, den kom rätt snabbt och över en sommar blev den stor som en golfboll obh började då blöda. Efter som den satt ungefär vid naveln ville man inte operera hemma men den växte tyvärr bara och det fick bli operation på klinik.
Operationen vart lyckad och den har inte kommit tillbaka än, det var snart 10 år sedan, Det som avgör om den kommer tillbaka eller ej är om man lyckas få med rötterna eller inte.
Vi hade förutom honom em häst som hade en ink tror vi, kan ha varit en hudförändring bara ämdå, men den såg lite vårtlik ut. Den satt mitt på halsen och blev aldrig större eller mindre tills det han dog, så kanske runt 10 år satt den där.
Jag skulle i.af inte oroa mig för den som din häst har!
Hakuna matata!
hej igen! jag undrar bara var man kan köpa biomag/magnesium??
Granngården, Svenska foder mm :)
okej, tack:D:D
hej! nu har min häst fått biomage/magnesium men det har inte hjälpt. nu undrar jag om man kan strypa den? måste man ha veterinären till hjälp då?