Galopp på rakt spår, tips?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi har haft superduperproblem med högergaloppen men nu funkar den och han fattar höger galopp utan problem dock bara på böjt spår! I kurvor och på volt.
Han han bära sig runt ett fyrkantspår och jag har lyckats att fatta höger galopp ute i skogen med hjälp av en sluta innan fattningen för att få fram honom rätt.
Men i paddocken är det tvärstopp han fattar bara fel galopp hela tiden.
Tips?
Såhär ser det ut för dagen för oss (OBS! lång film):

För min egen del handlade det om motstridiga vikthjälper när mitt varmblod hade samma problem. Du kan fatta från en skänkelvikning eller bakdelsvändning (om han fattar från skritt) så var det i alla fall för mig lättare att ha vikthjälperna rätt.
I filmen ser det ut som att han helt enkelt ännu inte är stark nog för att galoppera helt rent, det kan ju vara så enkelt också. Då kommer det med tiden. Men jag skulle välja att vara noga med fattningarna så att de blir rätt och aldrig låta honom fatta från en mer obalanserad trav som han själv har brutit av till.
Jättefin häst!
#1 Åh vilka bra tips! Det ska jag testa nästa gång! Nä jag har funderat av och an ifall det är styrkan som han inte har än.
Men det sjuka är att jag kan rida i trav på en mindre fyrkant på ridbanan och fatta på de raka sidorna men jag vet inte ifall det då sitter i huvudet och han tror att han är på en volt. Kan dom vara så kluriga?
Det ska jag tänka på för när han brytit av så brukar jag försöka få honom att fatta kvickt igen men då kanske de e bättre å samla ihop å trava på några steg och sen fatta en korrekt fattning.
#2: Det kan ju vara så att på den lilla fyrkanten hinner han inte bli lika rak. Hästen behöver inte vara böjd inåt, men den måste vara mjuk i insidan för att kunna fatta.

Det KAN nog vara så att det sitter i huvudet, men om det är på oss eller på hästen vete 17. Min "bäbis" har jätteproblem med att galoppera på ena kortsidan (men inte den andra). Där finns den stora otäcka dörren som äter små bruna hästar. (Hon vet det, för hon har sett andra hästar försvinna genom den och inte komma tillbaka igen. För det kan väl inte vara så att de bara går till stallet?!)
Senast idag hade vi en lång lååång diskussion om detta. Det slutade med…att vi nöjde oss med att trava förbi. Vi kunde ju galoppera på den andra sidan :-S
Om jag fattar galopp ur skritt så brukar jag göra det ur svag öppna. Då har man hästen åt "rätt håll" samtidigt som man redan har skänklarna i samma position som i en fattning (bara att trycka till när man vill fatta glp) + att inner höft verkligen följer med i rörelsen från början.