De fördelar jag kan se med hönät är väl att hästen inte trampar omkring i höet och att det kan vara bra till understimulerade hästar då det tar längre tid att äta ur hönät.
Nackdelar är att de kan fastna i hönätet om man hänger det för långt ner samt att det inte är naturligt för hästen att äta med huvudet i vädret, hästen är gjord för att beta på marken.

Jag är mycket positiv till hönät, min häst äter alltid sin kvällsmat i hönät.
Innan min häst började med hönät så drog han runt höet, bajsade och kissade på det, och då ville han inte äta det sen. Vilket i sin tur ledde till att jag fick kasta massvis när jag mockade och min stallägre blev sur över att kagh kastade så mycket.
Hon tyckte att han inte borde få så mycket mat, eftersom han inte åt upp det. ´Min häst är svårfödd och var då åt det magra hållet, så jag ville inte minska på höet. Nu när han har hönät så slängs det inget hö, och han äter upp allt 
Samma nackdelar som #1
kissmekate.blogg.se
Bara bra! Maten "räcker längre", blir inte nertrampad och dessutom är det bra stimulering. Många hästar kan ha "hungernerver", dvs brukar vara otåliga när de är hungriga, det försvinner då med näten (för mina hästar). Och min ena häst tycker det är så kul att pilla ut höt ur nätet (3x3 cm) att han drar ut mer än vad han äter xD Jag har mina nät på marken (sitter fast i väggen) i boxen och ute på lastpall med pallkrage. Så att de äter från marken. Behöver man skor på hästen får man höt i "låda" så de inte kan kraffsa bara, eller så har man boots (finns bra typ cavallo nu för tiden!) som man bar har på vid behov.
Hakuna matata!
Jag gav i hönät för att öka ättiden så det skulle räcka längre nu när jag började portionera och dessutom stallade in nu i höst (tidigare baragått på lösdrift). Men jag märkte att min häst blev stressad av att behöva kämpa med nätet så hon vräkte i sig maten hur fort som helst och hon blev lite väl aktiv i boxen. Jag märkte det genom att jag en dag inte orkade packa i nätet utan la på golvet direkt. Då tog det längre tid för henne att äta upp och sedan på morgonen så hade hon inte brötat runt lika mkt i boxen. Nu ger jag inte längre i nät på natten utan lägger på marken och det fungerar mycket bättre. I teorin tycker jag det är bättre med nät, förutom det som tidigare skribenter tagit upp, men i praktisken så passade det inte för min häst. Med den andra hästen här så kommer jag prova nät men vara mer uppmärksam på beteendet. Hade innan aldrig reflekterat över att hästen kunde bli mer stressad av aktiviteten.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Bra om hästen inte stressas av det :) Våra får i nät ibland (+ en del bara i hö-lådan för allt får inte plats i nätet) och de tycker om att pilla med det. Går hellre till nätet och sparar löshöet till senare.
Om man har en hö-häck som vi - den är i marknivå och består bara av att ena hörnan i boxen är avskärmad med en eller två brädor - så kan man hänga nätet lågt i den utan att hästarna riskerar att trama i det eller fastna.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Min får all sin mat i hönät, bara positiva erfarenheter av det.
Ger man honom mat både på marken och i hönätet väljer han alltid att äta från hönätet först.
Tror att min häst tycker att det är lite roligt att få kampa med hönätet..