Sidförande skänkel
Fastnat lite i min 4-årings utbildning (snart 5). Oavsett vad så flyttar han inte för skänkel. All skänkel är för honom framåt, och det spelar ingen roll om jag går runt hinder/träd och försöker flytta ifrån, då går han in i trädet/hindret, eller om jag rider 2m innanför spåret och försöker flytta ut till spåret, fortfarande full fart framåt.
Från marken flyttar han sig både för hand och spö utan minsta problem (bild). Spelar ingen roll om jag tar med spöet upp på ryggen och petar, han blir bara förvirrad och förstår inte.
Om jag har huvudet mot ett staket och försöker flytta så blir det in i staketet - rygga - in i staketet - rygga, han förstår helt enkelt inte.
Hur går jag vidare? Jag kan alltså inte ställa/böja vid ridning heller eftersom han måste förstå stödet av skänkeln för att kunna runda sig runt den.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Om någon står på marken och petar /tryckar in din skänkel medan du sitter på då?
På bilden ser det ut som om du står framför när du ska öva sidvärts från marken?
Jobba gärna med nosen mot ett högt staket, som han inte kan sticka ut huvudet över. Prova att gå bredvid honom, i höjd med sadelgjordsläget, mellan honom och staketet, med spöt i handen som är närmast honom och grimskaftet i handen längst ifrån. Gå mot hans sida och tryck eventuellt mot skänkelläget med den hand som håller spöet. Låt spöet ligga rakt bakåt längs hans sida, så att du kan förtydliga "skänkeln" genom att låta det peta på hans lår. Håll emot med andra handen i grimskaftet om han vill räta ut och gå längs staketet.
Tänk på att inte bromsa för mycket och inte tvära för mycket, det ska gå alltid framåt och åt sidan. Bättre om det går lite fort i början, bara han fattar vad han ska göra med fötterna.
Uppsuttet: Lägg på den skänkel han ska gå åt sidan för (innerskänkeln) i normalläge eller en aning bakom. Håll emot med den andra skänkeln en aning framför normalläge, så att han inte kan släppa iväg ytterbogen.
Använd händerna! Går han rakt fram så säger handen (främst ytterhanden) Stopp, det där var fel! Var mycket noga med att han inte får vika halsen. Räta halsen med med yttertygeln.
Backar han så lägg på båda skänklarna i normalläge så att han går fram mot staketet igen. Så fort han går framåt, så upprepa sidförande skänklar. Håll ganska liten vinkel mot staketet så att han inte ser det som ett hinder utan hellre vill svänga och gå längs det.
Peta eventuellt på låret/rumpan med ett spö för att förtydliga att det är den han ska flytta på. Släpp innertygeln när du petar, så att du inte böjer halsen inåt när du tar handen bakåt.
Tänk inte så mycket på hur mycket han går åt sidan - minsta lilla eller helt på tvären. Håll honom rak i kropp och hals och beröm för minsta tvärning.
Det kan vara enklast att komma in i sidvärtsrörelsen genom att rida snett fram mot staketet med en liten vinkel och sedan använda skänkeln för att förhindra att han svänger, utan måste gå åt sidan för att inte krocka med staketet.
Om han går fram för formande skänkel så använd handen även där. Förhåll direkt , främst på ytter, för att säga Nix, framåt var fel! Var även här noga med att inte förböja halsen och använd ledande tygeltag och skänkel till att se till att inte bogen flyter iväg åt fel håll.
#1 - Har tyvärr ingen att ta hjälp av för tillfället.
#2 - Han flyttar sig både om jag står framför och från sidan, från marken är det som sagt inga problem. Om jag gör som du beskriver uppsuttet, så går han fram, jag gör halt, försöker igen, han går fram, vid staketet tar det stopp, han backar, går fram, backar, spelar ingen roll hur jag än försöker. Peta med spöet hjälper inte, han blir bara förvirrad. Självklart skulle jag berömma för ett enda steg - men det hjälper ju inte när jag inte får ett enda steg heller.
Det slutar med att han bara blir frustrerad när jag ber honom flytta, vilket han tar som framåtdrivande, säger stopp, sen "framåtdrivande igen" och så stopp. Han blir förbannad och slutar lyssna öht när han inte förstår och då måste jag göra något annat, annars är det lika bra att sitta av för dagen för om jag fortsätter traggla så blir både han och jag sura…
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Säg inte STOPP med handen, säg bara "öka inte". Han ska gå in i sidvärtsrörelsen ur en framåtrörelse, aldrig ur halt, och hela tiden röra sig framåt samtidigt som han går åt sidan. Halt har inte i sidvärtsrörelse att göra, det är en rörelse "framåt och åt sidan". Rid hela tiden framåt och sträva att maka rumpan åt sidan.
Men för att han inte ska gå in i staketet - för det gör han verkligen, och igenom om han skulle kunna, så måste jag ju säga åt honom att stanna och göra om övningen igen. Dessutom är han relativt känslig i munnen och eftersom jag sällan rider med handen utan bromsar med säte och röst så börjar han slå med huvudet om jag använder handen upprepade gånger t.ex. genom att säga "det var fel".
Halt kan visst vara i en sidvärtsrörelse, t.ex. bak/framdelsvändning på låg nivå då man går ut ur en halt.
Använd vikthjälperna när du flyttar uppsuttet. Mest vikthjälper, och överdrivet! Och omedelbar belöning när hästen flyttar. Sen när det sitter lägger du till lite skänkel eller spö samtidigt, bara minimalt och ökar på det efterhand, sen kan du även börja minska vikthjälperna.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#6 Nu är han så pass stabil att vikthjälper sidförande är inte speciellt effektiva, men får se till att överdriva ordentligt och försöka få honom ur balans!
Tack för tips, ska testa lite olika. Har en vän som rider till och känner av honom en gång i månaden i utb-syfte i dressyr eftersom jag mest kör, så vi ska hjälpas åt med en på marken och en på ryggen nästa gång.
#7 Då får man överdriva ordentligt, och "slänga" sig åt sidan snabbt. Det fungerar då på äldre ridhästar också, så någ borde det funka även på en yngre med balans. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Framdelsvändning ska heller aldrig göras från stillastående. :) Men jag har haft en häst med samma problem som du. Men jag gjorde det mot staketet. Jag har dock trästaket som det verkligen tar stopp mot, men har du inte det så ta stallväggen. Skritta längst stallväggen någon halvmeter ifrån. Vrid huvudet innåt mot väggen, och använd givetvis skänklarna/vikten. Även om hästen inte flyttar runt bakdelen så se åtminstone till att ni vänder i.af. Upprepa med lite mer mothåll i den handen som inte ställer var gång för att det inte bara ska bli framåt. Tänk på att när hästen väl är lite riktad ned kroppen åt det håll den ska sp kmmer den nöstan bara gå framåt. Det är alltså första halvan (från rakt fram till mitt emot staketet och eh lite till bara) som du antagligen har störst chans att fp själva vändningen. Stå inte och traggla på samma ställe utan så fort hästen vänt en gång så gå några meter och gör om. Ta en sida i taget och be gradvis om mer och mer. Försök att inte stanna. Det är ok om hästen stannar till under övningen, men börja från sakta skritt. Börja från halvhalt ungefär. Det brukar i.af vara väldigt effektivt för att få dem förstå sidförande skänkel i början. Seda lägger man det utan vägg och förslker senare ned typ sknkelvikning osv. Det jag kan tänka mig om detta inte fungerar alls efter ett par tre fyra eller fem ridpass med upprepade försök är att du ställer upp en hinderstolpe där du från marken tränar att gå runt den fler gånger (och inget annat). När hästen verkligen vet vad som förväntas vid just den stolpen så gör det igen från marken, hoppa upp och gör några försök. Kliv av och gör fån marken igen och upp igen och försök.
Hakuna matata!