oinridet 12-13 årigt sto
Hej!
Jag är skötare eller vad man ska säga åt ett sto (frieser) som är runt 12-13 år och hon är inte inriden, tyvärr, hon är lite speciell..
Hon är en väldigt bestämd dam, tröttnar hon på det man gör med henne så struntar hon i en och kan gå på en osv..Hon är antingen i hagen eller i stallet så hon gör liksom ingenting om dagarna. Hon är väldigt jobbig att hålla på med när hon väl sätter i gång. Går man på en raksträcka och så får hon för sig att gå till kanten av vägen och äta gräs kan hon bara plöja över en och försöker envist stå kvar och beta. Men man har sina knep att hantera henne..
Men hur som helst tänkte om ni kan ge lite tips om vad man kan hitta på med henne, tips vad ni tycker jag kan göra med henne och även lite tips om inridning om ni har haft ngn liknande typ av polle.
MVH.
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
Låter som väldigt dåligt ledarskap (alltså inte från din sida utan från den som uppfostrat henne)
Börja med att gå med henne och sen gå-stanna-gå-stanna backa (ex.)
göra headdroping, arbeta med tryck o.s.v och visa henne att du är flockledaren. 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#1: Jo precis. Hennes ägare har inte tiden till sådant tyvärr.. Tycker det är så synd när de är en så fin häst.
När man väl börjar hålla på med henne, det är då hon kan bli stissig, bråkig osv, de är väl antagligen för hon inte är van, men ska börja göra lite såna övningar och börja gå med henne själv (hon är väldigt tight med sin hästkompis, de är bara två st i stallet.)
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
#2 Har man inte tid med såna viktiga saker ska man inte ha häst heller. Då är det bättre att ha den på foder eller liknande.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2: Jo jag vet? Men de är ju inte jag som är ägare så jag bestämmer inte över hennes hästar.
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
#4 Har jag påstått det? nej har jag inte.
#5: Nej, vf skriver du till mig om det då? men alla vet väl redan att om man inte har tid med hästar bör man inte ha det. Aja, men det var inte det här jag ville skriva om.. 
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
#6 Det är ju din tråd eller? Och din sköthäst?
Tyckte själv det var självklart att jag menade ägaren och inte dig.
#7: Ja okej, men aja, vill bara ha lite tips och sådant man kan hitta på med henne, övningar osv eftersom hennes ägare inte gör något med henne och tycker det är synd att hon bara står.
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
Att hon blir stissig när du försöker göra saker med henne beror troligen på att hon tycker du är jobbig som försöker bestämma över henne. Som #1 skriver så måste du få henne att acceptera att du gör det. När du går mot henne ska hon gå undan, och hon får inte tränga dig så du måste gå undan.
Börja med att leda omkring henne på en plan eller liknande, där det inte finns något att äta inom bekvämt räckhåll. Hon ska följa dig och hålla samma avstånd till dig, antingen du svänger mot henne eller från henne, hon ska stanna när du stannar och stå stilla tills du säger att fån får gå (INTE börja gå när du går, utan vänta på kommando). I början kan du behöva dra i grimskaftet för att få henne att förstå och du kan använda ett spö mot bogen för att få henne att svänga bort från dig, men med tiden bör hon självmant hänga med. Led lika ofta från vardera sidan, så hon lär sig båda hållen.
På så sätt lär du henne att vara uppmärksam på dig i stället för att göra som hon vill och köra över dig. Det är grunden för allt annat. Sedan kan du börja lära henne att backa och vända, gå åt sidan, cirkla runt dig med mera.
#9: Tack
Jo, brukar göra cirklar med henne och låta henne gå runt mig, stannar ibland osv. Ibland går det bra men om något gör så hon tappar fokuseringen blir hon stissig osv. Men det är väl bara att öva
Har ju fått några tips.
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se