Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1328 ggr
Fridaaaa
0

Bättre på sin sits

Har ni några bra tips på hur man ska bättre på sin sits?
Har en tendens att luta mig lite framåt och att stigbygel glider.
Och bra tips hur man slappnar av i armbågarna bättre? Har en tendens till att spänna dem ibland :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NinjaKakan
0

Har du möjlighet till att be något longera dig så gör det. Så ska du inte ha i stigbyglarna eller i tyglarna. Utan bara arbeta med kroppen och din vikt så ska du nog se att sitsen blir bättre! Men det räcker inte med en gång, flera gånger is the key. Sen är det skitjobbigt rent utsagt men det ger resultat. När du blir longerad utan stigbyglad och tyglar så håll armarna ovanför huvud, ut mot sidorna osv.

Armbågarna har jag ingen aning om hur man får dom att slappna av, det kanske blir bättre med sitsen efterhand ? ^^

Fridaaaa
0

#1 Okej tack!
Ridit mest på ridskola och där blir man inte direkt longerad osv.
Men har medryttarhäst nu, och tenderar till att ramla fram, vet inte varför, blir så automatiskt på lite slöare hästar.

Alex
0

Att man ramlar fram beror oftast på två olika orsaker (ena eller båda tillsammans), antingen att man har benen lite för långt fram, då ramlar överkroppen fram för att väga upp balansen. Så då gäller det ju att flytta bak benen (knäna oftast) för att hitta rätt sits. Eller så tittar man ner, vilket i regel gör att överlivet följer med. I så fall löser man det lättast genom att rulla bak axlarna, sträcka upp nacken och titta framåt, eller till och med lite uppåt för att befästa det hela. Inte ens kika ner med ögonen, för då följer resten med tillslut.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

NinjaKakan
0

Skitbra att du har en medryttarhäst  ^^ När du blir longerad så ja, det är obehagligt att göra det utan tyglar och stigläder men tänk på att slappna av, andas och sitt tungt i sadeln så ska du se att det blir nog bra tillslut ^^

Mantissa
0

Jag rider på ridskola med målet att få en bättre sits och balans. Jag har de sista tillfällerna bett att få rida barbacka på lektionerna vilket gick bra. Men jag har en voltigegjord ännu innan jag känner mig helt säker, vilket funkar super. Märker redan stor skillnad.

Fridaaaa
0

#3 Okej det har nog med benen att göra då skulle jag tro.
#4 Hoppas det ^^,
#5 Ja det kan man ju göra om man vill, när jag red på ridskola red jag en hel del utan stigbyglar, beroende på hästen.
Men nu var det 2 ½ år sedan jag red på ridskola, så har "tappat" lite :) Men blir så klart bättre & bättre ju mer man rider :)

Emmisan
0

en sak jag märkt är att så fort hälarna åker lite för högt upp så tippar man framåt! Så kolla så att hälarna är avslapnade och längre ner än tån iaf. :)

Mvh Emma Tange

Gronstedt
0

Gör "fågeldansen" i sadeln, om du kommer ihåg den - då kan du inte spänna armbågar och/eller axlar,

Fridaaaa
0

#7 Stämmer ganska på mig tror jag

#8 Haha okej ;)

NinjaKakan
0

Hur går det med sitsen ? ^^ Har den blivit bättre eller du har inte hunnit testa något av det vi gett som förslag ? :D

Fridaaaa
0

#10 Jo lite bättre är den :) även tränat 1 gång för tränade, för 1 vecka sedan, och hon gav många bra tips med :=D
Men nu har han problem med bakbenet så har inte blivit så mkt nu :(

NinjaKakan
0

#11 gud vad tradigt det där med bakbenet. :/ Vi får hoppas han bli bra snart!

Fridaaaa
0

#12 Ja lite tradigt :( Undra vad det kan vara, för han haltar inte men är svullen, och han har haft lindor på nätterna men har inte hjälpt.

NinjaKakan
0

#13 Har ni kollat honom ? :/ var är det han är svullen? Han kanske har fått en sträckning eller något.

Fridaaaa
0

#14 Det är det vi ska göra nu efter helgen :) Veterinären skulle höra av sig idag eller imorgon så vi får tid så fort som möjligt.
Ja det är inte omöjligt, ägaren ville dock kolla det för säkerhets skull.
Ena bakbenet, kanske högt upp.

NinjaKakan
0

#15 Han kanske har fått en låsning eller något. Skönt att ni ska till vet iallafall och hoppas att ni hittar felet ! aldrig roligt när en älskling mår dåligt :/

Fridaaaa
0

#16 Ja jag med tror att det är något sånt. Men vill ju kolla upp det :)
Ja man blir orolig :(

NinjaKakan
0

#17 håller tummarna för er iallafall :D Du får skriva här sen om vet hittade något :O Är lite nyfiken :D

Fridaaaa
0

#18 Ja det lovar jag att jag gör :)

Fridaaaa
0

Så nu har vi varit hos veterinären
En senar har blivit splittrad, alltså inte helt av. Det har uppkkmmit av sparken han fick i hagen för 2 veckor sedan. Så nu är det vila i 4-6 månader, endast skritt för hand eller ridas i enbart skritt. Så tar du 4-6 månader innan han är återställd :( Sedan får han komma igång och ridas igång lite smått igen :/