Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1664 ggr
Togla
0

Inköpningslista

När man ska skaffa häst, kanske det är bra med en inköpningslista av saker man ska se till att ha.

Vad brukar ni köpa?:)

MVH Elin

CelsiusT
0

Det bror på om du har eget stall eller hyr in dig i något stall.

Hyr du in dig så finns säkert tillgång till den mest skötselutrustning i form av grep och kärra, första hjälpen, kniv m.m.

Hö och strö måste man ju också köpa om det inte ingår i stallhyran, men det är ju förbrukningsvaror.

Köper du en häst ska du få med grimma och grimskaft och det är väl egentligen det viktigaste så man kan förflytta hästen. Sen är det ju bra att ha borstar till hästen så man kan sköta om hästen. Efter det kommer ju ev utrustning så som sadel/träns eller sele eller vad man nu vill pyssla med, har man tur finns det att köpa till på plats eller tom att det följer med.

Efter hand kommer man på vad det är man verkligen behöver. Så är man bara beredd på att köpa till saker i början så är det smartast och billigast att vänta tills behover kommer och då åka och skaffa. Fr annars köper du bara på dig massa saker som du gissar att du behöver åsså kanske du bara behöver hälften. Och innan du köpt hästen så vet du ju inte vad som följer med.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[trail]
0

- Grovfoder, tänk på vad hästen ätit innan samt ev. botulismvaccinering.
- Strö
- Saltsten
- Vattenbalja
- Grep, sopborste, foderpåsar och skottkärra.
- Hästutrustning, beroende på vad som följer med, men grimma, grimskaft, borstar och eventuella täcken kan behövas i början.

Det är vad jag kommer på just nu. :)

Togla
0

Jag tänkte mest på saker som typ vitaminer och sånt:) men tack så mycket för era svar endå :D

MVH Elin

CelsiusT
0

#3 Det beror ju på hästen, vad den behöver och så. Det får man se till varje häst. ÄVen där bäst att vänta tills man får hem hästen, pratat med förra ägaren och sett vad dom gett, och så ser man efter hand vad hästen behöver.

Togla
0

#4 okej tack :)

MVH Elin

[trail]
0

Köp inte hem vitaminer eller kraftfoder innan du vet vad hästen brukar äta och tills du har haft den hemma och börjar se vad som behövs. Onödigt att ge vissa saker om det inte behövs. Man kommer långt, ofta hela vägen på enbart bra grovfoder och salt/mineralsten.

CelsiusT
0

#6 Du menar såklart enbart bra grovfoder och salt/mineralsten =P

[trail]
1

#7 Oj, det var det värsta, självklart menade jag grovfoder, jag ändrade inlägget :)

Togla
0

Hej på er igen! Har hittat en häst, dock följer bara ett träns med , Såå nu vill jag veta , Vad ska jag köpa? :D så jäkla taggad, älskar att köpa saker till djur haha (A)

Vad för täcken?

Vad för lindor, och vad ska dom användas till?

MVH Elin

CelsiusT
1

#9 Var spännande! Jag säger dock fortfarande: vänta! Om du itne är jätterik frstås för då kan du ju åka och shoppa vad du känner för i hästväg =P Du vet ju ändå inte vad du kommer behöva så då kan du lika gärna köpa vad du vill ha. Men annars vänta och se vad som behövs. Hästen dör inte av att du inte har alla täcken och lindor hemma redan från början. Om hästen är van att gå täckad så kolla med ägaren vilket täcke den har just nu och vilken storlek så kan du ju köpa ett sådant täcke. Då blir det inte någon övergång för hästen utan den får samma typ av täcke med en gång.

Borstar är alltid kul att ha med en gång så man kan börja pyssla om hästen och borstar spelar inte så stor roll vilka man börjar med. Hinkar är också bra att ha (finns billiga på biltema), en till vatten och en till kraftfoder/godis.

Man behöver inte ha en massa saker, speciellt inte med en gång. Det mesta blir ändå bara liggande för man inser att det inte alls är vad man behöver och man vill heldre ha något annat.

Togla
0

jaa men nu blev jag osäker ang den hästen.. ägaren svarar varken på sms eller mail :S

MVH Elin