Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2776 ggr
Angelus
2012-01-05 07:45
0

Bukoperation

Körde in vårat föl som hade kolik under gårdagen och fick nu samtal under morgonen att hon skulle behöva buköppnas, då hon hade blivit kraftigt sämre under morgonen.

Hon är 7 månader gammal så jag kände att med en sådan pass ung ponny kan man inte säga nej.

Någon som har erfarenheter? Någon som vet något om statistiken?

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

WinterPrince
2012-01-05 11:57
0

En vän till mig öppnade sin 5-åring i december 2010. Ett år senare gjorde dom debut i 110-hoppning. Vet inga detaljer, men visst kan det gå bra!

Zahara
2012-01-05 18:34
0

finns ekonomin/försäkring säger jag KÖR!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

viktoria91
2012-01-05 20:32
0

Min ponny buköppnades den 20 november i år. Operationen gick bra och snabbt på benen i uppvaket. 8 dagar var hon kvar på sjukhuset då ett väldigt strikt foderschema följs. Tyvärr fick hon magsår i samband med koliken men behövdes bara 2 av 4 veckors medicinering sen var dte bra. Efter öppning är dte 6 veckor inne med promenad 2 ggr 20-30 min under dagen, efter dem veckorna är det 6 veckor i liten hage med fortsatt promenad ev tömkörning. Kanske inte aktuelt i detta fallet. Klammrarna tas efetr 2 veckor vilket man kan göra själv. Min ponny mår idag som alltid, nämligen hungrig 24/7! ;) Det är jobbigt att köra till stallet en massa och samtidigt sköta jobb och hem. Men dte är dte värt. Min ponny var förresten 15 när hon öppnades, inte en tanke på att säga nej då hon är fullförsäkrad.

Angelus
2012-01-08 22:56
0

Hon överlevde dock inte. Tyvärr, för hon var sådan fin liten tjej. När de öppnade henne så såg man att hon var missbildad i blindtarmen, det som hade orsakat tarmvred så fanns inget man kunde göra. Så hon fick somna in, våran fina lilla tjej..

Ekonomin är inga problem. Hon hade bra försäkring. Sveland är helt underbara, köpt bort alla % och betalar bara 1900kr i självrisk, 100 000 i veterinär. Man har lärt sig. Förra året hade vi livmoderomvridning på ett sto, både hon och fölet överlevde men var på håret (stod om dem i ridsport, framsidan på avelsdelen). Första fölet jag fick fick vi också avliva, pga missbildning i käket ("wry nose"). Och har haft ännu en "högst ovanlig" sjukdom - bölder på huvudet på en av mina unghästar. Han överlevde också.

Min statistik börjar bli så enormt bra! 4 uppfödningar, var och en av dem har haft vad veterinärerna kallar "högst ovanliga sjukdomar". 2 av dem lever inte längre. Känns som om jag borde inse att de är dags att lägga stuteridrömmarna på hyllan, har ju verkligen inte turen med mig..

Känns så enormt orättvist när jag ser andra totalt ignorera sina hästars behov när man själv är så j-a noga med allt från vatten till mockning och arbete.

viktoria91
2012-01-09 10:09
0

#4 Jag beklagar! Kan inte vara roligt, synd att det var en missbildning och inte "bara" tarmvred.

mille-star
2012-01-09 10:52
0

Jättetråkigt Ida, hon var riktigt fin!!

WinterPrince
2012-01-09 12:32
0

#4 Vad tråkigt för dig! Kanske är det något i generna (om dom nu är släkt)…

Angelus
2012-01-13 19:26
0

Ja, de två som hade missbildningar var släkt, halvsystrar (samma mamma). Men har diskuterat det med veterinär och de säger att eftersom missbildningarna var så olika är det inte generna. Dock kommer mamman antagligen inte få fler föl. Darlin (hon som buköppnades) skulle bli hennes sista. Dock börjar jag tänka om då jag verkligen ville ha ett sto efter henne för att fortsätta avla på hennes temperament. Har dock ett barnbarn till henne som är hingst, vet dock inte än om han är värd att satsa på som avelshingst, kan väl hoppas.