Förlorad aptit pga medicinering?
Nu är det såhär att min varmblodskille drabbats av blodförgiftning och medecineras med Penicillin i sprutväg + butta i pulverform.
Han som vanligtvis ALLTID äter upp ALL mat i krubban, oavsett om där funnits medecin i eller ej, har nu nästan slutat äta krafften helt.
Jag undrar lite om detta kan vara en "vanlig biverkning" av penicillinet kanske? Med tanke på att han alltid ätit upp allt förut trots medecin i maten, samt att i Onsdags när Vet. var här och gav honom penicillin & avsvällande (?) via sprutor så fick han ju helt vanlig kvällsmat senare, utan någon butta i (den medecineringen påbörjades dagen efter) och även då lämnade han nästan allt.
Känner mig lite handlingsförlamad över hur jag ska göra, är ju viktigt att han får i sig medecinen. Har även provat att ge mindre mängd mat i samband med medecinen i hopp om att han ska få i sig det då, men icke.
Han äter vanligtvis uppblöt betfor, uppblöt lucernpellets, lite mineraler och Granngårdens originalpellets till kvällsmat. Kan det vara kombinationen av någon av dessa med medecinen som gör att det smakar urk? (Borde ju egentligen inte vara själva smaken med tanke på det jag nämnt tidigare men..) Vad blandar ni med när ni gett era hästar medecin? Sen kanske det inte är någon höjdare att byta foder mitt i en medecineringskur heller visserligen…
Värt att notera är att han inte verkar ha tappat någon särskild aptit gällande höet, utan det är bara krafften han lämnar.
Ge probiotika! Medicinerna slår ut tarmfloran så att magen fungerar sämre, vilket mycket väl kan påverka aptiten.
Jag vet inte om pc påverkar aptiten, men hästar kan väl, precis som människor, bli dåliga i magen av pc och kanske förknippar han det med att krubbmaten har ändrat smak? Man vet ju inte. Tur iaf att han äter höet!
Men för att han ska få i sig medicinen kanske du kan lösa upp buttan i vatten och spruta in i munnen, som med avmaskningsmedel?
Lycka till, hoppas han blir bra snart.
#1 Jag skriver lite för långsamt ;D men nu kommer jag ju ihåg att jag gav min Gammelman något sådant när han fick en pc-kur, inte för att han inte skulle tappa aptiten (lite väl rund islandshäst), men för att magen skulle funka!
jag hade samma problem med min förra häst.. han åt allt man gav honom men när medicinen var i var de nte lönt.. han åt ingenting av de.. så jag fick göra som #2 säger.. lösa upp butta i vatten å ta upp de med en spruta å spruta direkt i munnen på honom.. de var de ända sättet men då funkade de.. så jag tror ärligt talat att butta smakar lite illa å de gör att dom itne äter maten.. har flera mitt stall som haft samma problem när dom skulle ge butta..

#1, Det låter vettigt! Men går det verkligen så fort att slå ut tarmfloran? Fick första medecineringarna i onsdags och redan på onsdagskvällen vägrade han äta upp.
#4, Det enda som är skillnaden att min grabb ätit butta förut och inte haft några problem med att blanda det i maten vad jag kan minnas.. Och eftersom han dessutom inte åt upp maten i onsdagskväll (som inte var någon butta i) blir man ju fundersam.
Men det är alltså lugnt att låta de svälja det med kallt vatten istället för att blanda det i maten? Idag när jag kom hem från jobbet hade han fortf inte ätit upp maten han fick imorse, så det verkar vara enda alternativet faktiskt.. Antar att det inte spelar någon roll hur mycket vatten jag spär ut det med?
Tack alla för era svar!
#5 hmm ja de ör iof konstigt ja.. nä jag blandade bara i lite vatten så de löste upp sig.. blev en å en halv små sprutor så fick spruta två gånger men de funkade jätte bra..
kan det inte vara själva sjukdomen/blodförgiftningen som gjorde att hästen slutade äta? hade den fått en omgång Butta tidigare?
min häst fick butta i våras efter en skada och hon vägrade äta allt som låg i grubban. hon brukar annars också tömma grubban men en vetrinär i stallet sa att buttan blir besk om man blandar med vatten! vi gav min häst Fibergi istället och då åt hon allt.
Jag kan berätta att vårt russ har fått butta vid två tillfällen. Båda gångerna har vi börjat med att lägga det i blöt betfor. Hon slutade äta efter endast en måltid. Hon avskyr numera även betfor då hon kopplar ihop betfor med medicinering. Butta smakar beskt och jag vet flera hästar (speciellt de som står på kraftig eller långvarig medicinering) slutar äta det som buttan blandas i. Det gäller hästar som för övrigt är väldigt matglada.
Jag skulle föreslå, precis som någon gjorde ovanför. att du blandar ut buttan i vatten och sedan sprutar in det i munnen istället. Då vet man dessutoma att allt kommer hästen tillgodo.
Sen kan det ju också vara att sjukdomen i sig ger aptitlöshet men då tycker jag inte att din häst borde vilja äta hö heller, vilket han faktiskt gör.
Min häst äter betfor igen men första gången var hon lite tveksam men nu slänger hon sig på allt även de hon fick buttan med. men jag äger ett litet matvrak