Horseware vs Bucas
Att hitta vintertäcke med helhals är inte lätt! Speciellt inte några med bra passform.
Men nu är det 2 stycken som det står emellan. Shettisarna som ska ha täckena har strl 105 cm i täcken. Och Horseware´s täcken passar dem i strl 95 cm. Bucas vet vi ännu inte.
Så det jag undrar nu är om någon har detta täcke från Horseware:
Eller det här täcket från Bucas:
http://www.frtab.se/bucas-freedom-turnout-extra-helhals/1521-0
Dela gärna med er om erfarenheter och bilder om dessa täcken!
Vet ni om några andra vintertäcken med helhals i storlek 105 så får ni gärna tipsa om dem med :)

Bucastäcket har min medryttarhäst! Det har bra passform, tål väta osv. DOCK så har det gått sönder, det är köpt i höstas. Det beror förvisso på att vi har en täckesbitare i hagen… Men ja, min erfarenhet av det är alltså att det är sitter bra och fyller sin funktion men att det inte höll så värst länge ;)
Jag har bara haft 2 st bucs regntäcken (105 och 125) och två tjocka vintertäcken från horseweare (125) och av dessa täckena tucker jag att bucas passar modell grövre (alltså lite mer bog och hals) medan horseweare passat "normala" hästar mera. Men jag vet faktiskt inte generellt om det är någon skillnad annars. Men jag hade nog personligen satsat på bucas som jag vet passar lite gtövte ponnyer grannen har till sina welsh cob) och dessutom har båda mina bucastäxken lyckats överleva hästen (det ena över 10 år!) och hller fortfarande snystort (var ett regntäcke).
Hakuna matata!

#1 Okej. Ja att de går sönder är sånt man får räkna med om man har hungriga hästkompisar i hagen 
#2 Okej intressant! För när jag kollat lite på nätet så har de flesta skrivit att Bucas är trånga och att de fått gå upp en storlek
Å vad gäller Horseware så har vi fått gå ner från 105 till 95.. Så det är inte lätt med storekarna..
Har ni bilder på era hästar i Bucastäcken så får ni gärna lägga in dem här och skriva vad hästen har för storlek i det täcket och vad den brukar ha..
#3 Jag skulle tro att efter som bucas inte är så reglerbara i fram och se sitter bättre runt bogen och därmed inte åker bak så är det nycket möjligt att det behöva en storlek större än man är van vid. Bucas sitter ju nästan ovanpå bogen eller vad man ska säga vilket gör att många upplever dem som trånga, men ett täcke som sitter nedanför drar bak mer i.af. så bättre det sitter tight men rätt, istället för tight (efter en liten stund i rörelse) och tillbakadraget. Horseweare är lite mitt emellan. Men det skrivs ju faktiskt ut både längd från svans till manke och bog, så kikar du på det och mäter din ponny så borde det inte vara några problem. Bucas punnykolektion som de har är ju dessutom anpassade för mindre ponnyer som är lite grövre (de har haft welsh mountain som "referens" efter som de är så vanliga i england om jag inte har helt fel). Men det är ju som sagt väldigt svårt att köpa utan att prova, inget av märkena är ju dåliga utan det beror väll helt enkelt på hur hästen är byggd, och jag vet som sagt inte hur just horseweares ponnytäcken sitter jämfört med de stora. Det enda jag vill tillägga är att absolut inte köpa täcke med ressår i bogen, och var inte rädd för att köpa dessa täcken med "maggjordsspännen" :)
Hakuna matata!