Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 2241 ggr
[mammamian]
0

Hur tung för en sittning?

Hur tung kan jag max vara (dvs hur mycket behöver jag banta Flört ) för att mina barns 4-åriga ponny ska klara att bära mig för en ev. "sittning"?

Ponnyn är en shettis, ca 110-115 cm hög och av kraftig modell. Med sittning tänker jag om jag ev. av någon anledning behöver sitta på istället för att bara leda/tömköra. I skritt självklart, vid enstaka tillfälle och endast en kort stund!
Maxvikt för att inte skada henne?

Gaiezza
0

4 år?

Hmm, ni kan ju börja med lättare till tyngre när hon har fått ordentliga muskler.

Börja från 35 och uppåt efter ett tag så maxar du vä, vid 55-60 eftersom hon är så pass  hög.

Bacon, svaret är bacon. 

[mammamian]
0

Jo, hon ska inte sittas på omusklad och jag vet inte om det kommer att behövas heller. Min dotter rider på och hon väger 27 kilo och det går jättebra.

Uss
0

Läste en artikel för ett tag sedan och med 20% av ponnyns vikt såg man inga samband med skador på hästen. Men det fanns samband med omkretsen på benen (skenorna) också.

Sedan är det klart lättare att bära en balanserad ryttare än en nybörjare, så då kan man kanske vara lite tyngre (eller längre).

Våra pojkar är just nu ganska omusklade så i stället för att rida så går jag bredvid, med träns på, och håller tyglarna som om jag red - det funkar jättebra! Ett tips kanske, om du behöver "få igenom" något :D

Pelzi
0

När jag vägde 70  kg för 1 år sen så hoppade jag upp barbacka på en shettis och skrittade kanske 5-6 meter sen hoppade jag endast för att få känna hur det kändes att rida shettis.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Tusen
0

Eftersom shettisen är såpass ung bör den inte ha alltför mycket på ryggen. Men allt eftersom den bygger ryggmuskler och blir mer van vid ryttare kan den också bära mera.

Att väga upp mot 50-55 kg är inge problem för en välväxt, och färdigväxt (minst 8 år gammal) shettis är inga problem alls. Att sitta upp en kort tid på en stor, musklad färdigväxt shettis en kort stund kan man göra även om man skulle väga bortåt 60 kg.  Men en 4-åring är inte mogen för den vikten ännu. Hur stor den än är.

Elshira
0

Om ponnyn är arbetad sedan tidigare både med ryttare och ponnyn är tränad så det finns lite ryggmuskler så är nog 50 kg inga problem även i lite trav och någon galoppfattning. Men du måste givetvis börja med korta stunder i skritt och sedan öka på. Men ska det bara vara en kort sittning i skritt och utan några krav kan du nog väga upp till säkert ~60 utan att hästen för den dels skull tar skada. Jag tycker att på våra welsh mountins så gäller 20% av hästens vikt rätt bra faktiskt, förutsatt att ponnyn har ordentlig ben och en stark rygg (vi har en lite smäckrare som inte riktigt klarar det). Man bör väll inte hoppa om man är tyngre för att spara på benen, men att arbetas korrekt av en vuxen (duktig) är inga problem. shettisar är ju dessutom ännu bärigare. Är man hästkunnig så känner man rätt bra om ponnyn trivs eller ej. Verkar den besvärad så är du antagligen för tung, men har den lika mycket vilja framåt som annars så är det bara att ta det lite i taget. Men 4 år är gansk så ungt, om du inte känner att du måste sitta så hade jag nog väntat något år till. Enstaka sittningar går säkert bra, men är väll ganska onödiga. Men ska det vara lite mer så vänta till sommaren då de brukar växa lite till.

Hakuna matata!

[mammamian]
0

Tack för svar! Glad

Några 50 kilo lär jag aldrig kunna väga, men då har jag ju lite koll på maxvikt ifall jag skulle behöva nån vuxen som sitter på. Det är inte aktuellt att någon, förutom mina små barn, ska sitta på henne alls på ett bra tag. Min dotter har ridit (dvs. åkt med när någon lett ponnyn) sedan i somras. Det har gått jättebra, men varit helt kravlöst. I år ska vi jobba lite mer med att ryttaren ska kunna styra och reglera fart och riktning. Eftersom man inte vet i förväg hur det kommer att gå vet jag inte om jag kommer att behöva hjälp så småningom av en lätt vuxen eller om det kommer att funka lika bra med min lilla dotter. Behöver vi hjälp märker vi det isf efter sommaren - så långt kommer vi inte att ha kommit för än tidigast då.

Aribigga
0

Pssst, det finns ju faktist tömkörning också som fungerar utmärkt om man vill skola ponnyn och bara har tillgång till små ryttare ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Tusen
1

#7 Ett tips är att om din dotter rider kan du gå bakom och tömköra samtidigt. Då tror ponnyn att det är din lilla dotter som gör allt det du ber om och kommer att bli jättelydig.