Trött på min häst
Är så sjukt trött på min häst just nu.. Hon är 6 år och så himla bråkig när man rider. När man rider ut så kan hon plötsligt tvärnita och vända om i en stegring. Hon tvärnitar gärna i både skritt trav och galopp.. Jättejobbigt och det kan bli riktiga kamper om vi ska gå framåt eller hem igen..
I dressyren är hon varierande, men nu på senaste tiden tycker jag det går dåligt för det mesta.Hon kan vara skitseg men när man tar ett spö så blir hon så pigg och känslig att det går lixom inte. Nacken är alltid hög och spänd. Det GÅR inte att rida henne avslappnad, har vekrligen försökt med det mesta.. Har haft henne i ett par månader.
Dessutom är hon vääldigt stark, drar iväg hur lätt som helst osv och kan bli helt döv i munnen. Har tredelat bett på henne.
Blir så trött på allt som har med hästar att göra när det går så dåligt under så lång tid.. Vet inte vad jag ska göra. Ha inte råd att dressyrträna så mycket heller.. :/
Har du testat natural horsemansship? strunta i bettet, strunta i prestige just nu och bli vän med henne istället… kommer nog att märka att en vän gör mer för en än en som bara vill jäklas.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Håller med #1.
En häst 'bråkar' av en anledning, alltid.
Hur är kontakten mellan dig och henne? Jag tror på att bygga upp en bra relation mellan dig och hästen, så att ni får en fin kontakt. Tycker ni ska testa natural horsemanship och jobba på kontakten. Hon ska lita på dig och du ska kunna lita på henne. Sen är det viktigt att du är ledaren. Det är inte säkert att hon ser dig som en ledare när du bara haft henne så kort tid och eftersom hon håller på att bråka med dig.
Sen handlar mycket om inställning. Det är viktigt att ha en positiv inställning, att ha en positiv energi. För det känner hästen. Om du sitter upp med inställningen att allt kommer gå åt h*lvete, ja då kommer det nog att göra det. Om du istället har en positiv inställning och föreställer dig att det kommer att gå bra, då gör det nog det också.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Se till att få henne undersökt ordentligt från nos till svans. Smärta ligger bakom det mesta "bråkande".
Jag hade exakt samma problem med min kille i skogen, fast i våras. Har inte hört om någon med samma problem.
Han skrämde mig faktist en del då han började med det. Det blev riktigt tråkigt att rida ut och jag kämpade mest om att sitta kvar. Jag tror att han testade mig. För att lösa problemet var det bara för mig att hålla kvar honom på samma ställe, ta det lugnt hela tiden, och gå förbi. Funkade det inte på ryggen satt jag av och ledde förbi. Mitt problem är helt borta nu, jag fortsatte att rida ut flera gånger i veckan och gav mig aldrig.
"Lasse" hade inte ont, men man bör kolla upp det. Min gick dressyr och hoppning klockrent under tiden, för tränare också. Dessutom red min dåvarande medryttare ut ibland och då gick det ofta mycket bättre.
Men din häst kanske har ont eftersom hon håller på vid flera olika tillfällen? Vad vet jag. Detta var iaf hur vi gjorde.

Kolla absolut om hon har ont, märkte det nu när jag testat olika sadlar hur jag kan få en helt annorlunda häst beroende på vad som ligger på ryggen, spänd, orolig rädd och korta steg fick vi med en förtrång sadel, en som ligger bättre, lugn lättarbetad men aktiv häst så kolla utrustningen och annat som orsaka smärta.
Och sänk kraven en stund, arbeta från marken, promenader, longering, tömkörning, tydlig och konsekvent brukar vara vägen framåt.. rider du ut så avsluta när det går som bäst och belöna tydligt hästen när den gör rätt även om det så bara var att komma förbi det läskiga området 10m från gården utan problem. Kommer man förbi klappa om din häst vänd och rid hem eller hoppa av och ta en promenad.. överraska din häst och gör livet spännande och roligt :)
Hon gjorde allt för att få komma tillbaka till stallet. Men efter ett tag 'bråkande' så gav hon upp. Anledning till bråket, var sadeln som låg och klämde. Att hon dessutom var jätte kiss nödig och hon inte vill kissa ute, gjorde inte saken bättre. Så snälla, fortsätt inte bråka, lyssna på henne istället när hon försöker tala om att något är fel..
Tack för alla svar. Hon är riden på pessoabett förut, kanske en anledning till varför hon är så hård i munnen.
Jag hade en ponny förut, en egensinnig herre som var lite äldre. Honom kunde man säga till på skarpen osv utan att han tog illa upp. Men nu har jag verkligen tänkt på att ändra mitt sätt till det här stoet då, eftersom hon är ett sto och bara 6 år. Ute har jag väntat ut henne, och berömt massor när hon gått fram osv. Även fast jag som person har svårt för att inte bli irriterad i det läget har jag vekrligen tänkt "luuugnt" och så.
Eftersom jag nyligen köpt henne så är hon ju genomgången av en veterinär ua. Sadeln ligger bra.. Har provat lite olika bett också. Bland annat hackamore som hon gick bra på i ridhuset, hon gick väldigt lugnt och drog inte iväg så mycket då faktiskt. Förutom att hon var väldigt svårstyrd, inte så kul att rida på det när det är folk på banan med andra ord! Tandläkare till henne står väl övert på listan nu..
Har pratat med min hopptränare lite, inte att hon drar iäg ute och så utan att hon är så väldigt stark när jag rider inne och att hon hela tiden lutar lite mot höger, alltså jag kan ha tyglarna på samma längd men ändå glappar vänstertygel lite.. Han sa att equterapeuter osv oftast är bara dyra och han tyckte jag skulle rida till problemet istället, till att börja med.
I förrgår red jag i ridhuset, då gick det så väldigt dåligt så jag hoppade av istället och tänkte longera lite. Satte på ett delta och så. Hon har inte det där med longering i sig riktigt ännu så jag fokuserade på att få henne på en volt bara. Helt plötsligt, från skritten utan att jag smackade på, så drar hon iväg över hela ridhuset och jag hängandes efter i linan tänker att jag inte får släppa för jag vill inte att hon ska trampa sönder sin mun..!! Men jag snubblade efter och lyckades få stopp på henne.. Att ta det lugnt med promenader osv tror jag inte funkar för hon blir som ett monster, snarare att vara ute och galoppera henne lite trött innan man får "kontakt" med henne.
Har släppt henne i ridhuset ganska många kvällar nu senaste veckorna. Hon följer mig som en hund. Travar med mig, vänder osv. Så nog har hon fokus på mig. Hon är veklrigen mysig och vill göra rätt för sig (ibland..), det märks.. I stallet är hon väldigt mysig förutom när hon blir uttråkad, då skrapar hon i stallgången eller dunkar som sjutton i boxväggen.
#10, menar tvärtom, att hon lutar lite åt vänster så hon hänger alltid i högertygel och vänstertygeln glappar. Det är väldigt jobbigt för när man rider på volt så måste jag sitta och styra, kraftig, hela tiden för annars går hon ju in i väggen!! En kompis mamma som är duktig på sånt har gått igenom henne och hon sa att hon satt fast lite i vänsterbak och hon "knäckte" ut det men tycker inte det blev nån större skillnad.
Blev hon undersökt på klinik? En vanlig gårdsundersökning kan missa en hel del. Men det låter ju lite som det kan vara i munnen det sitter, om hon är bättre på hackamore eller utan träns. Tandläkare är nog ett klokt första steg.
Gårdsundersökning men det är en veterinär vi verkligen litade på och som är duktig, min gamla stallägare lät honom besiktiga hennes hästar som kostade väldigt mycket så vi valde det.
Om dom hänger i ena tyglen så brukar de va att dom har problem med framknäna på motsatt sida..
Hade jag varit dig hade jag åkt till klinik och kollat upp hästen..
Ring och prata med veterinären som gjorde besiktningen och förra ägaren.
Kan det vara så att hästen testar dig?
vad är det för häst TS ?
#11: Tänk på att inte sitta och styra med bara innerhanden - använd ytterskänkeln och yttertygeln för att få runt bogen i stället. Det kan till och med vara smart att ställa utåt ibland. Om du får med bogen runt så stretchas hela utidan och hästen blir med tiden jämnare.
#14: Det har jag inte hört förut. Vilken typ av hästar har du hört det från?
Vad får hon för foder? får hon kraft foder sluta med det direkt och ge mer hö istället. har du provat att mana henne att springa löst i ridhuset, som löslongering. Då kan hon springa bocka och busa av sig all energi utan dig på ryggen.

Mitt tips är att först och främst kolla så att hon inte har ont någonstans.
Sen jobba på kontakten, bli ordentliga vänner! :)
Mitt senaste tillskott i hästfamiljen har jag haft i 2 år i maj Först i våras var vi såpass bra vänner från marken att vi även kunde samarbeta riktigt bra från ryggen, hon behövde lång tid på sig för att slappna av och bli min vän i vått och torrt. Hon är dock fd travare som slussats runt en del så det tror jag har en bidragande orsak till att hon inte riktigt ville släppa in mig. Hon var en mardröm att rida studsa fram i hetsigt tempo och så fort vi kom till en raksträcka var de bara att hålla i hatten lyssna inte ett dugg.
När jag uteslutit med hjälp av veterinär att hon inte hade ont någonstans fanns bara ett allternatv kvar och det var att skapa en trygghet och låta henne komma till mig..ge henne tiden helt enkelt.
När kontakten fanns så gick ridningen mycket bättre även om det är mycket arbete då min häst är under oomsolning men hon bråkar inte utan är villg och söker sig till mig på ett helt annat sätt.
Så mitt tips är först och främst att utesluta att hon har ont och sen joba på kontakten. Bli kompis! 
#17 precis vad en hopptränare som jag tränade för idag sa! :) Hopptränade förresten idag och han tyckte det såg jättebra ut och att hon var lovande så det var verkligen jättekul! Hoppträningar brukar dock gå bättre än dressyren osv. Vilket inte håller i långa loppet, vill ha henne lydig osv på marken.
#16 Det är ett halvblod
#18 Hon får typ 0,5 kg krafft på kvällen, i näve havre på morgonen för att alla andra får det och en näve på eftermiddagen. Just nu går hon på 14 kg hösilage för att jag bytt stall tillfälligt, annars går hon på mer, brukar inte väga så noga
Har inte läst igenom hela tråden med…
- Veterinärundersök hästen, vet flera som haft tex ont i ryggen eller nåt och reagerat så.
- För skarpt bett. Min hästs tandläkare sa att han absolut rekommenderade rakt bett för att de delade betten åker upp i gommen på ett obehagligt sätt. Har själv ridit med delade bett, men har upplevt att hon blir starkare.
- Hon kanske löper?
- Min häst var gick snett i vänster varv ett bra tag. Tog upp en kiropraktor och det släppte hyfsat :)
Lycka till ! :)
Jag tycker, som de flesta andra som kommenterat, att du ska jobba på kommunikationen med din häst.Kan hända att hon helt enkelt inte känner full tillit till dig pga att ni inte fått tillräckligt med tid att lära känna varann än.
Ett bra "ekipage"/en bra duo bestående av ryttare och häst, behöver ha kvar den superviktiga kontakten för att kunna samarbeta på ett bra sätt. Kolla över om hon har ont någonstans! Om så är fallet, är det inte konstigt att hon "bråkar". Kom också ihåg att hästen har en väldigt bra känsla för saker och ting; ytterligare en bra grej att tänka på när man hanterar hästen (inte för att jag tror att du inte kan hantera din häst, men).
Lycka till!
Att kolla igenom hästen är alltid bra. Och även om sadeln verkar ligga bra, testa olika sadlar, tex bomlös och liknande. Inte för att du permanent ska rida med dessa (så låna bara) utan för att se var problemet sitter.
Jag råder dig inte att dra ner på kraftfodret. Hennes problem verkar inte ligga i spring i benen och det värsta jag vet är folk som får för sig att minska hästens kraftfoder och ta av dem skorna (så det gör ont) bara för att de inte klarar av sin häst.
Ett rakt bett eller bettlöst skulle nog vara väldigt bra. Kanske variera? Det är oftast bäst.
Och sen, ha roligt! Gör annat än att bara träna. Kör gymkhana, hinderbana osv!
Lycka till!