Tömkörning för Dummies
Jag skulle vilja kunna, men har faktiskt ingen koll alls!
Om jag inte rider så brukar jag leda hästen på en promenad, men det hade varit roligt att kunna tömköra också. Dessutom har jag en ung ponny som ska köras in och som jag vill tömköra inför inkörningen.
Hur ska jag göra och vad ska jag tänka på? Har mest tänkt tömkörning ute i naturen, som alternativ till att leda i grimskaft. Hur gör jag om han blir orolig och vill vända? Är det lätt att trassla in sig i tömmarna ute i skogen? Hur får jag den unga ponnyn att gå framåt innan hon är van?
Det är lätt att trassla in sig i tömmarna innan du är van ja, men det är bara att öva. Ha någon som går vid huvudet i början och leder som kan hjälpa till i inlärningsfasen, ponnyn ska lyssna på dig men har den vid huvudet som stöd. Ju längre fram ni kommer i tömkörningen ju längre bort går den vid huvudet för att tillslut inte ha något grimskaft alls. Så gjorde jag i alla fall.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag har ju problemet att jag bara är en.
Det som brukar ställa till det är att hästar vill följa, men när du tömkör ska plötsligt hästen gå först och ha sin ledare (dig) bakom sig. För att vänja hästen kan du börja med att gå vid sidan av den och tömköra. Så småningom kan du skicka iväg hästen allt längre från dig och börja gå allt längre bakom den. Med denna metod kan man också lätt växla mellan tömkörning och tömlongering och låta hästen trava och galoppera runt dig.
Några små tips er båda:
Vänj hästen vid att tömmar och piska rör vid den och viftar över den, släpar efter, snor sig runt benen och så vidare. Då minskar risken att den springer iväg och skadar utrustningen och sig själv om ni fipplar till det. Låt tömmarna ligga buntade på hästens rygg, släpp dem på marken för att trassla ut dem och så vidare. De flesta hästar tycker det är skumt när tömmarna rör vid långt bak på kroppen och mot låren och de kan bli konfysa när man år rakt bakom dem och de får en töm på varje sida om rumpan.
Lär hästen röstkommandon - speciellt stoppkommando - så har du bättre kontroll på den om den skuttar iväg.
Tänk på att om hästen backar ifrån dig, så kommer tömmarna att dra den i munnen och ge kommando att backa ännu mer. Om hästen backar, så följ med och bromsa den med rösten.