Min Sits- Nya Bilder!

De jag kan säga utifrån dom bilderna så tycker jag du ska försöka slappna av i axlarna och i korsryggen lite mer, annars ser de väldigt trevligt ut tycker jag!! Väldigt svårt att avgöra sits från bilder dock..
Okej…( Jag är lite över byggd i axlarna , tränat lite för mycket :( )

Att vara överbygd har absolut inget att göra med att man tränat för mkt ;) Tror du blandat ihop något eller skrivit fel… ;)
Joo! Om man tränar för mycket så kan man bli för överbyggd:)
tycker du satt jätte fint! =)
/Elin

På det stora hela sitter du bra men jag vill ändå hålla med #3 lite.. Känns som att du behöver komma "ner" lite..

Jag tycker det ser ut som om hästen gapar, dt tyder på en alldeles för hård hand..Ser obekvämt ut. Sen aknske du skulel komma ner lite mera i sadeln och länga stiglädrerna något hål. Titta inte ner..

Det lilla jag kan så tycker jag också att det ser fint ut. Fin häst iaf. *ler*

Mina tips är…höj upp händerna en aning så de inte är nedanför/brevid manken så ta upp händerna och för ihop dom lite mer…för även fram dina skänklar liiite mer det ser ut som att dom är bakom dina höfter en aning…sen som redan har blivit sagt, slappna av i din korsrygg och kom ner i sadeln lite mer.
Det är svårt att säga nått bara genom foton men det är vad jag ser på de här bilderna.
Söt häst förresten :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Håller med CBA.
Jag tyckte att du hade en fin sits (: Axlarna ser lite ut. Ser ut som du ör lite spänd.. Annars jättefint (: jättefin häst med (:

Håller med CBA. Himla fin häst 
#9 Får jag bara säga att han gapar inte för att jag är hård i handen , Han gör det alltid ( smaskar på bettet) . Obekvämt? stiglädrena bra! tittar ej ner !?
# 11 Händerna tycker jag är jätte bra där ( säger mina tränare ).

Finfint, så har jag oxå lärt mig rida med händerna, men när hästen kommit ner i form ska man upp med de och sitta stilla.

vet att de inte va hästen som skulle kommenteras men jag tycker traven ser oengagerad ut, men fin häst för övrigt :) sitsen lägger jag mej inte i
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

men varför frågar du om du inte vill ta åt dig kritiken? det är ju himla mycket som är bra. och finns det något någon tycker att man ska förbättra så ska man väl tacka för rådet? iaf om man ber om att få andras åsikter..
menar inget illa med att skriva detta
på sista bilden ser ja att du kanske borde lätta på IT så han gå ner i form ännu mer:D fin häst:D

#15 + 16 Du skulle gott kunna länga dina stigläder nått hål så ska du se att skänkeln kommer bättre till.
Händerna är i mitt tycke lite för låga och du riskerar att "dra" ner hästens huvud och bli hård i handen…upp med dom till strax ovanför manken så…
Sen är det viktigt att du inte glömmer eftergift i tyglarna så du inte blir sittandes och håller hästen i onödan när den jobbar rätt.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
# 21 men asså alla mina tränare säger att min hand är bra så det tror jag på! Men jag fattar inte att ni kommenterar att jag drar för det kan man ju inte se på bild!
#18 Vad mennar du med oangagerad? kan du beskriva?

#22 Jag tycker din hand är i ett bra läge, rak linje från armbåden till bettet, ser ju inte direkt bärande ut =)
#20 Vi håller på att jobba han i lite högre form nu
Jag tror Peppe menar att traven kan vara lite mer energisk. Att kraften kommer från bakbenen.
Sara

#26 precis. på första bilden fick jag fundera en stund på vad sjutton det var för gångart
inte mycket lyft där inte 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Fast det beror ju också på i vilken del utav steget hästen är i… Om Hagelyckans pålle är nära att sätta i HB i marken och alltså redan haft luftmomentet med det, så är det rätt svårt att se om den har mkt lyft eller inte ;) Vad man däremot kan titta på är hur mkt hästen viker i olika leder, hur pass mkt hästen sätter under sig bakdelen osv..
Peppes pålle är ju precis i början utav att lyfta sitt VBben, går inte riktigt att jämföra därför om det var till för det ;)
Jag skulle snarare undra över hur du (Hagelyckan) tänkte få hästen i en högre form när den ännu inte går riktigt plant i en lägre? Räcker nog med att börja bara samla hästen lite för att rida ihop den och få in baken och balansen så att den är jämnt balanserad och kan gå i samma låga form som den gör nu innan du börjar samla den mer för att få en högre… Börjar du försöka dig på något högre ifrån formen på bilderna får du nog en häst som du själv bara sitter och lyfter och som egentligen inte samlar sig till någon högre form alls…
Jag tycker fö att du sitter mkt prydligt och ser väldigt välbalanserad ut :) Skulle bara vilja vika lite mer i armbågarna och ihop med händera så du måste sluta fuska och sitta och breda på händerna ;)
#27 Detta är en korsning mellan Nordis och halvblod så han är inte så smäcker! Men sen så hr han inte några gångarter heller
#28 den formen han går i på första bilden det är i den formen vi jobbar han i nu! ( Den är hög för mig nu efterson vi har fått börjat om från början med han)
# 29 Jag tycker han ser ut att vara en trevlig och fin häst på bilderna.
Sara
srokade inte läsa allas, men på första bilden ser det rätt så bra ut… sedan visar det sig ju att du sitter med på tok för bred och aktiv hand. håll ihop och håll stilla. hästen gapar inte för att den gillar betett, utan för att man är för hård i handen. om den gillar ebtet så suger/tuggar den på det.
sedan som någon annan sa är du för spänd i nacke/axlar/armar. börjar du släappna av här så kommer handen bli mjukare och du slipper en gapande häst.
#32 Vill ej svara på ditt inlägg, för när jag ser hur du själv rider så blir jag nästan **dd.
Hagelyckan, jag måste få fråga dig, varför lägger du ut denna tråden ? när du själv skriver att du "Undrar lite hur ni tycker jag siter ." och sen klankar ner på svaren du får ?
Hagelyckan, får jag fråga en sak? Varför frågar du om folks åsikter om du bara blir sur så fort nån svarar? Vad hade du väntat dig, 20 svar där alla skrev "Du sitter perfekt"?
Och man kan ha kunskaper och åsikter om hur man bör sitta, även fast man inte sitter perfekt själv. Man kan veta om sina brister, men ha svårt att rätta till dem om man har lärt sig fel och/eller har blivit van att sitta så.
Om du anser att du inte har några brister i din sits - varför fråga överhuvud taget?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
hihi alex, vi skrev nästan samma sak :P
Jag har ingen mer kommentar till din sits än det som redan sagts men håller med #34 och #35. Varför i hela friden kommer du med ursäkter och klankar ner på folks kommentarer om din sits när du själv bett om kommentarer?!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Inte för att vara elak men ni ser ju hennes ålder. Och hon kanske rider bra för sin ålder inte vet jag. Många kanske säger det i hennes närhet osv.
hon rider säkert jättebra, det tvivlar jag inte en sekund på, men jag undrar ändå varför man frågat och vill att människor ska svara, och sen blir man sur när man får svaret..

#39# Som jag sa, det kan ju bero på hennes ålder.
ja jo, det är ju en möjlighet..

#38 Ja det tar ju ganska lång tid att bli en duktig ryttare. Jag tyckte jag var en medelmåtta åtminstonde de första 15 åren jag red… Det är nu först jag känner att jag kommit så långt i min utveckling att jag börjar bli riktigt bra.

Jag annser att man aldrig kan bli fulllärd! Jag vet att sånna som Kyra, Louise, Jan och andra kända dressyrryttare har instruktörer att rida för! Köp Kyra Kyrklunds dressyrbok, den är så himla bra där det bland annat står om sits och olika sitsövningar!
Problemet borde ju kunna vara att hästen kanske är lite för "rejäl" för dej än.. Ju större häst ju svårare är det att hålla ihop hästen! Jag köpte nyligen en allt för stor häst igentligen (1,75) Visserligen väldigt smäcker och mjuk. Men jag har ägt honom i snart ett och ett halvt år nu, och det är förns nu med hjälp av instruktör som jag fått ihop honom och "lärt" mej rida honom.
P.S Ta vara på tipsen du får, skaka inte bara av dej all kretik för jag tror inte att allt är taget ur tomma intet! Dom kan vara användbara i framtiden! D.S 
Min teori är att ingen hinner bli precis fulllärd!

Är det du på bilden?
Jag skulle inte säga att din handställning ser så avslappnad ut, du sitter och spänner armen om man kollar på dina armvinklar och händerna. Ihop med händerna och tummarna rakt fram, då försvårar du för dig själv att hamna i den situationen :)

#43# Precis! Ingen blir ju fullärd. Det finns alltid något nytt man kan få lära sig av någon. Fast jag har mycket att lära än. *ler*
Har fått lära mig att tyglarna ska ju vara en förlängning av armarna och leda så rakt som möjligt till bettet.
Ju lägre form hästen går i ju lägre håller man händerna för att det inte ska bli en vinkel.
Även att hålla ihop händerna är ofta fel. Då det blir en vinkel mellan handen och tygeln.
Sara

Sara, Du ska öppna dig i armbågsvinkeln lite, men du ska inte behöva följa med hästen framåt nedåt, gör du det med armarna för att få en rak linje till hästens mun om du skulle rida den i stretch-form eller lägre unghäst-form så kan du inte sitta kvar med en korrekt sits och då kan du vara rätt säker på att hästen inte längre söker sig framåt nedåt bakifrån för att du ridit ihop den bakifrån med sätet, utan för att du trixat med händerna när du sänkt dem…
Med vinkel mellan handen och tygeln menar du som på min fina skissade bild..?
För isåfall tänker du att jag vill att händerna ska ihop HELT? och det ska dem inte, då blir du stum i vinkeln i handleden och får spänd arm. Du ska ha som man så fint får lära sig som nybröjare, ungefär en hand emellan. Har du mer så har du breddat och får händer som hela tiden leder in hästens huvud…

#45 Nej då det är inte jag på bilden! Jag lånade en bild på en sits jag gillade! Tycker den ser harmonisk ut!
Gillar vinkeln på händerna!

#45 Kollade närmre på bilden ja la in och kan hålla med om att tummarna borde va uppåt mer..
Jag har hört både att tygeln är en förlängning av handen och att man ska rida med "buren hand".. Har tittat på de DUKTIGA ryttarna b.la Jan Brink och dom rider med "buren" hand medans dom duktiga på lägre nivåer rider med händerna längre ner…

Brink är duktig på att hålla händerna så som jag vill att de ska bäras!
Hagelyckan - Jag tycker du bör länga stiglädrena något hål för att komma ner mer i sadeln. Ser ut som om du har skänklarna lite bakom höft, för fram dom en aning kanske. Ihop med händerna mer. Du ser något spänd ut i axlar+korsrygg. Lycka till!
//SandraM
#53 JAg rider på dom bilderna och på alla flyttar jag han.

Så fin häst eller ponny! Vad är det för någon?

Jättefin ponny och jättefin sits! men du ser lite spänd ut i armarna, lite oelastisk i handen.. jättesnygg ponny! han trampar ju under sig bra på bild 2, men det syns verkligen att du breddar händerna för att hindra att han går upp ur formen.. men vem gör inte det ibland (A)