Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3490 ggr
JoannaLi
2012-01-01 20:28
0

Brösta

Ehm, det här låter säkert väldigt 'nybörjaraktigt', men om någon vänlig själ skulle kunna förklara hur tusan man sätter fast/på en sådan!?

Han har inte brösta i vanliga fall, men nu när vi rider ut (svart häst, svartklädd ryttare) i vintermörkret känner jag att jag blir lite orolig, så skulle gärna ha den på honom (då det finns en hängande).

Inte mycket, men det hjälper väl till lite i alla fall! :)

Uss
2012-01-01 21:33
0

Kan det vara så enkelt att man typ hänger den över halsen på hästen och fäster mellan frambenen i sadelgjorden?

Så har jag trott när det gäller reflexbröstor, de jag sett har sett ut som ett Y, men jag har ju inte provat… har islandshäst med massa man så jag tror inte den skulle synas så mkt ;D En brösta för att köra med hänger man ju typ över halsen och så sitter väl draglinorna fast i den lite bredare remmen som ligger över bringan?

Men reflexer på benen syns bra, de sitter dessutom lågt och syns därför bäst i billysena!

JoannaLi
2012-01-01 22:48
0

Jo, men jag förstår inte, i så fall, ska man fästa den som ett 'halsband' runt halsen? Och hur gör man det? För den som hänger i stallet har ju liksom D-ringar i plast och jag förstår inte hur man sätter ihop den.

Och ja, det förstår jag också, föredrar det också, men om det nu finns en brösta och vi ändå mest bara ska vara ute i skogen…

Tusen
2012-01-02 11:43
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kan fästa bröstan lite hur du vill. Antingen knäpper du ihop den och hänger den som ett halsband runt halsen och fäster den tredje delen mellan benen (som en martingal) i sadelgjorden.

Annars kan du fästa den på var sida om sadeln. Antingen i ringarna som ibland finns längst fram på sadeln strax nedanför manken, eller så fäster du den i sadelgjordens spännen. Fast det går nästan bara då man har en hoppsadel där gjorden går ända upp.

Du får pröva dig fram. Låt fantasin flöda. Glad
Ta gärna ett kort på din reflexbrösta eller länka til någon liknande i någon hästsportbutik på nätet.

Lägger ut en,tyvärr lite dålig bild, på hur man kan fästa bröstan (eller förbygel som det egentligen heter) då man har vagn och sele på hästen.

JoannaLi
2012-01-02 13:36
0

Tack så hemskt mycket!

Jag ska ut i morgon så ska se om det funkar att sätta den som ett halsband, för jag provade med både ringarna och sadelgjorden, men de nådde inte riktigt på båda sidor (för kort brösta?) men runt halsen vore ju smidigast.

Om det syns förresten, under hans långa, vackra man ^^

CelsiusT
2012-01-02 16:24
0

#4 Det syns ju säkert mer med den än utan den. Om inte annat så syns den ju frammifrån.

Jag sätter alltid hakarna i varandra som ett halsband och den tredje i ringen på gjorden. Det är för att plasthakarna är för små för att sättas över den ringne jag har på sidan på sadeln så då är det lättare och smidigare att sätta den som ett halsband.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
2012-01-02 17:46
0

Jag brukar sätta den som ett halsband och i sadelgjorden bara :)

Hakuna matata!

JoannaLi
2012-01-02 23:18
0

Smidigt och praktiskt!

Får se om det blir barbacka eller med sadel i morgon, men ska definitivt prova med bröstan i alla fall.

Tack för alla svar! (Men är det någon som gör annorlunda, skriv gärna det också, för all kunskap är ju bra, eller hur? ;) )

CelsiusT
2012-01-03 11:15
1

#7 När jag rider barbacka så sätter jag den som en halsring och den delen som ska gå ner till gjorden sätter jag då i ringen i mitten (där alla tre delarna är fästa) så den inte slår mot benen, det blir då bara en kort flärp och ingen hård sölja som kan slå.

Medarbetare på westernridning.ifokus