Longering
Funderade lite på hur ni knäpper fast linan när ni longerar? Jag har dels hört att det är bäst att fästa den i den inre bettringen, medan en del säger att det är bäst att fästa linan i yttre bettringen, dra den över nacken och sedan ut genom inre bettringen. Sen har jag hört kombinationer av dessa, bla. att det andra sättet är bra på unghästar så att inte bettet far igenom munnen om de sticker iväg och blir rädda, men att det första sättet ska användas på erfarna hästar. Men hur gör ni, gör ni på något annat sätt eller vad tycker ni är bäst? :)
Jag använder inte träns när jag longerar, änvänder endast kapson.
Bacon, svaret är bacon.
Jag har en sånhär man sätter i bettringarna så finns det en ring i mitten utav det. :)

Longerar heller inte i träns, kapson på unghästen och enbart grimma på veteranerna.. :)
Jag gör som alternativ två och trär över huvudet.
Gillar inte att man longerar i träns. Om man vill ha träns för inspänningsmöjligheter tycker jag att man gott kan ha grimman under tränset och fösta longerlinan i grimman eller ev. en kapson om man har en sådan.
Jag longerar si sådär en gång i halvåret. Då drar jag linan igenom innerstabettringen och över huvet till den yttre. Fäster man linan i den innre så ger det en väldig felinverkan på bettet.
Det mest skonsamma sättet är in genom den inre bettringen/grimman och över nacken och knäppa fast den i andra bettringen/grimman.
Men longering är inte alls nyttigt varken i stora eller små mängder. Eftersom linan är knäppt direkt i huvudet så måste hästen balansera upp linan med huvudet. Då går hästen utåt ställd samt med huvudet upp bland molnen vilket resulterar felarbete i ryggen vilket inte är bra.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Vi får inte leda/rida/longera våra hästar i grimma i paddock eller i skogen.
Jag knäpper den i nosgrimman, allså om jag longerar i vänster varv så knäpper jag den på vänster sida och longerar jag i höger varv knäpper jag på höger sida
Där jag har markerat rött på bilden där knäpper jag fast.
Därför jag sätter fast där är för att om hästen blir skrämd eller nått drar man dom inte i mun om dom kastar sig
-Bättre ökänd än okänd
#8 Använder ni bett till och från hagen också? Är det privata eller ridskolehästar detta gäller? Om det gäller privathästar är det ju helt bissarrt… Men annars så kan du ju alltid göra det i hagen (om ni nu får vara i hagen med hästarna?).
Men om ni måste ha träns så skulle jag nog göra som #9 knäpp den i nosgrimman, och kör så tills vidare och se om någon "klagar".
Själv använder jag numera enbart grimma, enklast med repgrimma så man slipper byta sida om man byter varv. Egentligen skulle jag vilja ha kapson men det går inte att hitta i storlek liten ponny (som inte är sladdriga).
Men när jag förut använde träns när jag longerade så trädde jag över nacken, men i efterhand så inser jag ju att det ger en gag effekt. Att enbart fästa i en bettring är nog inte så lyckat. Jag tror nog att om jag idab varit "tvungen" att longera i träns så hade jag nog bara trätt genom innre ringen, under hakan och fäst i yttre ringen.
Deltan har jag inte mycket för efter som att bettet kan åka genom munnen med det, men det är klart då slipper man byta sida när man byter varv.
Men anledningen till att jag slutat med träns är att förutom att man bara kommer att slita och dra hästen i munnen om den ligger på är att man blir så himmla okännslig med det. Man kan bara ha hästen att gå runt tunt och inget annat.
Och om hästen börjar dra iväg, antingen pga bus eller rädsla så är det knappast ett pluss i kanten att de har ett bett då. En rädd häst kommer antagligen bara dra ännu mer eller åtminstone få ont i munnen när det blir en dragkamp om att försöka "lugna" hästen samtldigt som man sliter i munnen.
Nej jag finner faktiskt ingen anledning alls längre att använda träns vid longering mer än som just inspänning, men ärligt talat så vill jag inte ens använda hjälptyglar då. Man har inte lika stor kontroll på hästen som från ryggen vilket gör att om hästen inte ger vika för hjälptygeln direkt så kommer man snart ha en häst som är okännslig i munnen. Behöver man få hästen att söka sig neråt kan man fästa en del av en "gumminsodd/nackförlängare" i nosgriman (på tränset eller i grimman), det hindrar dock hästen från att söka sig framåt så då får man väga där emellan beroende på vad hästen behöver mest.
Men ja… grimma är alldeles utmärkt, och vill man ändå använda inspänningstyglar så är kapsonen alldeles utmärkt till detta då det finns flera ringar längst nosdelen.
Fördelen som jag ser med repgrimman i övrigt är att det är så mycket smidigare och lättare att allt ifrån byta varv, och sedan gå över till andra övningar utan att behöva "trixa". Men tycker man repgrimman är för skarp så är en vanlig grimma utmärkt till det med.
Hakuna matata!
#8 Sjukt okunniga människor då som tror att en häst lyder pga ett bett. Falsk säkerhet kallas det.
När vi longerade hästarna på stället jag skötte häst på förut, hade vi träns..
Men vi hade en sån där som man spänner i båda bettringarna och har en ring mitt på den, så det skulle bli jämt fördelat
Vi hade träns iom att vi ibland satt på och blev longerade och det var säkrast att ha träns 
Sjukt är det knappast.
Det har förekommit dödsfall, (människa) vid hämtning och lämning av häst i hage. Antagligen därför regeln finns på vissa ridskolor. Och det finns hästar som lyder när dom har träns men ej i grimma.
#13 Det vore sjukt om det var en regel för privathästar. Ridskolor förstår jag. Men jag tror knappast att en spark av en häst hade kunnat förhindrats av ett träns t.ex. Och springer hästen över dig ja då är det bara att flytta på sig eller hamna under. Inget bett kan stoppa dig där…
Nog för att man givetvis har mer kontroll med ett bett (på de flesta hästar), men om en häst är så ohanterbar att man inte kan ta in den från hagen utan träns så ska knappast en elev hämta hästen heller.
Hakuna matata!
Står i privatstall med anknytning till ridskolan.. Nej man behöver inte träns till och från hagen eller för att beta den på stallområdet.
#15 Om man ni inte behöver ha det där så verkar det ju konstigt att man inte skulle få ha det på ett inhägnat område (antar att ridbanan är det). Det är inte det att jag itne tror dig, men jag kan för mitt liv inte frstå hur stallägaren resonerar.
Du känner ju din häst bäst, och det är ju ingen annan mer än du som varken longerar, rider eller gör något annat med din häst antar jag?
Jag förstår som sagt om det inte varit din häst (som du hanterat), eller om någon anna gör detta med din häst, och att det då är tvång på att ha träns. Men att du gör dina "vardagssysslor" med din egen häst och blir påtvingad ett träns är i.af i mina ögon mycket märkligt tänk.
Om man nu skulle longera en häst som anses behöva träns för att kunna kontrolleras - och denne kommer lös kan den få stora skador i munnen. Många hästar kan dessutom bli rädda om de får en longerlina/tömmar släpandes efter sig.
En äldre häst brukar oftast förstå att vid tryck i munnen ska de stanna, och att "hänga sig" i longerlinan kan fungera om hästen börjar dra på… Men skulle man ha en unghäst kan de lika bra bara kämpa ännu mer om de känner att det gör ont i munnen.
Själv har jag min hingst som verkligen hatar när han får på sig ett skarpt bett, det enda han gör är att försöka gå emot bettet lägga öronen tillbaka och försöka bita efter tyglarna/linan. Får han däremot ett milt bett på sig blir han betydligt lugnare, men man får absolut inte dra i det utan vara väldigt försiktig (när småbarnen rider på honom får de ha repgrimma eller sidepull). Jag tänker mig bara hur det vore med en häst som känner likadant men som istället var rädd. Är den inte rädd innan så är den ju garanterat efter ett longeringspass med slitande i munnen.
I skogen kan jag väll ändå förstå kravet med bett (även om de fortfarande inte borde ha med det att göra), men det är verkligen "på inhägnat område" som förbluffar mig.
Jag trodde hästvärlden kommit längre än att man fortfarande anser att bett i munnen alltid är det bästa…
Men hadejag varit du hade jag slängt på ett sidepull när jag longerar isf och hänvisat till TR att det räknas som "träns".
Hakuna matata!
Jo jag vet.. Man kan väl leda med grimma och kedja tror jag. Men man får ex. inte släppa hästarna i paddocken eller så. Jag blev tillsagd då jag gjorde det en gång. Endast vid löshoppningen. Säger inte att jag tycker allt är jättebra, men det finns inte någon stallägare utan det är en ideell förening.
Jag drar linan över huvudet eller använder kapson. Kapsonen är suverän att longera i, brukar använda den till tömkörning också.
Jag använder träns med longerlinan under hakan eller delta. jag har träns för att min häst inte lyssnar på mig när jag har kapson, grimma eller annat…
jag brukar även spänna in henne med chabong (vet inte riktigt hur det stavas).