Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1358 ggr
Ava Adore
0

Vilken häst ska jag välja?!

Min medryttarhäst (islänning) ska flytta. Jag satte in en annons på blocket och nu har jag blivit erbjuden 2 olika medryttarhästar.. men jag kan inte bestämma mig för vilken!

Jag har träffat dem en gång, men ska göra det en gång till.

Första hästen är ett varmblodsto, 14 år, startad en gång, men inte tränad för trav på 10 år. Jag har inte fått nåt riktigt grepp om hur mycet hon är riden.. ägaren säger att hon kan stanna när hon känner att ryttaren tappar balansen, även tvärnita från trav. Som det verkar, så rids hon inte regelbundet nu. Hon gillar att bli ompysslad och kela och verkar väldigt trevlig och snäll.

Den andra hästen är ett sto, korsning Irish cob/varmblod, bara 3,5 år. Hon är riden litegrann, bara med bettlöst och ut i skogen korta turer. Ägaren är verkligen jättetrevlig och verkar intresserad av mig, och vad jag kan och har för planer, hon är mån om att vi tränar hästen på samma sätt (mycket NH) och är väldigt engagerad. Med den hästen blir det promenader och NH-hantering, hon går på lösdrift, och hon står inte stilla (än) när hon borstas, hon är väääldigt unghästig och busig. Men snäll. Och superfin!

Jag gillar att pyssla. Borsta och fixa osv. Och såklart att rida, men då vill jag kunna rida ordentligt inte bara flängtrava ut i skogen.

Jag gillar utmaningar och fick en bra känsla för unghästen och hennes ägare, men är lite lite orolig att jag inte kommer ha tålamod med en unghäst.

Det är ungefär lika långt till båda stallen..

Hjälp! Vilken häst ska jag välja?

CorneliaAndersson
0

JAG hade nog försökt leta lite till men, jag tror att om jag hade varit du att jag hade tagit unghästen. Då lär man ändån hästen på ett bra sätt från början och vet hur hästen är. :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

MillaJ
0

Jag hade letat vidare eftersom ingen av dem egentligen verkar vara just det du letar efter. För att få ut så mycket som möjligt av att ha medryttarhäst så ska man nog leta noga.

Fridaaaa
0

Hade letat vidare :) Gäller att man verkligen fastnar för just den hästen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CorneliaAndersson
0

Men du kan ju åka åkolla påhästarna och ev. provrida å se vad du SJÄLV tycker! ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Tusen
0

Jag skulle be och få testa båda hästarna under ett par veckor innan jag skulle bestämma mig. De står ju lika långt ifrån. Under tiden som jag testar dem skulle jag även hålla ögonen öppna för andra förslag.

Ava Adore
0

Jo jag ska titta igen och provrida båda. Grejen är att jag ska förhoppningsvis kunna köpa/ha en häst på foder från o med i sommar, så nu vill jag bara ha en att pyssla med tills dess.

Jag är ju lite kär i unghästen… och jag tror att jag kommer få en massa erfarenheter där.

Jag har också tänkt att jag borde vänta tills jag hittar en perfekt medryttarhäst, men då är ju risken att jag bli helt utan häst :O hemska tanke.

Elshira
0

Det bästa är som de andra säger att hitta en häst som passar dig, men om du "måste" välja mellan de två" så hade jag nog tagit unghästen alla gånger.

Om du känner att du inte klarar av unghästen är det ju helt enkelt bara att tacka nej senare, men med tanke på ägaren så tror jag att det är den du kommer lära dig absolut mest av, och när du och hästen bara känner varandra så tror jag inte ridningen blir något problem egentligen. Och att se en häst utvecklas och träna på saker är väldigt kul! Utmaningar kommer du säkert kunna få, men så länge du håller dig till en trygg plats när ni tränar och tar det lugnt tror jag inte det är några problem om ägaren hjälper dig med grunderna.

Men vill du bara "lulla runt i skogen" (som jag själv mest gör) så kanske travaren skulle vara bättre just nu, men rida ordentligt låter det ju tyvärr itne som att du kan göra.

Hakuna matata!

Ava Adore
0

#5, jag har också tänkt på den lösningen… :)

#7, ja ägaren verkar ju superbra! det känns roligt att hon har sånt tydligt sätt att jobba med sin häst. så förmodligen så kommer jag prova med unghästen och se hur det funkar :)

Ava Adore
1

En liten uppdatering; det blev varmblodet iallafall :)

Visst hade jag förmodligen lärt mig otroligt mycket med unghästen, men jag kände att det kanske skulle bli FÖR svårt. Hon kände förmodligen att jag var osäker, och ute på promenad började hon resa sig flera gånger… det blev lite läskigt.