hur ska jag göra?
min häst är hård i munnen.. inte bara jag som tycker utan även andra som ridit honom.. jag försöker allt jag kan för att vara mjuk i handen så att jag inte ska göra de värre.. men vet inte riktigt hur jag ska göra.. går ju liksom inte att hålla "löst" heller eller hur jag ska säga när han ska jobbas osv.. hur å vad ska jag göra för att de ska bli mjukt å följsamt å att han ska kunna "lyssna" på dessa mjuka rörelser för som jag känner de så lyssnar han inte när jag är som jag tycker..mjuk. så s kulle behöva lite tips å råd om hur jag ska göra för att få uppmärksamheten utan att behöva ta hårt i munnen på honom ,för jag vill verkligen INTE vara hård i handen…
nån?
Ta först reda på varför han är hård i munnen, uteslut eventuella mun- eller bettproblem. Annars kommer de allra flesta fall av problem i munnen från problem med baken. Dålig drivning, hästen får inte med sig bakdelen utan går och slöar, drar benen efter sig och blir lång och stel.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
hans tänder osv är redan kollade.. upptäkte överbett som korrigerades av tandläkaren å varg tand som togs ut men han kunde inte säga att de definitivt var därför.. så munnen är kollad nyligen så den ska bar precis som den ska=)
okej så om de kommer från baken hur ska jag göra då?
Hästen är "hård i munnen" därför att den ignorerar dina hjälper. Ta alltid i så mycket som behövs för att hästen ska reagera korrekt. Låt den aldrig slippa undan med att ignorera dina hjälper. Om den inte balanserar sig för din förhållning, så ta om och om igen, så hårt som behövs men alltid med minst lika stor eftergift, tills du fått den önskade rektionen. När hästen lärt sig att förstå och respektera hjälperna kan du göra dem mindre och mindre tills du kan rida med helt osynliga förhållande tygeltag eller till och helt utan dem. Bättre att ta i ordentligt en gång eller hundra än att drulla runt i framvikt med en okänslig häst!
#3 så du menar att jag ska ta i å sen släppa efter å hålla på så tills han gör som han ska? för jag vet ju att han kan.. men tror att vi har en liten testperiod här nu då jag inte haft honom jätte länge.. så tror att han ignorerar mycket..
men hur är de med hjälptyglar.. "gummisnodd" å liknande.. är de bättre att jobba hårt utan.. eller är de bättre att använda hjälptygel?
#2 Driva på.
Bakdelen måste aktiveras, hästen måste trampa på och får inte släpa benen efter sig (det har alltså inget med farten att göra, en häst kan lika gärna släpa baken efter sig i galopp som trampa på bra i kort skritt). Kan vara en fördel att använda ett dressyrspö, så man når att peta till på baken med, så man är tydlig med att det är där man vill att det ska hända något.
Sen som Gronstedt säger, alltid se till att du får igenom det du vill.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#4: Precis det menar jag! Det handlar inte om att sitta och dra, utan förhåll och ge efter, förhåll och ge efter tills han reagerar som han ska. Du kan behöva ta i ordentligt någon enstaka gång för att han ska reagera. Han får INTE öka på din eftergift, gör han det så upprepa förhållningen. Som Alex skriver så måste han ha bjudning framåt, men han ska inte öka förrän DU säger till honom att göra det.
Gummisnodd och liknande hjälptyglar tror jag inte är till någon större hjälp med just detta problem. Den kan vara till hjälp för att få honom att sänka nacken under arbetet, men inte för att få honom att respektera förhållningar. Där är det nog bara envishet och konsekvens som hjälper
.
okej tack hehe.. jag får testa de då..
- se till så att jag får som jag vill, ta de som krävs men vara noga med eftergiften
- se till så att baken aktiveras med hjälp av ett dressyrspö.