Ridning - bra motion? Vilken ras?
Hej! 
Jo, jag är intresserad av att börja rida islandshäst, men undrar hur bra träning det är egentligen? ABSOLUT INTE för att jag bara vill rida för motionen/träningen, men jag vill liksom känna att man inte bara "sitter som på en stol" och inte "hänger med" i hästens rörelser när man rider… Alltså, inte bara sitter still som att man lika gärna skulle kunna sitta i soffan eller på en stol.
Många säger ju att t.ex. tölten är väldigt bekväm, men betyder det verkligen att det är så enkelt att man bara sitter på hästen och den "kör"?
Mina frågor är alltså:
1. Innebär islandshästridning lika bra träning/motion som vanlig ridning eller sitter man bara på hästen och den "kör"?
2. Om man går på islandshästridskola, lär man sig bara att rida i tölt eller de andra gångarterna också?
3. Hur gör man för att skänkla på en islandshäst? Är det samma sak som på "vanliga hästar" dvs. att man måste spänna låren och stussen för att hålla sig kvar osv.?
Väldigt tacksam för svar!!
Skulle vara bra om jag fick svar ganska snabbt, så jag kan bestämma mig för om jag ska rida vanlig- eller islandshästridning. Ska rida om några veckor i sådana fall…
PLEASE, SVARA! 
Hur jobbigt det är beror på både dig och häst. I mitt fall så är det så här: En skritt-tur på vägen är inte speciellt konditionskrävande. En lektion kan vara nog så svettig, Visst kan man bara "åka häst" men hur kul är det ?
När jag gick på ridskola med islandshäst så fick vi ju lära oss att rida alla gångarter. Med egen häst när jag tar lektion är det olika saker vi tränar men mycket dressyr som öppna,sluta sidförande o.s.v. beror ju på hur hästen är grundinriden. Vet inte hur de gör på ridskola i dag
Man rider så lite som möjligt med skänklarna. (iallafall jag)Använder dom bara i sid flyttande syfte. Kanske olika hur ridskolorna gör.
Om jag vore som du skulle jag testa islandshästridning några gånger .
Hej igen!
Tack för det snabba svaret. :) Så man kan kort sagt säga att ridning med islandshäst är lite annorlunda än vanlig ridning, eller? Men, om man tänker sig t.ex. en töltritt; man sitter väl ändå inte bara still på hästen i vanliga fall?
Jag menar, det måste ju vara lite som vanlig ridning, att man följer hästens rörelser, annars trillar man väl av?
Som du säger, beror det nog på både hästen och ryttaren.
Men somsagt - Tack för ditt svar! :)
Det är knappast som om du sätter igång hästen och den bara töltar på. Du kan ju höra på islandshäst.ifokus.se också, de borde ju ha koll.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Det är väldigt få islandshästar som bara "kör" som du säger. Du måste rida för att få till en bra tölt, och de flesta tappar tölten om du bara åker. Islandshästridning är lika jobbigt som vanlig ridning, förstår inte riktigt var du fått denna uppfattning ifrån. Vi jobbar våra hästar mycket i dressyr för att få till vältränade hästar som klarar av att hålla reda på alla extra gångarter. Vi rider inte bara rakt fram i skogen för då får man inga bra gångarter eller hållbara hästar.
En ren tölt är bekväm och du sitter någolunda stilla på hästar, på det sättet att du inte skumpar runt som tex i trav. Men att du sitter stilla på det sättet betyder inte att du inte måste rida hästen i tölt.
Hejsan allihop och tack för era svar!
Nu i efterhand tycker jag hela inlägget låter lite dumt, men jag vill inte verka som något slags "träningsfreak"… Anledningen till att jag överhuvudtaget skrev det här inlägget, var att jag ville få reda på lite om tölten och islandshästen i jämförelse med "vanliga hästar", pga. att jag ville se vilket alternativ som verkade roligast/mest intressant.
Tack för era snabba svar och ursäkta om mitt inlägg lät dumt. Jag menar, har ju alltid tänkt på hästarna i första hand och hade aldrig någonsin ens tänkt tanken att börja rida om det inte varit för att jag varit intresserad och verkligen älskar djur. Träningen sedan blir ju som något extra därtill, liksom…
Förstår vad du menar och ursäkta om jag lät lite brysk där ett tag. Det jag menar är att visst kan du åka islandhäst som du kan med precis vilken annan häst som helst, men blir det verkligen något bra av det då? Nej, knappast :) Man måste arbeta med hästen för att få till en bra tölt, precis som du måste jobba med hästen för att den ska få en fin galopp i dressyr osv. Det är det ingen skillnad på bara för att hästen ha en eller två extra gångarter.
Jag tycker du ska prova att rida islandshäst, det var det bästa jag gjort iaf :)
Nejdå, det är absolut ingen fara! Kände bara att jag ville förklara lite mer hur jag menade också eftersom det liksom blev lite fel skrivet ifrån början från min sida. :S Men, du förstod ju i alla fall hur och vad jag menade. :)
Tror faktiskt att jag ska börja med islandshästridning, dels känns det bra pga. hästens lugna temperament (de är ju, precis som vi människor, olika, men ändå lugna i "grunden"), men även de extra gångarterna och hela känslan med hästen överhuvudtaget. Så, jag ska gå på ditt "råd" - Börja rida islandshäst. Åtminstone prova, men jag har en känsla av att jag kan bli fast… ;)