Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 6940 ggr
Mimmi89
1

Allergivänliga raser...

Har ridigt väldigt lite (nästan aldrig) sedan jag var liten pga allergi men drömmen är ändå att någon gång i framtiden bo på landet men hästar. Tål varken hö eller pälsen och jag blir snorig men när jag väl sätter mig på en häst (efter att ha kravlat upp), slappnar av och hittar hästens rytm, då ÄLSKAR jag det!

sist fick jag även svårt att andas då jag åkte bakom hästarna (som också precis ätit hö) på visingsö. lagom kul då man blivigt ivägsläpad på möhippa och lämnat astma sprayet hemma men men det gick över :D

Men iaf… jag är även allergisk mot hundar och min man har en pitbull/amstaff som är en av dom värsta raserna, själv hade jag en schäfer innan och det gick bättre! Hunden vi har kvar nu, hans päls är ju fan som taggar mot min hud och det där flötet, som även hästar verkar ha fast värre? men men… ville bara ge er bättre inblick i hopp om bättre hjälp först…

Iaf jag tänker på American Curly och Basjkir, någon som har erfarenhet av dessa? det med lockig päls låter ju lovande eftersom den då kanske inte är lika flötig på samma sätt? lite som schäfer vs pitbull :P ? (fast hästar är ändå mycket värre än hundar för mig).

har inga kontakter i hästvärlden och vet därför inte hur vanliga dom är i sverige och eftersom sorgen med allergin har gjort att jag mer eller mindre bara velat glömma att det finns något sådant djur som hästar men jag är så jävla trött på allt detta nu, JAG ska fanimej vara "herre" över mitt egna liv, min kropp och min hälsa!

Så skulle gärna vilja höra vad ni har att säga :) finns det hopp tror ni? haha

Elshira
1

American curly är väll lite ovanliga här i sverige, men basjkiruppfödare verkar det finnas en del (google ;).

Det enklaste är väll helt enkelt att åka till någon uppfödare och köra ner näsan i pälsen på dem!

Hakuna matata!

Mimmi89
1

#1 ja det hade jag gärna gjort men hur hittar man basjkir o curly ägare nära en själv liksom? något speciellt forum att rekommendera eller vart hittar jag dom? :p

Elshira
1

på http://www.basjkir.se hittar du utställningsresultat (med namn på ägare) och telefonnummer och namn till hingsthållare, kolla där om du hittar något inte allt för långt bort!

Hakuna matata!

Mimmi89
0

#3 åååh ingen alls i västra götaland eller vid jönköping vad jag kunde hitta, suck! :(

Memzo
3

Måste fnissa lite ^^ Heter du Mimmi på riktigt? Glad Jag heter nämligen Mimi och är döallergisk mot allt Flört

Testar 5/5 på häst, hund, hö, damm, de flesta pollen.
Testar 4/5 på katt, de rest. pollensorter

All min allergi är astmarelaterad. Vilket innebär att de först sätter sig på luftstrupen, därefter börjar det klia i ögon o näsa, svullnar rinner osv

Nu bor jag ¨på hästgård. Har 2 egna hästar och en pitbullmix som är med mig 24/7.
Det GÅR om man vill ;) haha.  Har inte varit en enkel resa -men skam den som ger sig!

Mimmi89
0

#5 haha japp hej hej Mimi! :D

okej men Hur går det? raka vägen in i duschen efter att ha vart i stallet? har du någon av dessa raser då eller har du "stuckit ner ansiktet i deras päls"?

Japp skam den som ger sig men ett liv utan djur är inget liv om du frågar mig, gissar att du känner lika dant? ;)

tar du något? amfetamin? haha har hört att det hjälper XD

fast jo föresten pratade med min en hudläkare som sa att man kan visa positivt på allergitester och inte vara allergisk iaf och tvärt om, fast nog låter det som att du är allergisk men kan vara bra att veta själv blev jag skitchockad. speciellt med tanke på att jag misstänkte mjölkallergi och precis hade fått tillbaka provsvaret att jag tål det…

Memzo
0

Jag tar allergitabletter :) Fast försöker att bara ta de när det är pollensäsong eller när jag vet att jag ska vara länge i stallet, eller, när hästarna fäller^^

I början var det ett rent helvete. Det rann, kliade, fick svårt att andas osv. Men jag bet ihop i ett par månader och sedan började symptomena avta Skrattande
Nu får jag symptom om jag är borta från hästarna ett tag, och sedan börjar. Tex när hästarna varit på bete. När de sedan kommer tillbaka då kommer det en liten släng. Men det går över efter ett tag!

Vill dock lägga till att jag disskuterade med läkare, fick hela idéen godkänd innan. Inget jag rekomenderar att man gör utan ett snack med doktor Oskyldig

Mimmi89
0

# okej alölergitabletter har aldrig funkar tycker jag, men skönt att någon tycker det iaf!

ja men ja tror det är lite så att man vänjer sig, och jag vill ju ha föl villket jag också tror är bra ur allergi synpunkt hur vet jag inte riktigt. Men ja, jag vill verkligen ha föl, kanske låter dumt i era öron eftersom jag inte har mycket erfarenhet ja vet inte? men jag vill att jag och hästarna ska lära av varandra liksom :P

kan lätt se mig själv hoppa och springa runt och leka i en hage, precis som ute med hunden för en timma sedan liksom, vi skuttade nog runt lika mycket.

nej det förstår jag läkarna säger hela tiden att jag inte ska ha hund tex "inga djur alls" men det är mitt val och mitt liv, jag vill bara ha deras hjälp och tips för att underlätta det för djur kommer alltid finnas i mitt liv.

men vad har du för hästar? är det sådanna allergi vänliga, nej de va det inte va? eller? :/

är jag virrig så är det för att jag inte har sovit på… oj 24 timmar snart

Memzo
0

Jag har nu ett ponnyföl (korsning shettis/welsh, MEGA vinterpäls=jag ser inte fram emot fällningenFlört )

Samt ett travarsto ^^ Har hållt på med div olika hästar innan, men reagerar lika mycket.

Mimmi89
0

Okej, har du träffat någon av dom allergivänligare raserna då?

Memzo
0

har för mig att jag var på nåt ställe med baskir (stavning?) när jag var liten. Men det påverkade lika mycket och då var det billigare och närmre med vanliga^^

Men det är ju olika för olika allergier :)

Ebba-Ö
0

Min pappa reagerar inte alls på basjkirer men han reagerar direkt p vanliga hästar. Så det är väl från person till person hur mycket man reagerar på basjkirer Glad

NinjaKakan
0

Jag är också allergiker! *vink vink*

Gav mig också f*n på att jag skulle hålla på med hästar när jag var 14, så jag började. Tryckte i mig allergitabletter och allt, och visst gick det. Ju mer jag är med djuren jag inte tål, dessto bättre bli det :) Var allergiskt mot alla pälsdjur men har haft både hund,katt,marsvin, hamster,gerbiler. Ja vet inte allt. Det jag inte tål är spån -_- Av någon anledning. Men sålänge att stall har bra ventilation så fungerar det. Dock är det lite pina när det gäller fällningstider kombinerat med pollen, men det fungerar. Tråkigt nog håller jag inte på med hästar nu, men märker när jag är i ett stall, vilket inte händer så ofta att jag reagerar mer eftersom jag inte är van vid det..

Edit; Har astma också så det sätter sig på luftvägarna med när det kommer till allergi.

Mimmi89
1

#11, 12, 13

roligt att höra era svar, det gedr mig hopp! :D

NinjaKakan
0

Enligt mig så går allt, bara man vill :P Sen skiter jag i om jag är blind,enbent,asmatiker,diabetiker, extrem allergisk mot allt :P Vill jag så kan jag och jag SKA :D

Envis var ordet :P Dock utmanar jag inte ödet med att äta körsbär xD Det är det enda jag inte gör :P

Mimmi89
0

#15 håller med, med hundar tål jag nog dom jag "känner/bor med" mest, blir väl så efter ett tag antar jag. hoppas det blir lika dant med hästar men jag vet ju också att den allergin är värre/värst(?) för mig, men men det blir ett senare problem jag kan fortsätta drömma och hålla koll efter allergivänliga raser i närheten iaf! :P

NinjaKakan
0

#16, Ja, det kan gå och det kan ju inte gå helt enkelt. Sen avgör man ju själv om man vill utsätta sig för den allergiska reaktionen man får av hästar t.ex. ^^ Men det bästa är väl på sitt sätt ändå om man kan få tag på allergivänliga hästar :)

Zadeira
0

Jag red en american curly (som i och för sig var släthårig) ett tag och mina allgeriska mamma var med och provred till och med eftersom hon tålde honom men inte vanliga hästar.

http://www.sachf.se/