Betäcka äldre sto?
Någon som har erfarenhet av att betäcka äldre sto? Har en new forest dam, som tidigare i livet fått 5 föl o vi funderar var går åldersgränsen? Vänligen Khristina

Det beror alltid på hur fräsch hästen är. Fråga vad vet tycker.

hur gammal är hon? när fick hon sitt senaste föl?

Jag hade ett vblsto som jag lätt betäcka som 17 åring.hennes första föl! Gick jätte bra!
Hästen- en New Forest- är 19 år o fick sitt sista föl som 12 åring. Hon är i mycket fin form, kanske lite " mullig", men fö frisk, mycket pigg o mår jättebra. Självklart ska vi rådfråga veterinär innan så hon får sig en genomgång.

#4. 19 år är ingen hög ålder när hon haft föl tidigare.
New Forest brukar vara pigga långt upp i åren. Har själv ett 27-årigt sto som är jättefin.
Tack för era svar. Jättegulligt att ni finns med er omtanke. Khristina

#7. Nyfiken fråga, vad är det för stam på ditt sto?

#9.Då har jag sett släktingar till henne :)

Hon såg ju jättefin ut! Det går säkert bra.
#5 Vad är det för häst? Kul med en lyckad tvillingfödsel!
Nu blir jag riktigt nyfiken…vem har du träffat?
vårt halvblodsto var 23 när vi betäckte henne sista gången o det gick bara bra…dock fick man ge lite extra foder till henne då hon hade lite svårare o komma igen efter fölningen…men då ska det ju också sägas att hon hade fått föl nästan varje år med bara ngr års pauser emellanåt.
Din häst verkar vara i väldigt fint hull så det ska ju inte vara ngr problem. Skulle det inte ta sig så kanske inte det var meníngen…de brukar ju avgöra lite själva pållarna om det ska bli ngt eller inte. Vår gick iallafall gall ngt år o sen tog det sig nästa år…behövde väl ett års vila..
#11 det är en arab. tvillingarna föddes 1986 och jag var ägare till ena fölet senare tills för ca 2år sen.
stoet ägdes av Claestorps arabstuteri
vi har en 15 åring som ska in för betäckning så snart hon mår bättre… det är hennes första och vi håller tummar och tår för att hon ska ta sig!
Hej mrs Dibs! Då önskar jag dig lycka till o hoppas allt går jättebra!!

#14 Då är det ena fölet Fire Queen… Det var det jag trodde. Kuligt! Har sett det där kortet tidigare, Fire Queen stod på ridskolan (Vårnäs, Vingåker) några år när jag red där.
#17 det stämmer inte 
mitt föl hette Kimberley och det andra fölet hette Kampala…
jag gogglade lite, och fick fram att Fire Queen är syster på mammans sida till tvillingarna 

#19 Aha, det var så det var… :-( Felaktig info alltså. Här har man gått i alla dessa år och trott att Fire var tvilling. Tack för hjälpen!
#20 så lite så