Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 1206 ggr
Stiiiiiina
0

Svårt att hitta formen

Hejhej, tänkte om ni kunde hjälpa mig lite! Det är så att jag har ett 9årigt D-ponny sto på foder importerad från Polen. För fyra år sedan kom hon till Sverige och har sedan dess gått på ridlägerverksamhet om somrarna, och varit uthyrd vinterhalvåret. Dock har alla lämnat tillbaka henne för att hon varit så svår. Och svår är hon verkligen.

När hon kom hade hon världens underhals, som tur är har den börjat försvinna, och hon kunde inte gå i form över huvudtaget. Det har blivit bättre, men vissa dagar går det bara inte hur jag än gör medan det går hur bra som helst andra dagar.

Jag känner att om hon ska funka och hålla så måste jag hitta ett sätt att få henne att jobba rätt, går hon med huvudet bland molnen så lägger sig tornutskotten (tror jag det heter) i ryggen emot varandra vilket såklart gör väldigt ont efter ett tag.

Har ni några tips på övningar eller så som kan hjälpa mig? Glad

Tusen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tömlongering. Då kan man lättare se hur hästen jobbar, från sidan. Dessutom har ryggmusklerna möjlighet att stärkas utan tyngd på ryggen. Det är mitt tips.

Skunken
0

Tömlongering är jättebra för det som #1 sa :)
Och sedan gäller det ju bara att ha tålamod och fortsätta öva för om hästen är felmusklad så tar det ju ett tag att få den helt ommusklad..

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Offbeat
0

Longera med pessoasele på är väldigt stärkande för de flesta hästar, får upp ryggen, rundar nacken och får in bakbenen. Sen tömkörning som folk redan nämt och beroende på hur duktig du själv är kanske graman kan vara ett alternativ att ta till dom dagarna det inte alls går.

Kan ju vara så med att dom dagarna det inte går så har hon gått väldigt bra dagen innan och har träningsvärk?

Stiiiiiina
0

Tack så jättemycket för tipsen ! :)

Zaphix
0

#3: En pessoasele är ett utmärkt verktyg för att ge hästen bettskador, inget jag skulle rekommendera..

Långa tyglar rekommenderar jag, jätteroligt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

NinjaKakan
0

Låg form är super. hade en häst med tornutskott i ryggen och låg form gjorde att han fick stäcka ut ryggen ordentligt och att han inte hade ont heller. gick han i hög samlad form fick han ont relativt snabbt men i låg form fungerade det som sagt.

WornOut
0

#6 HAHAHA, "hade en häst med tornutskott i ryggen"..
Förlåt men det var det roligaste jag hört på länge ;)

Alla hästar har tornutskott. Det är en "påbyggnad" på varje ryggkota.

Googla på det så får du se :)

Gissar på att du kanske syftade på sammanväxta tornutskott?(kissing spines)

NinjaKakan
0

#7 ja det var det. Känner att ögonen är lite förtrötta för att vara inne här på fokus xD