Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 904 ggr
AliceL
0

Hur knoppar ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gör ni när ni knoppar? ngn som har ngt bra tips? :)
såhär gör jag ungefär; 

•  Delar inte upp manen
  • fuktar den
  • flätar åt "rätt håll"
  • fäster först flätan med ett gummiband, rullar sedan ihop den med ett annat.
AliceL
0

kan tillägga att dom på bilden suttit i över natten och en klass. dom var finare innan xD

Lina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

flätar varje fläta. bärjar fr öronen. sen rullar jag ihop dem till en knopp.

knopparna på bilden har också suttit övernatten och två klasser.

MiaMaria
0

Delar upp manen, blöter den delen som ska flätas, flätar hårt och använder sen antingen 1 eller 2 snoddar för att fästa knoppen. Nästan alltid en snodd till dressyr, tycker det är snyggare och latar mig lite till hoppning o använder 2 snoddar. Jag flätar alltid från öronen o bakåt. Pannluggen får en inbakad fläta. Anväder spray och gele ibland (om det är en lång dag) för att fästa lite extra samt gelen till att ta ihop ev småstrån som sticker upp.

AliceL
0

någon som kan "hästskötar"tekniken när man använder samma gummiband till att fästa flätan och rulla ihop den? alltid viljat lära mig men fattar inte riktigt tekniken..

MiaMaria
0

#4 Japp, den använder jag mig av. Humm hur ska jag förklara de… Eee huuum… När du flätat klart flätan så tar du snodden runt flätan kanske 3-4 varv o sen sätter du den restrerande biten av snodden runt ditt höger pekfinger. Med andra handen o restrerande fingrar så rulalr du sen hårt upp knoppen och sen sätter du snodden över knoppen, alltså du tar den inte flera varv runt utan du bara lägger den över, 1 varv alltså. Har jag lite för mig någon dag i veckan så ska jag försöka ta en bildserie, jag är värdelös på att förklara…

AliceL
0

det vore jättesnällt om du kunde göra det. :D