Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2176 ggr
Cederin
0

Kittlig häst?

Min medryttarhäst är troligen ganska så kittlig då hon blir sur och trampar runt när man borstar på sidorna, magen, korset, låret osv.

Har någon nått bra tips - t.ex. Borste? Övning? Ägaren har lite halvt hårda borstar till henne, kanske behövs en mjukare? Förövrigt så borstar jag mjukt och inte hastigt eller så. Ägaren upplever samma problem.

Kom gärna med rekommendationer!

Medarbetare på Naglar och Hår

AnneN
0

Har själv haft en häst som var väldigt kittlig, det som fungerade på honom var att ha ganska hårda borstar och ta ganska hårda tag med borsten, var man för försiktig så slog han bakut.

Är hästen även kittlig på benen? I så fall kan jag tipsa om att bara ta i själva hoven då det ska kratsas och lära hästen lyfta hovarna på kommando om den inte redan kan det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Cederin
0

#1 Jaha, trodde att det var tvärtom! Att det inte skulle vara så hårt. Men det kanske funkar, får testa! Lite kittlig är hon på benen men det är inget problem när jag bara ska kratsa. Ska jag däremot borsta över låret är det inte så populärt. :P

Offbeat
1

Klappa (ganska) hårt med den handen du inte borstar med typ på bogen eller där du kommer åt, gärna så det låter lite, så kommer hästen tänka mer på det, funkar iaf oftast när man klipper!

Cederin
0

#3 Tack för tipset!

Gronstedt
0

Säger som #1, snabba, hårda tag och en ganska styv borste brukar vara lättare att fördra för en kittlig häst än om man är försiktig. När min pålle fällde var det enda hon tålde en "gummignubber" (ser ut som en ryktskrapa men är mjukare). Borstar var absolut inget kul då.

Cederin
0

#5 Då ska jag absolut testa det, måste ha gjort helt fel ;) Tack för alla bra svar.