Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 1978 ggr
[Agilityvovven]
0

Höger galopp?

Har problem med min ena medryttarhäst, vänstergaloppen fungerar jättebra på både böjda & raka spår, men får knappt till en högerfattning, och om jag väl får fram honom i högergaloppen så måste jag driva som tusan för att han inte ska bryta av eller byta till vänster galopp.

Min första tanke var att problemet kanske berodde på mig, men hans ägare har också detta problem.

Har min tränare till hjälp, och just nu arbetar vi med att få honom riktigt lösgjord då han är lite stel, främst i höger sida (men ändå fungerar felfritt i både skritt & trav), och vänta med högergaloppen, kanske "släpper" det om han blir riktigt lösgjord.

Tror även att kiropraktor ska titta på honom, men om problemet inte ligger där vill jag ändå veta hur jag kan gå vidare med detta.

Så alla tips på galoppövningar, på hur jag kan få honom mer lösgjord osv är välkomna!

JessieS
0

Öva mycket på galoppfattningar. Det är mer stärkande än att galoppera runt fyrkantspåret flera varv. :) Börja med att fatta från trav, låt hästen komma fram ett par språng, ta tillbaka till arbetsgalopp, galoppera några få språng och sakta av. Det ska bara vara väldigt korta galoppsnuttar för att hästen ska orka bära sig under dem. När du saktat av, ta tillbaka till arbetstrav och fatta ny galopp.. Försök att klämma in så många fattningar som möjligt. När det fungerar bra från traven så fatta från skritt istället. När det fungerar bra från skritt så fatta från halt. Det kan dröja ett tag innan det fungerar från halt men eftersom att hästen brukar bli lite taggad och lyhörd vid den här övningen så brukar hästen förstå vad den ska göra ganska snabbt. Du känner ju själv vad som fungerar. :)

Förvänd galopp är också väldigt bra att öva på med en svag häst. Jag brukar rida på A- eller C-volten. Jag fattar rätt galopp, galopperar ca ett varv eller tills min häst har hittat en bra arbetsgalopp och när vi hittar den så gör jag ett voltbyte mot mittvolten nästa gång jag kommer till medellinjen (på den öppna delen). Min häst är svag i höger galopp så när vi ska rida förvänt i höger så gör jag en mycket större och snällare sväng när jag "byter volt" för att han ska orka hålla den förvända galoppen. Jag saktar av innan jag kommit ut på fyrkanten igen och går ut i det andra varvet och fattar ny galopp och gör samma övning igen fast i andra galoppen då.

Jag har övat mycket på galoppfattningar med min häst den senaste  tiden och han har starkare galopp än någonsin. :) Självklart har jag inte bara övat på galoppfattningar, jag har även låtit honom galoppera av sig ordentligt någon gång i veckan men det är mest för att hans hjärna och kropp behöver det.