Vad ska jag göra!?!
Hej! Jag är 12 år och rider på ridskolan. Där är jag skötare på en ponny som heter PimPim. Han tycker det är tråkigt att bara "gå" i ridhuset varv på varv på varv på varv, så hans utväg att få ha roligt är att låtsas bli rädd för saker och dra iväg. Jag rider han fredag, lördag och söndag, och då rider jag oftast ut. Det finns en till ponny på ridskolan som kallas Tofflan och han håll på likadant och nu har våran ridlärare Margareta bytt till ett pelhamebett. :( Och ungarna sitter och drar och sliter i Tofflans mun, han lider ju :( PimPim rids just nu på ett tredelat tränsbett, men jag är så himla rädd att Margareta ska byta ut hans bett till ett pelhamebett! Han skulle inte klara det, PimPim är jättekänslig i munnen. Just nu rids han på korta tyglar under HELA lektionen.
Hjälp, vad ska jag göra? Jag vågar inte säga till Margareta för då skulle hon bli jätte arg :(
Försök träna honom när du rider han att det händer något hela tiden. T.ex. om du rider PimPim i ridhuset/ridbana:
Värm upp honom genom att det alltid händer något, t.ex. i trav: sakta ner tempot i början på traven, så sakta att han nästan stannar i skritt, överdrivet sakta då. Sen snabbt (så han inte tröttnar) skänklar du på honom så han har jätte snabb trav :) När han är uppe i raskt tempo gör du likadant och saktar ner traven överdrivet sakta osv.
Sen kan du ju hela tiden hitta på nåt, gör en volt i ett hörn, när du har gjort det, sväng snett igenom, en till volt, vänd rakt upp på medellinjen osv. Så du håller igång honom så han lär sig att det kommer hända något! ;)
OBS! Jag är inte alls säker på att detta kommer funka. Men jag skriver detta så du i alla fall kan testa.. men jag lovar inte att det kommer funka! :/ Jag är inte precis expert, så du kanske får vänta tills nån annan "mer expert" svarar x)
Hoppas han inte får ett Pelhambett :'( …så ifall är det ju hemskt för honom + att han är så känslig oxå!! Lycka till! Håller tassar och tummar ♥ /Filippa & lille dvärghamstern Tiffe :-)