Rejält halt!
I tisdags blev min häst nyskodd, av en ny hovslagare pga att min hade så otroligt mycket några veckor framöver. Hon sömstack honom i vä fram men tog såklart ut sömmen sedan och jag märkte ingenting på honom. Inte halt, inte öm. Vi red i ridhuset på kvällen och han gick kanon! Men, igår bytte han hade under 20 min pga ny ensilagebale i hans egna och under den tiden sprang han en helt del. Tappade vä skon fram, där han blev sömstucken och blev REJÄLT halt! Ringde och rådfrågade min ordinarie hovslagare och han sa att bästa är om han får en ny sko där och vila då det med största sannolikhet är sömstucken som är orsaken. Vet säger samma sak. Har aldrig varit med om detta innan och är bara sååå orolig, han har fått vila på box nu sedan igår pga han springer/busar så i hage. Är det bättre om han får röra på sig? Vet att det bara gått 1 dygn och får helt enkelt vänta och blir det inte bättre klinik, ingen som vet något som gör det bättre? Hörde att äppelcidervinäger neutraliserar bakterier? Att man skullen doppa hoven i vinägern utspädd med vatten då. Han är inte svullen, inte öm i något av benen. Men varm på vä fram kronrand på yttersidan, där han blev stucken. TIPS? Eller har någon varit med om liknande? :(
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Hovböld?
Isf är det väl bra att få den öppnad så fort som möjligt..

Så snabbt? Hovis kollade ju på det igår och hon trodde inte det iallafall.
När de blir sömstuckna brukar de normalt sett inte bli halta, det brukar bara ömma så länge sömmen sitter fel. Visst kan det säkert hända att de blir lite ömma om de blivit stuckna, men är hästen så halt och dessutom varm vid kronranden så låter hovböld helt rimmligt. Om din hovis inte är så duktig kanske denne bara kollde sulan/nederkant av hoven, men sitter bölden högt måste man ju även känna där. Det kanske är så att det bara är ömmhet om din häst är väldigt kännslig, men böld låter troligre i mina öron. Åk och köp lite linfrön. koka en gröt på det (slemmig gegga), häll i det ljummet i dubbla eller trippla lite tjockare påsar och ta en handduk eller duligt oc h sätt under /runt hoven och sätt fast med bandage. Linfröna ska alltså täcka hela hoven och kronranden. Låt sitta på över natten, och har du hästen inne så även på dagen. Det brukar hjälpa ev hovbölder att öppna sig snabbare, och är det ingen hovböld så är det i.af värmande och skönt :)
Hakuna matata!

Tack för förslaget #3! 
Igår var han inte halt och idag testade vi en ridtur, ingen ömhet, ingen hälta utan en pigg och glad häst. Så de va skönt :)