Hur våga?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är inte rädd för att hoppa, men jag är rädd för att lägga upp galoppen i "rätt" tempo och bara låta hindret komma till mig. Vill helst bromsa, bromsa, bromsa och hoppa i slowmotion. För det på något sätt känns tryggast. Men det är ganska svårt att hoppa med handbromsen i. Någon som är likadan eller har några tips?
Det är främst på min egen häst det blir så, känns som att det är honom jag har svårast att lita på.
Jag är mer tvärtom, jag gasar på lite för mycket! Men träna någonång för en tränare som kan säga till dej i varje galoppsprång att släppa bromsen, det funkar.
Jag hade hoppträning igår & då tjatade hon på mej att jag skulle hoppa på styrka & inte fart, på slutet fick jag en helt annan häst :)
Hemma /på träning funkar han oftast finfint men blir han minsta spänd eller vi får ett felsprång framförallt på tävling då så är det kört för min del
#2 Jaha, då blir det lite svårare! Nu vet inte jag vilka klasser du tävlar, men testa att gå ner en & bara låt hästen sköta sitt. ''Åk med'' & var bara mjuk i handen (:
Har ridit flertalet 110 på olika hästar, startat enstaka 120. Har ridit 110 massa gånger med hästen jag har problemet med och vissa gånger (när han själv bjuder till) vågar jag rida framåt. Han är snällast i världen så runt kommer man alltid även om jag backar :P
Jag är mjuk i handen men när jag rider mot hinder och han inte svarar framåt så blir det automatiskt en förjållning istället, för att få något svar så jag vet att han vet vad vi ska göra.
Skulle vilja ha mer "sug" mot hinder plus att han ska backa av själv.
Hemma när man hoppar är han pigg och vill hoppa, så då är det lättast att höja till ganska stora hinder så han måste se sig för och backa av, tänka själv osv. Men sen då på tävling när jag inte får så mycket bjudning som jag brukar så blir det bara fel för oss båda.
Testa den gamla klassiska övningen där du ställer upp två hinder på lagom avstånd. höjden är inte det viktigaste utan 60/70 räcker gott.
Och öva på att ha olika antal galoppsprång mellan.
Börja med ett mellanting, arbetsgalopp. Sen korta sprången en vända, sen öka. Se till att aktiv använda gas och broms helt enkelt (och då menar jag inte sporrar och bett)
vad är lagom då? 18m? det borde gå på fyra om man verkligen vill och korta, tja det har vi ju inga problem med..
Och får man in i avståndsbedömningen vid olika hastigheter i ryggmärgen känner man sig tryggare med att öka många gånger.
Fin teknik för övrigt! visst det går lite slött men;)
Var för övrig fin fart första gången i blågula kombinationen!
#6 Har ingen aning om vad som är lagom för din häst. Men tränar du för någon instruktör eller så som kan din häst någorlunda? För övningen är en klassiker som en instruktör lätt kan anpassa avstånden efter din (fina) häst:)
Har mest kört den här övningen för instruktör, då hästen jag hade var väldigt skralt utbildad så jag fick satsa på det grundläggande^^
Jajemen jag tränar regelbundet då jag har hästen i tränarens stall, men jag gillar att ha egna små övningar att göra i min och hästens takt.
Känns som att det måste komma någon förändring från min sida, inte tränarens eller hästens.
Jag behöver kunna lita på mitt omdömme när vi ligger "stort" vilket egentligen är normalt, samt lita på att Nicke klarar av att sträcka på sig 20 cm extra. Eftersom jag haft honom sen han var fyra så sitter det tyvärr i bådas ryggmärg att man gärna ska komma i sengångargalopp och gärna så när hindret som möjligt innan man hoppar!
Men tack för komplimangerna!
Menade inte att du skulle göra övningen under uppsikt av tränare, men tränaren borde veta lämpligt avstånd som du sen kan experimentera med.
Man kan lära om;)
Aha då är jag med, bra tips att höra med henne, sen öva själv (:
Det hoppas jag, har som mål att bli stensäker i 110 och starta 120 i år men då måste man ha farten på sin sida!
De brukar ha koll på sprången;)
Ja, då är det bra om man inte sover fram;) Lycka till!:)