Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 3520 ggr
Fija
0

Unghäst problem!

Jag började rida in Casper i höstas lite försiktigt. Alltså jag tog de verkligen försiktigt å gör de fortfarande. Satt bara nån liten minut på han i början å nu rider jag ca 15-25minuter i veckan. Eller tömkör eller longerar. Å allt ha gått verkligen superbra tills nu! Han skenade för att han blev rädd en gång, första gången han blive rädd, å sen dess vill han sticka. Han märkte väl att ja int kunde hålla han så hårt eller nå…

Han ha börja typ sticka, försöka gallopera hem eller busa supermassor då man rider förbi nån hage me hästar.

Varför tro ni han gör såhär? Han testar ju säkert! Vad kan man göra då?

Nu rider ja bara på vanligt tvådelat eller tredelat bett jämt. Kan man försöka me nå skarpare bett me kedja typ ett tredelat eller rakt me kedja under. Eller kanske sidepull eller nå annat?? Tänkte att de kanske e bättre me nå starkare bett än å ha nått snällare å måsta nästan våldslita för att han ska stanna.

Eller om ni har nå andra bra tips!??

Jag försöer träna lite nh me han å sådär…

lisette
0

hur gammal är hästen?

att han blev rädd och skenade sitter säkert i fortfarande och att då byta till starkare bett tror jag inte kommer att bättra ett dugg.

MinnaA
0

håller med Lisette, byt inte till ett skarpare bett. jag tycker du ska, hur konstigt det än låter, låta hästen vara helt en period. även om du bara rider 25 min i veckan så behöver unghästar viloperioder då dom bearbetar det dom lärt sig. min 6 åring som jag utbildar går mycket bättre efter en-två veckors vila än innan vilan. du kan ju fortfarande gör annat men från marken. sen om han blir rädd när du rider så får du inte vara rädd att klappa om honom, vilket är det sista man tänker på när en häst blir skraj för jag vet att man blir dubbelt så rädd själv ;) det funkar på min 6 åring som är ganska harig av sig. lycka till :)

Fija
0

Men han är inte harig utan nu busar han bara. Klart jag märker skillnad på en uppstressad å rädd häst å en som bara busa. När han skenade var när vi var ute å red å de va mörk å helt plötsligt från ingenstans kom en stor hund framför oss.

Jag har gjort mycke med han från marken å han har vilat från ridning väldigt mycke sen han börja såhär, ja men hur skojj e de å rida en pålle som springer åt de håll han vill. Han ha tom försökt springa genom elbanden te stohagen en gång när ja satt på, fick stopp i sista sekund! 

Å de blev fel, jag bruka rida, tömköra, eller longera han 15-25 minuter två-tre gånger i veckan! Glömde skriva dagarna, trött på morron! Sorry! Å dom dagar han inte rids, longeras eller tömkörs så tränar vi hantering ibland duschning av ben, nh(e tyvärr int superduktig på de själv än..) eller bara bortar å myser ett bra tag!

gejsa
0

Tycker kanske att du gör mycket men en unghäst. Låt hästen få vara unghäst och leka i hagen. Det blir mycket i huvudet på en häst när man börjar rida in den. Min är ju 4 år och bara blivit riden några ggr förra sommaren. Han var inte mogen för att ridas in helt då. Halvblod är han.

Fija
0

Å Lisette du undrade åldern. Han räknas som fyraåring nu! Men är 3år och 8månader.

gejsa
0

Då är din och min häst lika gamla då.

Fija
0

Okejj, jobbig ålder? Casper e min första unghäst eller ponny då…Annars har jag bara ridit in f.d travhästar. Å dom har ju varit äldre å förståndigare, å redan vana all hantering, bra kondition redan å vana att jobba. Så med dom var de ju som bara vänja aceptera ha ryttare på ryggen å sen börja utbilda, vilket dom åxå va positiva till!

lisette
0

jag hade låtit honom ta det lugnt. låta honom reflextera över det som händer i hans liv.

du har kanske bråttom att få honom inriden/ridbar av ngn speciell anledning?

Fija
0

nejj, inte bråttom. Han har ridits skitlite sista tiden sen han börja dumma sej.

han kan skritt, trav, vänstergalopp (provat 4gånger efter långsidan på ridplan) å lite skänkelvikningar nått steg. Han e väldigt lättlärd då han vill. Men vi har knappt träna dressyr utan bara ridit små skritt å lite trav svängar i skogen.

Så bråttom nej. Men klart man sku vilja ha en pålle som gick göra lite mer med. Så har haft ute han på annons å fick massa svar men mest bara oseriösa å folk som ville ja sku skicka han utan att dom kommit å träffa han, de e problemet me å bo så norrut. Men då hade han ju int börjat såhär!

Funderar på sälja han när problemet e löst å köpa lite äldre pålle!

Men de e absolut inge stress me ridningen.

Fija
0

nejj, inte bråttom. Han har ridits skitlite sista tiden sen han börja dumma sej.

han kan skritt, trav, vänstergalopp (provat 4gånger efter långsidan på ridplan) å lite skänkelvikningar nått steg. Han e väldigt lättlärd då han vill. Men vi har knappt träna dressyr utan bara ridit små skritt å lite trav svängar i skogen.

Så bråttom nej. Men klart man sku vilja ha en pålle som gick göra lite mer med. Så har haft ute han på annons å fick massa svar men mest bara oseriösa å folk som ville ja sku skicka han utan att dom kommit å träffa han, de e problemet me å bo så norrut. Men då hade han ju int börjat såhär!

Funderar på sälja han när problemet e löst å köpa lite äldre pålle!

Men de e absolut inge stress me ridningen.

Fija
0

Är de för mycke å bråttom å hårt att som mest rida 15-25minuter 2-3 gånger i veckan på en korsningsponny som nästan e 4år?? (3.8år).

Jag trodde jag tog de för lugnt å att de va därför han börjat. Han e ju en riktigt tjurig lite plutt ibland. Det e därför ja ridit så korta svängar. Så han inte ska bli less å börja tjura å bråka…

Men vad vet jag? Men vill ju inte att pålle ska springa iväg när han vill! Å vi ha inte ens en ridplan som e inhängnad. För de e ju obehagligt, tänk om få nå ryck efter vägen då de kom nån bil…

mazze
0

Är ni ensamma när ni är ute?

MinnaA
0

jag förstår att du avfärdar hans beteende som dumheter och bus men det finns oftast en naturlig förklaring till att en häst beter sig som den gör. jag tycker du ska sluta rida ut då det helt klart låter farligt, både för dig och din häst. mina unghästar har jag bara gått ut och gått med och ridit i padock tills alla hjälper blivit befästa från ryggen, skulle aldrig rida ut på en häst själv som inte än är styrbar. sen har jag alltid någon som går bredvid när jag börjar rida ut som stöd.

Fija
0

Men alltså innan han blev rädd och skenade så va han ju super att rida ut på. Helt styrbar å lyssnade på de han lärt sej..Skritt, trav, volter, svänga, flytta lite åt sidan alltså skänkelvikningar som tex när de ligger en större sten eller annat å man vill byta sida av stigen….Vi rider lika mycket ensamma som tillsammans med andra hästar.

Jag säjjer ju hela tiden att han knappt blivit riden nå sen han börja såhär!

Å vi har en paddok men tyvärr utan staket runt så även när vi rider där kan han försöka sticka ibland nu…

Fija
0

Alltå han lyssnar ju fortfarande såklart på allt han lärt sej. Förutom när han blir less å sticker då!

halludu
1

när man rider in en häst när den är mellan 2-4 ska den ha en vilopaus på 3 månader men är hästen 5år och över så kan man skita i pauserna….vill du byta bett så ta ett pelham..d har jag på min unghäst och det fungerar jätte bra..red in henne förra vintern….

rider man in dom vi ca 5 år så är dom lugnare vid hantering,särskilt hingstar elr nyblivna valacker…

Hagelyckan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Du ska INTE sätta på han starkare bett!!!!! Men jag tror lite problemet är att du drar han i munnen!!!Har du tillgång till padick eller ridhus  så ska du träna på att bara få han att gå framåt! För du vill ju inte lära han att någon sitter och drar han imunen. Börja om från början och rid M¨YCKET längre. Det är en häst!!! Han kan ridas minst 3 dar i veckan och kanse en halv timme varje gång!!! Det är viktigt att du lös hoppar mycket! Hur gammal är han?Vi har en 4 åring som går 5 dar i veckan ( MEn han ska Kvala ) . Kolla bilden på han=)

Fija
0

Jag drar han inte i munnen! Vi går westernkurser så oftast rid ja han på långa tyglar tom..Men klart jag drar när han bara rusar iväg! Eller ska jag hoppa av i farten!? haha…Han e ju en tjurig ponny me mycke egen vilja!

Men rida längre stunder vet jag inte…Jag brukar rida han mellan 15-30minuter…Slutar då jag känner att han börja bli less.

Man skulle ju haft sej ett ridhus eller iaf staket runt paddoken!

Men ska låta han va nu ett tag utan ridning! Å fortsätter han med att sticka då så tänkte jag prova nått annat bett eller sidepull eller så.

MinnaA
0

#17 måste bara säga att det kändes inge bra när du skrev att hästen på bilden rids 5 dagar i veckan. han har ju otroligt dåligt med muskler i bakdelen, det är inte så bra. men jag vet hur det är med den där kvalitetstävlan för 4 åringarna. mitt halvblod blev nästan helt förstörd av träningen inför kval. och blir fortfarande lätt stressad vid ridning. jag hoppas det kommer bli ändring i framtiden, man kan ju bara hoppas…

gejsa
0

#19# Ser det inte bara så ut för att hästen vilar med det andra benet. Ser mer ut som proteinbrist där bak. Fast den såg mer kraftig ut där framme. Är dålig på att berätta hur en häst ser ut. Märks det eller? *ler*

MinnaA
0

#20 du gör dig förstådd iallafall :) visst blir korset lite "plattare" när en häst vilar men inte så mycket. sen är han är väldigt insjunken i flanken/virvelområdet, så syns det väldigt tydligt hur dåligt med muskler han har i bogpartiet också. titta hur tydligt bröstbenet och bogspetsen syns.

gejsa
0

#21# Tyvärr är för dålig på sånt där. Iaf när jag ser på foton. Jag vill gärna känna med handen. *ler'

Cevir
0

Som dom säger, inga starkare bett, låt honom vara unghäst etag till :)
Jag tror att om du låter honom vila etag, och kanske bara leda honom lite etag så kommer det säkert gå mkt bättre sen :)

/ Sara & Casper

MinnaA
0

#22 man är väl olika :)

Tyfon
0

#19 & 20 det kanske är ett gammalt kort för nu e han väldigt välmusklad han står i ett stall intill mitt

gejsa
0

#25# Ja, troligvis. Det ser ut som höst där på bilden. Inte vinter iaf.

Hagelyckan
0

Hej vill bara säga till er som klagar på hur han ser ut ( på bilden är han riden för första gången!!) Och sen så tränas han av Stefan Jansson och Min mamma… Så han gå inte sönder!!( Stefan har ju bla kommit trea i VM).

MinnaA
0

#27 om du uppfattat mina inlägg som klagomål så måste jag säga att jag är ledsen, det var inte min mening. han måste ju såklart bara vara 3 år på bilden eftersom det är sensommar/höst. visa gärna några nya bilder för det var ju förövrigt en väldigt fin häst. :)

Hagelyckan
0

Okej, Vi har bara sen han var tre år men ska ta nya bilder i veckan!

Klasselover
0

#11 - Det kanske låter lite konstigt, men när vi rider Klasse, vi har precis börjat rida in honom men han går utmärkt, leder alltid någon honom, och vi rider inhängnat. Har ni någon ledig hage som ingen går i och som han inte tänker som 'hage', utan kanske mer som paddock, så kan du prova det, det gör vi. Dock rider vi med grimma ibland och träns ibland, beroende på vem som rider. Om Julia, min granne som bara är 7 år rider, så har vi grimma eftersom jag leder hela tiden, han är även känslig i munnen. Och vi har barbackagjord istället för sadel just nu, sadeln ska vi börja med när han kan lite mer.

Skicka med en bild på min lilla kille, fast med hans 'medryttare' som rider.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Fija
0

Tack för alla tips!

Casper fick vila från ridningen några veckor. Sen när han började ridas igen så var det inga problem längre igen. Som att han glömt bort det! Haha!

PimTheGreat
0

Hade ju inte rekommenderat starkare bett till en unghäst eller någon häst…. definitivt ingen unghäst. Tror man lätt kan få hästen att tappa viljan för bettet lätt då…..

Kul att det går bättre nu efter vilan, hoppas det håller i sig  Flört

AliceL
0

Fija, har du någon tränare?! det ska man alltid ha när man rider in en häst.. för det första, om du får sådana här problem, och sen åxå för att man ofta när man sitter och rider sj lägger sig till med olater som man inte är hel medveten om..

håller inte alls med dig Hagelyckan!! unghästar bör inte ridas längre än vad som behövs. bestäm ett enkelt mål för dagen, tex, idag ska jag göra en bra halt. rid fram, värm upp, träna på halter (och sjklart lite annat) när hästen har gjort en bra halt, är det slut för dagen och hästen får massa beröm! då får hästen känslan; aha, nu gjorde jag som hon ville. då fick jag massa beröm, och blev "ledig" för idag. det var nog rätt bra att göra som hon ville…

sen höjer man sjklart nivån efter hand, men det är viktigt att inte bli sporrad att rida vidare när det går bra, även om det är lockande…

lycka till med din ponny fija :)

Fija
0

AliceL-

Jag rider honom sällan för tränare eller instruktör tyvärr. Men åker på lektioner och ibland kurser med min andra häst Jenneka. Har tänkt börja med Casper snart också.

Det är så jag rider ungefär. Tränar det han redan kan och såklart kanske testar ibland något nytt. Men slutar när det går som bäst. Han är en underbar och possitiv ponny!

Jag vet inte varför han började sådär. Han blev ju som sagt rädd när det var mörkt ute å helt plötsligt hoppa det fram en stor hund framför oss, så han skenade. Å sen efter det började han sticka när jag red. Men det är som sagt helt borta nu. Han fick vila från ridningen ungefär en månad och nu har allt funkat prima igen i två månader..

Tack massor!

Lindbygarden
0

Jag känner till Stefan Jansson mkt väl och har fullt förtroende för hans träningsupplägg… Men du kan inte säga att vi som är "glada amatörer" ska rida våra unghästar efter hur Stefan gör… Han är proffs!! Sen har vi inte börjat skörda alla frukter efter hur detta med alla tidiga unghäst tester påverkar våra hästar… Det finns många amatörer( tom viss proffs) som tar unghästarna tokhårt och sen är de slut både mentalt och fysiskt..

Min personliga åsikt är att rid honom på banan… promenera honom på de platser där han varit besvärlig… Sluta rida innan han blir less.. sluta när det går kanon och han tycker att livet är toppen även om du bara ridit tio minuter!!! Du behöver vända på trenden med att han gör som han vill… När du ridit ett par gånger och det gått riktigt bra.. typ under en vecka… Det är viktigt att han ställs av mkt ett mkt pos. minne av ridningen!!!

Kanske låter tokigt men jag tycker att du ska ställa av honom helt under en period… ingen tömkörning, longering eller ridning.. Bara visitera honom och låt honom vara…

Låt honom vara häst och smälta det ni har gjort…

Sen när du ska börja rida ute igen… gör det ihop med en äldre häst…

Lindbygarden
0

ha ha ha!!! Nu var jag slarvig med att läsa alla inlägg!!!

Härligt att han funkar bra igen!!!Skrattande