gå upp i vikt av hö?
Haft lite mycket nu en tid så hästen har fått lite vinter vila, tog bort kraft fodret så han äter bara 10 kg hö/dag och ½ kg musli/dag. Men nu börjar han bli tjock. Han borde väl inte bli tjock då han äter nästan enbart hö?

½ kg musli/dag ger nog mer påslag på vikten 
#1 men det är ju så himla lite?

det är en ruta choklad också mot en tallrik gröt 
Muslin gär väl sin del + bara gå i hagen. Inte konstigt om hästen går upp i vikt. ;)
MVH
Sofie
#4 en vildhäst käkar hö (gräs) och rör sig ute självmant och blir inte fet?
#5 En vildhäst får inte extra musli…? En vildhäst står inte installad, en vildhäst är inte avlad för att vara hos människorna, en vildhäst äter lite med ofta.
MVH
Sofie
#6 jag har bara svårt att förstå att nåt så litet kan göra så mycket ;)
Nej visserligen står dem inte i box som tamhästar. Men istället äter dem nästan dygnet runt :)
#7 grovfoder är inget farligt, hästar ska inte bli feta av det hur mycket man än ger. då är det ett dåligt grovfoder .
Så vildhästarna äter ju gräs vilket är det bästa för hästen och då blir den inte tjock utan är i bra hull.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Läste någonstans att om man tränar fel får man motsatt effekt och att hästen då vid längre vila kan gå upp i vikt pga att muskler inte längre bryts ner. Säger absolut inte att du tränar fel (vet ju inte alls hur du tränat) men det kan kanske vara något att ha i åtanke?
Eller så kanske han helt enkelt har väldigt lätt för att lägga på sig om han inte rör sig tillräckligt?
#9 haha jo hans förra ägare sa att han blir tjock på luft så var ganska övertygad om att han skulle bli fet så småning om, men han höll sig i fint hull (enligt mig iaf) och sen fick han nu vila och då blev han fet :P
Men men, när han gick på lösdrift åt han, sov i maten, vakna och åt mer typ, såg ut som en tunna med jämna mellanrum, nu står han ju i box så då kan jag ju iaf reglera fodret och försöka hålla ett bra hull :)

En vildhäst går ockå långa sträckor för att få föda + att dom inte äter godis (kraftfoder)
Har du dess utom täcke på hästen så komme den inte göra av med energi att sätta päls och klara kylan mm.
Ett tips ta bort kraftfodret och plaser vattnet långt från där du ger hästen hö (tvinga den att gå)