Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 488 ggr
lisette
0

vem har ansvaret?

en lite komplicerad historia, många är inblandade. men vem har ansvaret egentligen?

M ägde hästen L men kunde inte pga många omständigheter ha kvar hästen. hon skänkte hästen till en organisation som åtog sig att ge hästen ett nytt hem. L fick ett nytt hem, långt upp i landet. Enligt personen på organisationen var hästen vet besiktigad och papperna på detta skulle skickas till de nya ägararna X. nu har det gått flera månader. inga papper har dykt upp. en veterinär har tittat på L, det visar sig att hon är halt på två ben och har en gammal senskada.

till saken hör att M inte red L speciellt mkt och hon visste inte om någon skada när hon ägde hästen.

nu har X's mamma hört av sig till M och vill att M tar tillbaks hästen, trots att det inte är M's "problem" längre. det har varit många turer kring denna häst, den blev lovad till andra personer samtidigt som organisationen hade folk som spekulanter på hästen. hästen dök inte upp hos X på utlovad tid utan först 1-2 veckor därpå…

en salig röra. men det kan ju knappast vara M's problem att hästen inte är kry?

gejsa
0

Nej, det är ju organisationens fel. Dom måste väl ta tillbaka hästen isf.

lisette
0

så tycker jag oxå gejsa, men den här "organisationen" har inte varit vad folk trott tyvärr. allt är bara en soppa..

gejsa
0

Men om dom tar emot en häst så är det deras skyldighet att kolla om den är frisk. Och ger dom bort den i sin tur eller säljer den så är det deras ansvar.

jo
0

Säger som Gejsa !! det är organisationen som har ansvaret om det finns papper på att dom har FÅTT hästen, finns det inga överlåtelse handlingar så kan det bli lite knepigt,

PimTheGreat
0

Stackars häst……. men håller med gejsa om vilken ansvaret tillhör.

Linda
0

-Den som äger hästen "lagligt" bär tyvärr ansvaret.

-Har den ursprungliga ägaren inte fixat ägarbyte så får hon ta "skulden", tyvärr.

mvh Linda

Faxlin
0

#5 Håller med helt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lisette
0

# 6 nu står x som ägare till hästen, vet inte om organisationen gjorde det innan..

Wanilj
0

Glöm inte att köparen har undersökningsplikt!

Wanilj
0

jag tolkar det som att det inte kan vara Ms problem då hon inte har sålt hästen till X…

Kiara
0

Jag tycker det låter som det är hästen som har problem…vem tar nu ansvar förbehandling av hästen nu undertiden dom träter.

stallupponer
0

Tycker detta låter som den organisation i skåne som tog emot vbl gratis o sen sålde dom hej vilt o med mkt fusk/falskhet mot nya köparna….

Wanilj
0

det är fördjävligt rent ut sagt och stackars hästar!

PimTheGreat
0

usch…..mår så dåligt när jag läser om stackars hästar som flyttar runt…. Håller med Kiara om vem som nu ser till att den stackars hästen får behandling och kärleksfull omvårdnad BARA för att vi människor inte kan samsas. Blir SÅ arg….Skrikandes….Hade jag haft råd hade jag bett dem skicka hästen till mig så hade jag tagit hand om honom för alltid…. Far så illa när man läser människor ej samsas och hästen, som ej bett om det, får blir den som står i klämd…denna gången en häst som behöver vård! Hoppas de löser detta snabbt och att hästen får vård och ett bra liv….. Förlåt om jag verkar nedstämd…..men jag värnar verkligen om djur. Far illa av sånt här där hjälplösa djur kommer i kläm……

lisette
0

# 12 alldeles riktigt!! ;)

lisette
0

# 11 vet inte riktigt vad som händer med hästen nu. tror de nya ägarna har henne men vill att m ska ta tillbaks henne.

därav att jag frågade vem som har ansvaret…

stallupponer
0

#15 ja ja läste rena "skräckhistorier" på ett annat forum om denna organisation, man blev rent mörkträdd får ja säga, o ja ha både sett o hört mkt under mina snart 34 år.

lisette
0

har pratat med m, hon fixade ett ägarbyte den 3 juni 2005 till organisationen, så hon har inget med hästen att göra.

lisette
0

# 17 det värsta är att förmodligen varenda ord av det på forumet är sant.

det händer med hundar oxå..  läs om pia snellman..

http://baksidan.atspace.com/index.html

jen
0

#11 ja absolut är det hästen som lider mest av detta.

antar att inget kontrakt är skrivet, så då är det väl den registrerade ägaren som bär ansvaret för att hästen ska ha det bra….

jag skulle nog gå till tidningen med detta om organisationen ej kan ta sig i kragen så fler inte går på samma nit som denne

Kiara
0

#19 Det finns fler som hon och även i hästvärden, det fick jag erfara när jag skulle sälja vår B-ponny. Det var många supertrevliga som ringde och ville köpa, dom pratade länge om hur bra hästen skulle få det. Men så prutades det kraftigt och dom skulle hämta och köpa hästen fort. Jag som ville ha ett bra hem till honom var då inte intresserad av att sälja och då blev dom jätte sura. Han skulle inte behöva åka runt hos hästhandlare igen.

Ett råd dom jag vill ge det är ha inte för bråttom om ni ska köpa eller sälja häst/hund/katt. Jag blir mycket tveksam om någon vill köpa hästen obesedd, det är ju en kompis man ska ha i flera år.

Jag blir så ledsen när djur bara blir handelsvara och ett sätt att kärna pengar. Jag är också mycket tveksam till hästhandlare som säljer hästar biligt, dom måste ju ha fått tag på hästarna ännu billigare, hur och varför, vad är hästens historia? Som det stor i din länk "Smugglingen upphör bara om ingen köper smuggelhundar!" Om alla kunde inse att man inte räddar ett djur genom att köpa det, man försätter fler djur i samma situationGråterdet som driver det hela pengar och inget annatPenga mun

Linda
0

#21 Absolut!!

-Förstår inte heller säljare som till varje pris säljer, dessutom säljer hästarna för billigt, redan där kan det lätt bli en handelsvara.

/Mvh Linda

stallupponer
0

#21 ja visst är de underligt me dessa snabba köpare? eller dom som tror dom kan köpa hästen över mail…. Valde att sälja mitt ena shettissto då hon inte gick o köra med o ja ju håller på med körning med mina ponnyer, men ja blev nästan rädd för vissa samtal, de va folk som ringde o sa att ja kommer i em o hämtar henne de första dom sa, inget snack om vem dom var el nått, o när man ville fråga som kom de igen, ja men ja hämtar henne o betalar i kväll…. Så har ja ALDRIG sålt en häst o kommer heller aldrig göra, ja e alldeles för petig  när ja säljer o de vet ja sura köpare fräst åt mig oxå för ja nekat dom o köpa, men de är ju inte en vandringspokal ja säljer utan en levande varelse som ja hoppas ska vara en familljemedlem i många många år om inget oförutsett inträffar…

gejsa
0

Jag tog ju min Gobban osedd. Han var ju 15 år oinriden och bodde i Skåne. Hade ingen större lust att åka ner dit julveckan för att titta på honom. Han skulle ju slaktas om jag inte tog honom efter jul. Så jag chansade. Det gjorde ju ägaren också. Hon betalada t o m 500 kr i reshjälp när jag tog honom på en stort släp för flera hästar. Första gången jag såg honom var när han kom ut på min egna gård. Oj, oj, oj så han såg ut. Men har aldrig i mitt liv ångrat mig.

Kiara
0

#24 av mig hade du inte fått köpa, jag har sett för mycket av hästvärdens baksida. Tur att du var seriös, det kan jag säga dig att det är inte alla varken uppfödare, säljare eller köpare.

gejsa
0

Men snälla Kiara det vet jag. Har också sålt och köpt hästar. Nu var det ju så att jag fick honom gratis. Hon ville/orkade antagligen inte slakta honom. Hon gick och drog på det i alla år. Han var ju född hos henne. När jag senare ville ha kontakt per mejl så svarade hon tjurigt. Så jag skrev då att jag inte skulle skriva något mer. Eftersom hon verkade avundsjuk eller något.Om hon ville något fick hon mejla själv. Tror du hon mejlade något? Icke. Hon var troligtvis avundsjuk. För att det gick så bra med honom iaf. Det trodde hon nog inte. he he

Kiara
0

#26 ja, du hade tur, men hon kunde ju inte brytt sig så mycket om hästen. Tänk om du skickat honom direkt på en enkel resa till Italien. Det hade varit några tusenlappar rakt in för dig.

Klart skulle du få köpa men du hade fått åka ner efter jul för att titta på hästen. Nu kanske hon hade myndigheterna efter sig och absolut inte ville visa dig stallet.

Skönt att hästen har det bra eller som jag läste "alla hästar borde älskas någon gång i sitt liv av en liten flicka" och små häst flickor är vi allihopa (slo du räknas också, för det är lika bra att bli älskad av en hästkille)

gejsa
0

Tror inte att det var något fel på stallet eller så. Hon skulle ju skänka honom till SHV. Men dom satte ut annons på honom på deras hemsida att dom redan ägde honom. Fast dom bara hade kommit överens om det muntligt. Dom var aldrig dit och skrev konktrakt tror att dom köper hästen för 1 kr eller något sådant också. Hon väntade i några månader men dom ringde aldrig. Det var aldrig någon som vågade ta honom på foder eftersom han inte var inriden och knappt hanterad. När jag så ringde efter att ha pratat med en på SHV (dom hade missförstått varandra för hon sa att ägaren hade ångrat sig) vilket hon inte hade gjort. Dom hittade bara inte någon som ville ta honom. Då sa ägaren att jag fick ta honom om jag ville. Efter att jag har bertättat om hur jag hade det här hemma på gården. Vi pratade om att jag skulle komma ner och titta på honom. Men då var jag tvungen att vara borta över 1 dygn åka tåg ner och hem osv. Bara för att titta på honom. Kunde ju inte göra något mer med honom ändå. Då skickade hon foton på honom först. Sedan bestämde vi oss. Så det var några veckor som det tog i af innan vi bestämde oss. Skulle aldrig göra så i dag. Men då trodde jag gott om alla. Nu vet jag bättre. Hemlis

lisette
0

de hade avtal på hästen!