Hästen väver...
Vi har ett jätteproblem med en ponny i vårt stall. Hon står och väver hela dagarna, både i boxen och ute i hagen. Hon har fått hag-kompisar + fri tillgång på hö, men hon lugnar inte ner sig ändå. Nu har hon börjat få ont i knäna och det är kanske inte så konstigt med tanke på hur hon håller på.
I boxen har hon fått en sån där boll att leka med men det hjälper inte heller…
Vad ska man göra?? Alla tips är välkomna :-)
*** Kärleken övervinner allt ***

Ojj dubbelt….
Hur får man bort det ena inlägget??

Hur mycket motioneras hon?
det andra inlägget är borttaget nu.

Kan bara berätta om min Gobban som nu är 22 år gammal. Han kom till mig när han precis skulle fylla 15 år. Han vävde som sjutton när han kom. Men han var inte inriden. Hade bara stått i en hage hemma i hela sitt liv och inte sett någonting.
NÄr han kom till mig började vi givetvis att aktivera honom. Först gå ut och gå sedan började vi sitta på honom. Vi har regelbundna tider med mat och in- och utsläpp. Han har hästar i hagen som han leker med är väldigt busig fast han är 22 år gammal. Men efter ca 2 år sedan så märkte vi att han har ju slutat att väva. Så visst går det att få bukt på det.
Men har han kompisar i hagen att leka med, stora hagar att kunna springa i? Rids han? För det är som ni även har kommit på att hästen behöver aktiveras. Ni kanske ger för mycket protein/mj till hästen. Att den får mer än vad den gör av med om du förstår hur jag menar?
hmmm… jag har också haft en vävare här hemma.. se över foderstaten me så att pållen inte får på tok för mkt energi..
Men usch det är jobbigt när de håller på så..

#3 Tack =)
Hon är född 1991 (Inte min häst och inte jag som rider henne), rids kanske 5 dagar i veckan. Nu står hon på fri tillgång på hö + att hon får ½ kg Krafft Ponny morgon och kväll.
Hagarna är stora och fina, men hon leker inte med de andra hästarna, får man säga att hon är en riktig surmärr ;-) Hur mycket de andra än busar så står hon på sidan och surar *hehe* Det här med vävningen har bara ökat och ökat. Hon används väl just nu mest som en skogsmullehäst men jag tror att hon skulle må betydligt bättre om hon fick jobba lite mera. Hon är en duktig dressyr och hopphäst. Nu kanske inte hoppning är att rekomendera eftersom hon visar att hon har ont i sina knän… Men att få jobba mera med huvudet kanske skulle hjälpa??

Självklart är det så att dom saknar att få aktiveras. En häst är ju eg född att arbeta och röra på sig mycket. Det räcker inte att bara hänga in en aktiveringsboll i boxen. Hur lång tid får dom stå ute?

Dom går ut kl sex och kommer in ca 22, snart är de ute dygnet runt!
tycker det låter som att hästen överlag inte mår bra alls…. att hon inte ens hänger på övriga flocken( de brukar ju passa på att få utlopp för uppdämd energi när de kan)

Vintertid med?

På vinter kommer de ut sex och går in kl 20 ca.
Då ska jag väl passa på att berätta att detta sto brunstar heeela tiden, men nu har de börjat ge henne munkpeppar och hon har blivit bättre på det!

Ok! Ja, hon mår ju inte särskilt bra det hörs. Om hon brunstar hela tiden osv. Troligtvis fel på hormonerna. Det kanske gör att hon väver med för att hon mår dåligt.
Om dom kan fixa det så kanske hon lägger av med vävningen och aktiveras mer.

Ok, TUSEN TACK för alla era svar :) Alltid skönt att höra hur andra ser på det, tyvärr tycker tjejen som äger henne att det är lite gulligt "kolla vad hon dansar" brukar vara hennes kommentar :(