måla boxar
nu har min pappa börjat inreda vårat garage med 2 boxar!
jag ska snart köpa färg så jag kan passa på att måla det innan de kommer hem!
men vilken sorts färg har ni som målat boxar använt?
en del färger är ju giftiga 
jag ska måla mitt stall under sommaren om jag hinner.tycker att det är jätte svårt att välja färger men jag ska ha två delat och ljust upp till iallafall.
#1 ja, så ska jag med göra.
jag ska ha vitt eller beige upptill och blått nertill. och svarta detaljer.
men jag vet inte vilken sorts färg man törs använda ?
#2 De i färghandeln borde nog veta vilka färger som passar/fungerar (kan tyvärr inte hjälpa mer än så….)

Vad skoj jen. Så i vinter har du dom hemma. Skönt för er.

vad roligt jen!!! =)
ja, det ska bli jätteskönt!! 

Va kul
Såå skönt att ha hästarna hemma på gården. Vi ska precis börja bygga stall. Vi kommer att måla vårat i grönt och vitt. I färghandeln måste dom ju veta vad för färg som är bäst att använda.
Jag har någon slags oljebaserad utomhusfärg,som se spec för stallar å sådant… Prata med din färghandel så vet dom vad du ska ha å dom hjälper dig så gått dom kan :) Lycka till :)
(jag har ett stall som är brunt,vitt,rött.. )
tackalla! jag ska prata med dom på färgaffären när det är dags!
jag har haft grönt´i 2 år, men nu är det solgult med röda och grå lister;)kanon fint;)
grönt är fint, vi har lila i stallet, det är spännande :)

Jättefint jue! =)
#15 tack! jag tror att det blir bra!

Finfint :)
ja, det är inte såå mycket kvar.
när jag är piggare så ska vi sätta upp ribbor emellan boxarna (som boxgaller)
sedan ska vi klä stallväggarna med samma skivor som boxväggarna. vedkaminen ska bort, där ska jag ha foder.
elementena ska bort, sätta upp en riktig kran för vattnet (är bara en slang just nu)
plus fixa lite annat
Vad fint det såg ut. :) Lycka till!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Ser ut att bli jättesnyggt. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
tack. tack!!

Ser ju stort ut ditt garage. Var det garage? Är boxarna i den storlek det ska vara enl lag? Har ni frågat att ni får bygga boxar för kommun? Annars är det alltid någon som är avundsjuk och skvallrar säkert och då får ni inte ha kvar det som stall.
Tänk på att vattnet kan frysa. Vi har koppartråd med värme i våra rör från brunnen. Dyrt men rätt så bra. Blir det rejält kallt så klart det kan frysa ändå.
#22 ja, det har varit ett garage.
boxarna är enligt måttbestämmelserna från djurskyddsmyndigheten.(större än minimimåttena)
box nr 1 är 220*3.30m och box nr 2 är 2.70* 3m
box nr 1 ska en d-ponny bo i, och i nr 2 en liten häst
jag har pratat med miljö o hälsoskydd om detta när jag frågade om gödselplattan. Dom hade inget att invända eftersom det rörde sig om endast 2 hästar.
vattnet är redan nergrävt i backen och han som bodde här förut hade grisar i förrådet bredvid. vattnet hade frysit två ggr på 6 år, när det varit extremt kallt.
min kompis har målat sitt stall med linoljefärg, Det ska visst vara helt ok.
hmm , vi har nästan 20 liter röd linoljefärg i källaren ju som blev över från förra husägaren 
kanske skulle ta den då?
jen det där blir ju super bra!!va roligt för dig att snart få ta hem hästarna.
åh så fint det blir jen !
ta den röda färgen, onödigt att köpa ny när du har så mycket hemma. :D
tack, det blir nog kanon!

jen, hur nära har ni era närmsta grannar? när jag ringde miljö hos oss så hade de inte heller ngt att säga om mina hästar. men jag skulle prata med grannarna först. vilket jag gjorde.
#28 vi har ca 50 meter till grannarnas hästhage från vårat hus, och ca 200m till deras hus 
sen är det nog 5-600meter till nästa granne…
miljöskyddet frågade om vi eller närmsta grannen har egen vattenbrunn bl.a. Då vi plus grannen har kommunalt vatten var det inga problem, sa dom när jag ringde och frågade om regler för dynghögen plus om man behövde tillstånd för stall (vilket inte behövdes för endast 2 hästar)
Lisette, hur många hästar har du i ditt stall?

två nu, men har haft tre.
aha, ok… det verkar som om det inte är lika petigt med allt iallafall med färre hästar…
idag har min pappa varit snäll och byggt nästan färdigt.
en boxvägg kvar plus plankor (som galler) emellan boxarna kvar och sadelskåpet ska spikas ihop.
det ska bli så roligt att måla och göra fint i veckan.

Vad skojigt för dig med eget stall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bilder jen, bilder!

Vattenbaserade färger är ju bra för de innehåller inget giftigt som oljefärger har…så målar du med oljefärg se till att ha ordentligt korsdrag och ta massor av raster för det är stark lukt i oljefärgen som gör att man kan bli lite "berusad".
Men å andra sidan så är de flesta färgerna idag vattenbaserade så kolla med färghandlen :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
jag ska använda en linoljefärg som vi har massor av som har blivit över…
#35 bilder kommer! men jag ska nog vänta tills det blir heelt klart först 
så fint det såg ut! Så skönt o ha hästarna hemma, vill också!

#37 det är helt ok.. ;) har du tagit bilder under hela proceduren?
#39 nej, bara de som jag visat här. Jag glömde ta innan vi började att riva ut gubbens grejjer

#40 det är lite synd, för det är roligt att ha. jag missade med att ta bilder när mitt stall var fullt med höns..
nu är boxarna och sadelskåpet klart! Nu målas det för fullt! Jag ska ta bilder i morrn…
Vilken färg blir stallet? När tar du hem hästarna?
Finns inget mysigare än att bo på gård :D

jen, hur mkt mark har ni där hemma som de ska gå på?
vad roligt att det är klart nu.. :=
stallet kommer att bli vitt överst och rött nertill. och om allt hinner toka och hagarna blir klara så tar jag hem dom om ca 2 veckor.
mark har vi inte så mycket, utan bara en skogsdunge och en grusår där vi ska en vinterhage.
bete får jag gratis av grannen som räcker maj-oktober 

Låter helt underbart Jen, ser fram emot bilder sedan. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vad fint det såg ut på bilderna! Är mycket nyfiken på resultatet när allt är klart!
nu har jag tagit bilder! de har jag lagt in i tråden "vem var det som byggde stall" 
så för er som är nyfikna får väl kolla där för jag la in dom i fel tråd….