Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 5551 ggr
[Zkold]
0

Vit sclera?

Vet någon varför vissa hästar har vit sclera? ibland båda ögon ibland bara ett. Varför blir det så? Läste att de flestar appaloosor och knapstrupper har det men jag vill minnas att jag red endel ponnyer från ridskolan som hade det.
Ögat ser ut som ett svart människoöga typ med större ögonvitor.

Det verkade inte vara något samband med glosöga i alla fall.

Någon som vet? Är det nackdelar med detta också?

Hanna
0

Kanske det en häst jag vet har då. Alltid undrat varför hon har så mycket ögonvita och ser så "ledsen" ut. Obestämd Hittade inga bra bilder. Har du något? :o

Inte säker på att jag förstod rätt!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Lorita
0

vad var det för färg på hästen tigrar har mycket vitt i sina ögon

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Hanna
0

Brun. Är ett svenskt varmblod om jag inte minns helt fel.

Lorita
0

#3 dom kan var minemal tigrerade = ögonvita

Hanna
0

#4 Okej :) Alltid undrat över det, men aldrig tänkt på att det är/kan vara ett "symptom" eller vad man nu ska säga.

Elshira
0

Hur mycket som är färgat runt irisen är "personligt" och även om det oftast hänger ihop med att hästen är vit runt ögat så är det inget krav. Jag har 6 welsh mountains t.ex där den ena som endast har tunn strimmbläs har sådna ögon (mycket vitt). En som nästan har lykta har lite mer vitt än vanligt men inte så man tänker på det. Tre har bred oregelbunden bläs (lite vit över ögonen) och en av desa har lite blått i ena ögat men ingen ögonvita syns, inte heller på den med vanlig bläs. Alla har hela färger (ingen skäck eller tigrering mer än att alla är sabino, dvs oregelbundna strumpor/bläsar).

Hakuna matata!

[Zkold]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den ponnyn från ridskolan var helbrun utan tecken och hade sådana ögon, ser ut som den är ivrig, busig eller som någon skrev ovan i vissa fall ser de ledsna ut.
Vi hade en travare också i förra stallet som hade sådana ögon dock hade denna en stjärn i pannan. Kanske inte tecknet ska göra skillnad som det kan göra på en häst som har glosögon.

La även märke till att själva ögat ser vääldigt svart ut också, är det en synvilla men ett vanligt öga är väl mörkbrunt liksom? eller?Obestämd

Hittade denna bilden från google på en appaloosa:

Lorita
0

#7 den hästen är ja 90% eller mer säker på att den är tigrerad

[Zkold]
0

#8 Jo de lär den varaGlad

Hittade fler bilder här på hästar som inte va tigrerade (också från google)

[Zkold]
0

skimmel

Lorita
0

#9 den vill jag se rumpan på

#10 den kan vara en avskimlad stiger

[Zkold]
0

#11 här är en.

den vita hittade jag i ett amerekansk forum var en arab som hade ena ögat sådär och det andra vanligt

Lite intressant sånthärGlad

Lorita
0

#12 då är det nog ett vitt tecken över ögat. Vad den bruna är för färg behövs en bättre bild på .

[Zkold]
0

Såg att bilden inte fungerade

Lorita
0

#14 det är nog ett vitt tecken över ögat eller att hästen spänner sig då kan ögonvitan bli synlig

[Zkold]
0

Hittade dock bilderna under ett forum där de disskuterade samma sak.

http://colorgenetics.info/equine/content/talk-me-about-sclera

Gronstedt
0

Den här är brun och jag tror inte han har varit konstant spänd på ena sidan sedan 99 … Man ser tydligt att det bruna är mindre på ena ögat än på det andra. Han har alltså brun iris på båda ögonen - bara mindre på ena sidan.

Lorita
0

#17 är det på ena sidan då är det troligen ett vitt täcken men inte så mycket vitt att han får ett blått öga.

Gronstedt
0

#18. Där är inte så mycket vitt tecken vid ögat att det syns ens. Det enda som syns är stjärnan, utöver den finns inte ett vitt strå ovanför mulen.

Lorita
0

#19 han/hon hade haft en vit prick där ögat är om det inte var så att någon monterat ett öga på den platsen Flört

Wcob
0

Jag har ett svart sto med inte så bred bläs (ej över ögat) där det vita syns på vänster öga. Hennes son (sabino fux med bredare bläs) fick även han synligt vitt på vänster öga. Sonens två halsyskon (samma far), en fux med större bläs (sabino) samt en svart med mindre vita tecken, fick även de vitt på vänster öga, så det verkar som att det i detta fallet bör vara fadern som har nedärvt det vita. Fadern har själv inget vitt öga och inte särskilt mycket tecken, men är sabino.

Ärfligt?

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Gronstedt
0

#19: Aha! Lömskt …

[Zkold]
0

Men jag kommer ihåg ett sto från ridskolan, ponnyn var brun, helbrun utan tecken, så då hade den två vita prickar eg där ögonen var placerade eller?Obestämd

Lorita
0

#23 om den inte råkade var minemaltigrerad vilket är svårt att se om man inte vet hur man ska titta (brodern till min häst födes minemal och hade fen som det såg ut kuterspån på rumpan, för övrigt var han brun han blev fram tills han dog råare och gråare med åren (mellerade))

En del tigrar kan bara ha två tre synliga prickar hela livet, då tittar man på ögon och kring könet för att se om dom är tigrerade efterson det vita ögat är ett tecken på tigrering.

Sabino kan nog ge samma skulle jag tro det är ju en ganska ny benämning och inte helt kartlaggd än.

Elshira
0

Lorita, det är inte alla hästar med dessa ögon som är tigrerade. Jag vet att du vet det, men för andra så låter det nog som att det nästan är enbart tigrerade som har mycket vitt ;) Det är absolut inte ovanlig på helfärgade hästar :)

Hakuna matata!

PaulineH
0

Kan bara inflika vad 25# redan nämnt - mycket ögonvita är vanligt att se hos hästar med LP-komplexet, men det finns hästar som helt saknar anlaget som ändå uppvisar mycket ögonvita. Hurvida det kan kallas äkta vit Sclera vet jag inte, men visuellt kan det se väldigt lika ut. Jagtycker mig ha sett det mestadels hos hästar med tecken i ansiktet, men inte nödvändigtvis stora sådana. Exakt vad som styr det vet jag inte, men väldigt synlig ögonvita är inte enbart möjlig hos hästar med LP-komplexet.

Kan ju vara så att Lorita redan vet detta, men den allmänna känslan i tråden var att det enbart är kopplat till LP-komplexet. Det är förvisso karakteristiskt för tigrerade hästar, men kan alltså se förekomma även hos raser som ej bär på Lp-komplexet - åtminstonde något som visuellt ser i princip likadant ut.