Egen häst!
Nu är det såhär att mina föreldrar änkligen har sagt ja till att jag ska få köpa en egen häst! :D Dock kommer jag inte rusa ut och börja titta på annonser utan ta det lungt och tänka mig för ordenkligt innan.
Mina föreldrar kan inget om hästar nästan, de är inte jätteintresserade direkt men brukar skjusa mig och lyssna på mig och försöka je mig råd så gott de kan. Jag har varit skötare på en ridskoleponny i snart 4år och har skötigt honom ca. 4-5gr i veckan året runt så jag tycker att jag vet hur mycket jobb det är även om det kommer bli mer när jag får egen häst, jag har faktsikt blivit vald till bästa skötaren flera gånger.
Jag har ridigt i 6år, i gång i veckan föruton första terminen och nu senaste året.
Problemet är att jag skulle behöva någon som vet mycket om hästar att fråga, tror ni att det skulle kunna gå att få hjälp av någon duktig i stallet som jag kommer att ha hästen i gratis eller mot lite betalning??
Jag kommer troligen att försöka hitta en medryttare som skulle kunna rida+sköta 1-2gr i veckan och gärna tävla då och då när den har lärt känna hästen! Hur fungerar det tror ni? Jag bor i stockholm.
Jag är 14 ska fylla 15 i sommar, är jag tillräckligt gammal eller måste jag vänta?
Uppskattar svar! :D
Att folket som har häst i samma stall som du hjälper dig är, för mig, en självklarhet. Jag har alltid frågat de som har/har haft häst i samma stall som mig. Jag frågar de som jag tycker kan mest (och som jag tycker är trevligast…) i stallet, vilket ofta är de som är stallägarna. Jag hjälper ju dom så gott jag kan också, såklart.
Att ha en medryttare tycker jag funkar jätte bra! Även om det inte är det viktigaste, så får du ju även hjälp med att betala hyra och skoning. Att bli avlastad en eller ett par dagar i veckan gör mycket, speciellt i slutet och under gymnasiet då det är mycket plugg.
Är du osäker så leta efter foderhäst först, då blir det lite lättare och lite billigare med du får ändå erfarenheten av att ha en egen häst, ringa hovslagaren och motionera häst varje dag året runt. Eller kanske ca 5 dagar i veckan, beroende på om hästen kan vila från det 1-2 dagar i veckan.
MVH
Sofie

Jag skulle i ditt fall även pratat med din ridlärare, hon känner ju dig och vet hur du rider och kan säkert ge dig de rätta tipsen för vad du behöver för häst för att kunna fortsätta utvecklas men samtidigt en häst som du klarar av. :)
Jag tycker också att du i första hand ska leta efter en foderhäst som du sedan kan få köpa, man lär sig jättemycket och det är ju precis som att ha egen häst och skulle du sedan inse att det inte funkar av någon anledning så kan du ju lämna tillbaka hästen, du lär även känna hästen så du vet att ni passar ihop, det kan vara svårt att känna bara efter att ha provridit lite. Skulle något gå snett om du har köpt en häst så är det väldigt svårt att få sålt just nu.