Häst i lång lina, tillåtet?
Åkte förbi en lös häst intill vägen på en gård och stannade bilen för att fånga in den, men då märkte jag att den satt fast i en lina i marken. Linan var ca 3 meter lång och hästen var en stor shettis. Är detta verkligen tillåtet?
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Ja om den inte går i en hage där det finns lösa hästar och man inte har en lina som kan skada hästen, typ en kedja eller nåt. Den ska också vara van vid att gå i lina så den inte trasslar in sig.
Skynda långsamt så går det fortare.
Det verkar väldigt osäkert. I alla fall en stor häst drar ju av haken utan att märka det om den trampar på linan.
Hästen hade linan runt bakbenet så jag ledde den runt innan jag åkte. Kändes väldigt tokigt, speciellt intill en hårt trafikerad väg om hästen skulle bli rädd för en stor transportbil eller liknande och få panik av att sitta fast, eller lyckas slita sig och komma lös på vägen och orsaka en stor olycka. Finns det ingen lag om det så blir jag verkligen besviken, för sådär ska man inte hålla en häst enligt mig.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Hästen sitter ju inte fast bättre där än i en spilta (alltså att spännen kan gå sönder). Och att hästen skulle bli rädd för en lastbil har jag svårt att tro om den är van att stå där. Vi har våra hästhagar intill vägen (5 meter till vägen ungefär)och det kör ganska mycket timer och slaktbilar här. Hästarns är aldrig trafiktrände någon av dem men de lyfter inte ett öra för en lastbil. Däremot är det knappast ett alternativ till hage (de ska ju kunna röra sig alla gångarter?) och box/ligghall är det ju inte utan väggar och tak. Vet inte när man ska vilja binda hästen mer än vid rykt eller kanske om man ridit/kört dit med hästen och binder upp den där under tiden. Du kanske kan kolla om den står där någon annan dag? Men det känns ju lite jobbigt om hästen rullar sig och snor in sig i linan… Är ju knappast någt lämpligt för en häst i.af :/ Hör inne på djurskydd i fokus och se om det verkligen är lagligt att lämna uan uppsyn.
Hakuna matata!

tjudrad häst är inte tillåtet
#5 Tack och lov!
Hakuna matata!
Tack för svar, frågade på Djurskydd iFokus och fick ett klart och tydligt svar:
"11 § En häst får endast tillfälligtvis hållas bunden på annan plats än i spilta och den ska då hållas under uppsikt.
_12 § När hästar hålls på bete får deras rörelsefrihet inte begränsas genom att en tyngd eller annat hindrande föremål fästs vid hästen. Rörelsefriheten får inte heller begränsas genom att hästen binds upp, genom att olika delar av hästens kropp binds samman eller genom att hästen binds samman med en annan häst."
_Säger som Elshira, Tack o lov! Ska kolla om hästen står kvar på samma sätt på lördag. Står den kvar så kommer jag att anmäla. På andra sidan vägen är det en stor travanläggning med väldigt många hästar och väldigt mycket kan gå fel! Tänk om en hingst sliter sig och springer över till den fastbundna shettisen? Hua..
\\\\\\\\\\\\\\\\_
#7 Varför inte börja med att lägga en lapp i lådan. Med tanke på att länsstyrelsen har så mycket att göra lär det ta tid innan de hinner/kan åka o titta på hästen som verkar vara i gott skick. Det ända verkar vara att ägarn/hållaren har den tjudrad… Skriv ut ovanstående stycke & lägg i deras brevlåda. Kanske räcker det.

#7 Undrar hur länge det varit så? På ridskolan där jag gick hade dom en ponny bunden för den rymde ur alla hagar. och enligt dom var det tillåtet då iaf.
Varför man binder hästen istället för att ha den i hage? Tja min första tanke är att man inte orkar fixa ett staket som kan hålla hästen inne. ja det kan vara skitsvårt men shettisar är ofta notoriska rymmare, fördelen med en så liten häst är att den lär ju inte hoppa över ett 1,20 högt staket iaf. Har man en stor häst så kan man ju få bygga staket som ser mer ut som fängelsestaket..
#9 Problemet med shettisar är väl inte att de hoppar över, utan att de går under/mellan/rakt igenom?
Jag har inte shettis, men jag drömmer om att kunna bygga typ ett villastaket med stående spjälor och en enda eltråd över runt min hage för att slippa röja strån som växer upp i trådarna och som älgarna "ser" lite bättre. Ett sådant skulle ju funka för utbrytarshettisar med (även om det blir dyyrt!) om man nu inte kan få till tillräckligt täta eltrådar på shettishöjd.
Hästen hade ingen vattentillförsel, inte heller någon frusen hink. Den stod liksom bara fast där. Klart jag kan börja med att lämna en lapp i lådan, men sånt brukar väldigt sällan hjälpa då jag pratat med ägarna till olika misskötta djur förr. De brukar bara bli arga, försvara sitt sätt att sköta djuren på och sen struntar dom i att åtgärda det.
#9: Tror det varit så länge faktiskt, därför jag reagerade då jag hittade shettisen för jag tyckte mig minnas att någon berättat för mig om förbudet tidigare. Och det handlar om år.
#10: Det låter fint! :) Hoppas det går!
\\\\\\\\\\\\\\\\_

#11 man behöver bara erbjuda hästen vatten två gånger om dygnet, det behöver inte alltid finnas vatten,

när jag var liten red jag en ponny som alltid satt fast i en kätting i marken. ponnierna flyttades runt flera gånger om dagen av gubben som ägde dem. vatten kommer jag inte ihåg hur det var med, förmodligen fick de bara när de kom in.
detta var ju i början/mitten av 90-talet.
jag märkte aldrig att något fattades hästarna, eller att de var skadade pga kedjorna. när de dog/blev avlivade var de 30 respektive 20 år gamla och hade alltid varit bundna så så de var juvana vid det.
Vet flera som har sina småttingar går bundna. Har aldrig sett eller hört något om att de ska ha tagit skada av det.
För många är småttingar ett stort problem att hålla innanför staketen. Det har blivit för dem nödlösningen att hålla de kättade.
Värre är att se småhästarna vara på utsidan bland trafiken, där är dem mer i fara, om inget annat så är dem i fara för oss som kommer i deras väg.

det finns två problem med att hålla dom bundna
- dom kan fastna och trasla in sig
- man hindrar hästen från att röra sig naturligt

Vet att min mamma fick tjudra sin shettis som hon fick när hon var liten (i slutet på 70-talet) dom provade vanligt staket och han hade sällskap av andra hästar men var ständigt på fel sida.. Dom provade fårstängsel men de lyckades han på nåt vänster krypa under!
Så tillslut fick han tjudras på lång lina inne i en vanlig hage då och när mamma flytta till egen gård med min pappa så hämtade hon hem honom han var då mellan 15-20 år Så gick han tjudrad och eftersom mamma var mamma ledig med mig och min bror (vi är födda väldigt tätt så hon hann knappt börja jobba innan nästa knatte kom och hon fick gå hem på mamma ledigt) Så gick han tjudrar och mamma flyttade runt honom flera gånger om dagen.
Innan dom fick oss så prova dom att ha honom i hagen så ingen var hemma och kunde flytta runt honom. Det resulterade i ett flertal samtal från Statoil och andra snälla människor nere i samhället "att nu är eran ponny här och lever loppan igen" Som tur var så jobba mamma nere i samhället och fick då sticka ifrån jobbet och hämta honom och gå hem med honom. 
Dom fick någ när tredje lastbils chaffisen ringde för att dom fått tvärnita för han stod mitt på 172 och gjorde inte en ansats till att flytta sig!
Mamma hade då gått hem på mammaledigt med min bror och när hennes mamma ledighet var slut för mig så sålde hon honom (i början av 90-talet) till en kvinna på kusten och efter de har vi aldrig sett eller hört hur det gick med honom…
Han var en hingst och shettis är alltid en shettis men förövrigt var han en super go ponny men som inte funka att ha i hagen..
Min shettis går lugnt i hagen med enkel tråd så länge dom andra hästarna är i hagen nån enstaka gång har han varit på vift men han går aldrig längre än till gräsmattan 
Med detta menar jag inte att det är rätt att tjudra en häst ville bara dela med mig av min mammas erfarenheter och att tjudra honom var sista utvägen för dom och tyvärr var det de enda som funka på honom…. mycket har ju ändrats sen min mamma var ung med djurhållning och det kändes inte rätt för henne att tjudra honom men hon kunde inte ha honom på vift nere i samhället och på 172 eller instängd i stallet hela dagen heller ju 
Jag personligen tycker att du ska lämna ett brev i postlådan till ägaren eller ringa på dörren och prata och skrer ingenting efter det så tycker jag att du kan anmäla.
Lycka till och hoppas det löser sig för ponnyn!

Det finns mycket bättre el-agrigat och tråd idag jag har också varit med om tjudrade hästar men det är ingen bra lösning och som sagt idag också olagligt.
Jag hoppas innerligt att det INTE är tillåtet.

Ge din häst fri tillgång på vatten
"Din häst bör ha fri tillgång till dricksvatten av god kvalitet. Om din häst inte har fri tillgång till vatten ska den ha möjlighet att dricka sig otörstig minst två gånger om dagen."
Tycker det är lite motsägelsefullt att skriva på detta sätt.Först säger man att hästen ska ha fri tillgång på vatten och i nästa mening säger man att det räcker med att vattna hästen 2 ggr per dag.

"Bör" ha fri tillgång. Inte samma sak som "ska".
#21 Jag vet, men tycker ändå att det är lite motsägelsefullt.
#22 Jag tycker det är ganska så logiskt… Hästen bör så ofta och mycket som möjligt ha fri tillgång, men på t.ex vintern så kan ju detta vara svårt.
Hakuna matata!
ja o tänk vad dumt det skulle bli om jag var tvungen att ställa in vattenhinkar i ridhuset när de var där lösa istället för i boxen då jag lagar staketet som är trasigt.. Nej bra med detta BÖR tycker jag som annars skulle vara tvingad att ha dem i boxen den stunden det tar att fixa hagen hel igen (inte timmar vi talar om)

I det vilda så dricker dom bara en gång per dygn och då tar det ca 2 minuter för dom att få i sig det vatten dom behöver, mer tid får det inte ta för vattenhållet är en farlig plats för ett bytesdjur.
Sen som djurägare är det alltid skönt att veta att som har vatten att till gå.
Låter inte bra om ponnyn är fastbunden så. Är du säker på att ingen hade uppsikt över den? Från något hus, byggnad eller annat? Är du säker på att den alltid sitter fast där? Att den inte har någon hage/stall den är i till största delen av dygnet? Bara värt att tänka på innan man ev anmäler.
Jag tycker först att du ska fråga ägaren hur det ligger till och påpeka att du inte tycker det ser bra ut.
Den stod där igår också, så jag antar att det är där den får vara under dagarna. Det var ett hus en bit bort, men jag tvivlar starkt på att de sitter och kollar genom fönstret hela dagarna. Om det är så att den rymmer från hagen helatiden så förstår jag om de har den där tillfälligt. Men står den kvar sådär i vår så kommer jag att ta kontakt med dom och ev anmäla, för på våren är det inte särskillt svårt att ordna en bra hage.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Får jag fråga vart du såg detta och hur shettisen såg ut?
Jag red nämligen i ett stall för ett tag sedan där ägaren köpte en shettis. H*n band upp shettisen i lina så att den kunde "klippa gräset". Om h*n ens försökte ha den i hage utan att den smet vet jag dock inte.
// Lise
When nothing goes right, go left!
#28: Den var svart och det var i närheten av Sundsvall.
Hm, det lät konstigt! H*n kanske skulle ha asfalterat gräsmattan ist ;)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
#29 Okej, inte samma person då alltså.
Haha ja eller hur! ;)
Kom på att shettisen visst gick i hagen någon gång.. (tillsammans med ett kolsvart halvblod på 175, shettisen själv är skimmel, såg rätt kul ut haha!)
// Lise
#30: Haha, helan och halvan! :D
\\\\\\\\\\\\\\\\_
#31 Haha 
// Lise