Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3570 ggr
Mangafreak
1

Russ på Lojsta Hed

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Besökte Lojsta Hed sommaren 2004, det blev några foton. Skickar upp tre av dem här :) Hoppas ni gillar dem. De är ganska stora och fungerar som skrivbordsunderlägg för den som vill

Mangafreak
0

Ett till foto på russen

Mangafreak
0

Också det tredje :)

E_hjo
0

guuud vilka mysiga bilder =)

Linda
0

Är det okej för dig om Ridsport iFokus använder sig av dina fina bilder?

Vänligen/Linda sajtvärd

__iE
0

vilka fina/mysiga bilder..
super härliga ;P ;D

gejsa
0

Oj vilka magar en del hästar hade. Skulle väl föla när som helst antar jag.

Nåja, hörde ni på nyheterna att dom funderar på att stänga Lojsta Hed? För att bestämmelserna har ju kommit om att hästar måste ha ligghall? Då kan dom inte ha det kvar. Eftersom det är så stort.

Hann inte höra allt eftersom jag satte på nyheterna. Men det var någon gång i veckan iaf.

Mangafreak
0

#4 Jadå Linda, ni kan få använda fotona om ni vill :)

Angående det där med att stänga. Det har tydligen varit en hel del prat om det den senaste tiden, men jag måste erkänna att jag inte har hållit så stor koll på det. jag vet att det har varit en del överklagande och sådant, men jag vet inte hur det har gått för dem. Det vore tråkigt om Gotland förlorade sina russ, det är ju en av de större turistattraktionerna och ett arv sedan långa tider tillbaka.

gejsa
0

Ja, det vore verkligen synd.

Linda
0

#4 Tack!

lisette
0

jag har funderat på att köpa ett föl från lojsta till nästa höst. de går på 3000:- men sen är det transporten som är dyr hem till skåne.

Linda
0

Oj är de så billiga.

-Ingår pass och dyl då oxå?

Faxlin
0

Vad roligt att ni gjorde som jag sa och satte in korten här. Jag sa ju att de skulle vilja se dem inne på ridsport. hihi
Sååååå snygga, fast det har jag ju redan sagt till er.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lisette
0

#11 nej linda det tror jag inte. men det är billigt ändå! det fanns annonser ute på hästnet innan, men de är borta!

stallupponer
0

Jodå, i dom 3000kr ingår hästpasset, o dom har mkt fina stammar på sina hästar på lojsta, men de är bara hingstarna som kostar så lite, stofölen brukar vara dubbelt så dyra.

Kiara
0

6000 kr för ett sto Förvånad med stamFundersam det är ju gratis Penga mun det är vad jag tänkt att lägga bra på språng och avgifter i år Hemlis

Cattis
0

Lojsta sökte ju dispens från kravet på ligghall redan för ett par år sedan. Sen bestämde de väl att de skulle bygga en ligghall ena gången och nästa skulle man ta bort russen från heden.

Enligt SJV finns det knappt 10 dispenser godkända gällande kravet på ligghall. Antar att Lojsta borde kunna få det om de inte redan har det. Kravet för dispens är ju tät och skyddande vegetation - och det har de ju gott om.

Annar får de väl bygga en ligghall, för syns skull. Det kostar pengar visserligen, men de kan ju smälla upp två sådana där färdiga "bågtält". Det vore ju ruskigt tråkigt om Russen försvann. Som "vild" flock alltså.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kiara
0

Jag tycker att vi kan gå in och finansiera vidskydd med skattemedel det ju trotts allt ett kulturarv.

Cattis
0

Man kan tycka det. Särskilt som det är "staten" som beslutat om detta krav - trots att de i alla år klarat sig fint utan.

Samma med shettisarna. Det är så larvigt när kontrollanterna står o huttrar o säger att de behöver ha skydd så de inte fryser (shettisarna alltså).
På shetlandsöarna finns knappt en buske och de har härdats och utvecklats för att klara sådana förhållanden.
Men visst, jag har fixat lyxtoaletter åt mina också, bara för att jag måste och inte för att de behöver det.

/Cattis

lisette
0

även om man bygger ligghallar så använder nog inte russen dom har jag en känsla av…

lisette
0

# 14, hur vet du det??? det är ju otroligt billigt…

Cattis
0

#19 Nej jag tror som du. Mina använder dem inte ens mer än som toalett. Men då har de iaf tillgång till den och då kan alla myndigheter hålla tyst sen. Cool
Och Russen får gå kvar som de alltid gjort.

/Cattis

stallupponer
0

#20 Brukar stå i alla annonser dom har på sina lojsta föl, ja har bara läst innantill Generad

lisette
0

# 22 konstig. de jag såg i somras stod det inget alls om. men det är ju kanon om det verkligen gör det!

stallupponer
0

#23 nej i den annonsen dom hade tex i ridsport stod de inte men eftersom ja e russuppfödare så har ju jag gotlandsrusset o där brukar de stå samt på russavelsföreningens sida om dom sätter annons där.