Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3826 ggr
Amelia88
0

Fodertunnor?

Jag undrar hur många liter en krafft muskel 20-25 kg säck (t.ex) innehåller? Ska köpa fodertunnor och undrar därför hur många liter tunnan ska vara.

WinterPrince
0

Jag använder dessa på 60l. Där går i en 25kg säck pellets. Har en för Lucern och en för Hippo Grow Alfa.

Uss
0

Jag har köpt runda tunnor med metallbyglar som håller fast locket - vill inte riskera att de små mössen hittar in - har för mig att det inte får vara hål större än 5 mm för att man ska vara "säker"…

Nu har jag inte kraftfodersäckar, men nog är väl de säckarna lika stora som lucernpelletssäckarna från Kvarnbyfoder?

Jag häller inte upp fodret för att minimera behovet av att torka ur tunnan mellan varje säck och det gör att de större tunnorna funkar bättre eftersom en ny, full säck kan vara liite hög i förhållande till den lilla tunnan. Men jag har ibland knött ner två säckar i samma tunna :D

Gronstedt
0

Krafft Muskel kommer i 15 kg säckar, har jag för mig = mindre än de vanliga säckarna Glad.

Uss
1

#3 Men då borde ju den lilla tunnan räcka, jag har den till 10 kg (är det väl?) linfröpellets och det är gott om utrymme i den!

Fast tunnorna är ju lite dyra och tar plats (iofs inte ikeavarianten som #1 hade, de är ju stapelbara) och har man flera säckar som ska "skyddas" mot möss så är det bättre att köpa en stor tunna än två små!

TS: kan du inte köpa tunnan där du köper fodret, så kan du ju mäta själv?

Amelia88
0

Hej, förlåt tog bara ett exempel! Menade "vanliga" krafft säckar, grund/muskel/föl osv. För vad jag har ett är de väl ungefär lika stora?

#4 Nej köper fodret på granngården och jag hade nämligen tänkt köpa någon tunna i en rolig färg, därför jag hade tänkt beställa hem en. Glad

Så man lär köpa 60-70L hink då?

Gronstedt
0

Muskel kommer i mindre säckar på 15 kg, de "vanliga" är på 25 kg. Mät en säck av det foder du tänkt, de är ju ganska fyrkantiga, så kan du enkelt räkna ut volymen!

Amelia88
0

Oj jag kan verkligen inte räkna ut volym, kan inte matte Obestämd

Men är det ingen här som använder fodertunnor som får plats 15-25 kg säckar i och vet hur stor tunnan är??

Gronstedt
0

Mät höjden, bredden och tjockleken på säcken i decimeter. Volymen är höjd x längd x bredd. Exempel: Säcken är 6 dm hög, 4 dm bred och 1,5 dm tjock. Volymen är då 6 x 4 x 1,5 = 36 kubikdecimeter, vilket är detsamma som 36 liter.

sofiek90
0

Dom får plats i de stora tunnorna :) Jag har kraft musli och där rymms en säck i min stora blå tunna.

MVH

Sofie

Amelia88
1

#9 Och hur många liter rymmer en sån tunna? :)

sofiek90
0

#10 E de itne 60 liter i dom blå med lock? Nu tillverkas inte dessa längre, utan de e väl dom svarta som gäller. Men ett annat alt. är ju dessa

http://www.blocket.se/stockholm/Plastfat_fodertunnor_23623816.htm

Då får du gott å väl plats med en muslisäck :)

MVH

Sofie