Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1751 ggr
Lippuz
0

Ang. tölt

Hej! Idag ska jag hänga med min kompis o hennes mamma på en 1-timmars ridtur på Islandshästar. Jag har ridit i 3 år nu, men aldrig testat på TÖLT. Jag är lite nervös för jag tror vi ska tölta och min kompis kusin har en islandshäst så hon har tältat tror jag. Frågan är, hur sätter man en häst i tölt? Och tror ni vi kommer tölta? Min kompis har liksom ridit sen hon va liten, men nu rider hon på travskola. Här är hemsidan till dit vi ska: www.kråkriset.se /Med vänlig hälsning, Lippa

Lippuz
0

Vill ha snabbt svar då vi ska åka snart, snart. Finns det nån som kan hjälpa mig, i så fall väldigt tacksam om ni skriver nåt litet bara! :)

CelsiusT
0

Självklart kommer ni att tölta! Åker man på en prova-på-islandsridning så är det ju en väldig tabbe om man inte provar att tölta. Så håller man i sådan ridning så visar man såkalrt tölt. Är detta ett turridningsställe så kommer dom att förklara tydligt hur man töltar, det kan ju vara speciellt hur man gör på just den hästen du rider. Förklarar dom inte så fråga, det är itne konstigt att man inte vet om man inte provat innan.

Grundläggande är att man lägger vikten långt bak, skänklarna ganska långt fram och ger mkt stöd i tygeln och driver ganska mkt för att komma in i tölten. För att veta om det är tölt du fått så lyssna efter Black&DeckerBlack&Decker från hästens hovar.

Lycka till och ha så kul!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lippuz
0

#1 Okej, tack!

Det gick super bra för mig! Sölvi hette isisen jag red.

CelsiusT
0

#3 Okej =) Vad kul att det gick bra. Antar att ni fick tölta, hur var det att tölta för första gången då? Var din häst lätt att få till tölt?

Killen
0

#2 Lägga skänklarna långt fram? Det gör inte jag iaf när jag töltar.

Driv, halvhalt, driv, halvhalt osv

kissmekate.blogg.se

CelsiusT
0

#5 Jaa.. Det är väl såklart olika vad man lär sin häst.

Aribigga
0

När jag töltade på turridning så red hon bredvid en stund och berättade om hästen och hur man skulle göra, det enda jag kommer ihåg var att sitta djupt i sadeln och driva med sätet och låren. Det fungerade i alla fall ^^

lurvponnyn.vimeddjur.se

Lippuz
1

#7 Okej! :) Jag gjorde inte riktigt så, men det är olika..

#4 Alltså det var jätte kul och väldigt bekvämt som många andra sagt! ;) Min häst var väldigt frammåt och ganska enkel att tölta/galoppera. Fast ibland så tog han det i egna händer och började tölta och galoppera innan jag sagt till (då han gjorde likadant som hästen där framme ^^). Hehe!