Ny sadel, hur tycker ni den sitter?

32 som läst och ingen kommentar? Kom igen..
Ser ut som du sadlat lite väl långt fram så bogrörelserna hindras?
Men det är väl egentligen nåt som bara går att avgöra helt om man känner på hästen..
Den ser ut att ligga an lite långt bak också? Hästen kanske skulla haft bossor som slutar lite tidigare..
Men även det är ju mindre lätt att se på bild.
Fortsätter på ovanstående inlägg då jag håller med, Wintec är långa sadlar som inte passar på korta ryggar vilket hästen ser ut att ha, försök hitta en som släpper tidigt ifrån ryggen :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Sadeln ser ut att ligga alldeles för långt fram och är alldeles för stor (lång) för hästen. Om du hade lagt den längre bak, så ortspetsen är minst 3 fingrar bakom bogbladet hade sadeln antagligen legat bak på länden.
Tycker även att den ser för smal ut (och ev. för svängd?), i alla fall som den ligger på bilderna.
Wintec sadlar är ganska stora, så det finns andra modeller som är kortare, även om storleken i sitsen är stor (om du behöver en "stor" sadel?)
Den gamla? sadeln i inlägg #9 ligger även den (som du påpekat) alldeles för långt fram, och ser för smal ut, hamnar i bakvikt.
Fin häst!

#10 Intressant att höra vad du gör bedömningen "för smal" på när det kommer till den andra sadeln som du bara har en sidobild på. För är det enbart bakvikten kan jag lova att den beror mycket på att sadeln lades för långt fram.
Den bruna sadeln är en gåta för mig, den ger lagom och jämt tryck längs med hela hästen, även längsmed bossorna, jag vill gärna också säga att den är för smal, men det finns inget annat bevis än den lilla bakvikten som visar på det (liten när man sadlar korrekt;). Hon älskar den, jag kan rida henne i vilken form som helst, avtrycken visar att sadeln ligger still.. Ingen ömhet eller tryck.. Som sagt en gåta i sadel form.
Den svarta sadeln skickas tillbaka idag, den är för lång, hon visade ömhet igår när jag klämde igenom henne nedanför ortspetsarna så nej den låter jag bli… Den bruna.. ja bra fråga hur man ska göra.
Funderar på att rota på islandshäst sidan efter en kortare sadel..,
När man lägger en sadel för långt fram brukar den även bli för smal, iom att hästen (otfast) är bredare över bogbladen än den är över ryggen.
Och när en sadel ligger i bakvikt brukar det bero på att den är för smal, ev. och/även för svängd.
Men jag vet att en del äldre sadlar kan "luras" och "alltid" ligger i "bakvikt", oavsett hur smal/bred häst man lägger den på
(har stött på en del sådana sadlar)
Har en Dominus till min häst med kort rygg, de släpper tidigt och ger bra bogfrihet. Jag har en 17,5" och det behöver jag för att få plats, och tack vare att sadeln släpper tidigt så ligger den super på honom :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Har du provat andra märken än dominus som legat bra? Är det en dressyr eller en hopp?
Jag har inte hittat någon annan som legat bra, nej. De har varit för långa. Jag har en dressyr.

Vilken bomvid har du på din? Har funnit ett par men dom finns mest i normal bom, jag tror jag behöver vid..
Min är vid, och de är rymliga.
en sadel för islandshästar kan ju funka annars, dom är väl ganska korta och vida?
MVH
Sofie