Två ston
Min kompis ska snart ta hem sitt sto till oss och jag undrar hur två ston är mot varandra om de går tillsammans i samma hage när den ena eller båda är brunstiga?
Jag har då aldrig märkt nåt problem med sånt, och vi har väl ca 10 ston i samma hage. Inga problem alls. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Det beror väl ofta på hur pass ranghöga dom är.
Men vi har haft 4 ston i samma hage och det har gått jättebra.
Dom shivas väl lite ibörjan men det gör väl alla hästar. =)

Det är oftast inga problem. Det är lättare att det blir tjafs om det finns en "snygg" valack i hagen.

okej, ja vi har ju en valack men han går i en egen hage brevid när Afro är brunstig. Han ska bara hoppa annars. Kan det bli tjafs då, om han går i en hage som är precis i jämte? Afro är högsta hönset här och min kompis sto är också ranghög.
Vi har tre ston i samma hage.. Alla var brunstiga samtidigt (och det finns en hage med två valacker bredvid) så vamblodsstoet försökte ju visa upp sig hela tiden och var sur (men det är hon hela tiden ändå så ;)).. Men annars var det inte så stor skillnad mot innan.. :P

i mitt stall finns en hage med tre ston och en valack och en annan hage också med tre ston och en valack(tidigare två), men där kommer ett sto till gå snart. men allt fungerar bra här iaf. sen finns ju en hage med bara valacker också.

det är rttså lugnt hos mej… har 4 ston å en vallack ihopa, å en hingst till granne ;-)

Just nu har vi 4 ston med en valack som är låg i rang och ej hingstig. Ungstoet är lite elak mot det stoet som kom in här om dagen men det brukar ge sig.

Okej, tack för alla svar. Det verkar som att det inte brukar vara några problem med att ha två ston tillsammans under brunsten. Valacken är lågst i rang här, men det är stoet som fått honom att börja hoppa, han gjorde inte det i början. Men hon bara vänder rumpan till hela tiden så han tröttna väl och började försöka. Som tur är hon högre än vad han är så han når inte upp men kompisens sto är nästan i samma höjd, det skiljer några centimeter.