Hur hinner ni?
Denna fråga är först och främst till personer med egna hästar, men också till personer med medryttanhästar.
Hur hinner ni med hästen, skola, jobb, läxor mm? Hur lägger ni upp allt?
Jag har turen att ha en hästinterreserad familj så vi delar på allt, jag har två bestämda dagar i veckan som jag verkligen måste upp och mocka, men sedan är jag uppe fler dagar och rider om jag hinner oga alla läxor. Men jag vet ju att alla inte har en familj där alla kan hjälpas åt, så hur gör ni? 
Jag planerar noga, så att jag vet när jag ska göra allt. Då blir det mycket lättare att få till det :)
jag är arbetslös för tillfället så jag kan åka upp när jag vill.. men när man har jobb så får man ju helt enkelt åka efter eller innan jobbet beroende på hur man jobbar.. skönt at tkomma till stallet å slappna av lite=)
Jag jobbar full tid, 7-15.30. Åker i princip direkt till hästen och är hemma igen runt 18 snåret. Vissa dagar vänder jag på det (som t ex idag då ridhuset är upptaget till 18.30) Försöker vara så effektiv som möjligt i stallet och när rutinerna sitter så går det rätt fort.
16.00 Till stallet
16.15 Framme - Mockning
16.25 Lägger in hö och kraft i boxen.
16.30 Gör ny kraft och nya höpåsar
16.45 Tar in hästen, borstar ev selar.
17.00 Till ridhuset för dagens övningar
17.30/17.45 Klar med övningarna, täckar på, ställer in i boxen.
Hemmåt igen.
Har inte tagit tiden exakt, men på ett ungefär hur det går till hos mig. Övningarna varierar i längd beroende på. Har inget krav att vi måste hålla på en timme varje dag eller nått sånt utan när jag känner mig nöjd eller att vi uppnått det vi skulle så avslutar jag för dagen.
Sen hemmavid har jag iof inga läxor, men det ska lagas mat och städas och diskas. Sen vill man ju gärna göra något roligt också.
För tillfället är jag inne i ett "titta-på-serie"-stim och det kan jag kombinera med andra sysslor. Igår satt jag på diskbänken med datorn på en stol samtidigt som jag smälte ljusmassa i en kastrull i ett vattenbad. Multitasking på hög nivå!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Vadå "hinner"??
Så här års: Går upp kvart i 6 för att gå ut till stallet, ger dem frukost medan jag mockar, fyller nya påsar, sopar, tömmer skottis (om det inte är mörkt, för då ser jag inte ;D ), sätter på strömmen och kollar att den går runt samt gör rent i vattenkaret. Springer in runt 6.30 och åker till jobbet 6.45… Kommer hem igen 17,30 kanske - om inget ska handlas osv - och då fixar vi middag, kollar upp vad sonen gjort (dottern har jag träffat på tåget hem). Ut i stallet runt 18 så jag hinner kanske ta en sväng i paddocken med tömkörning eller så går vi en kort promenad (max 30 min) innan det blir för mörkt. Är klar i stallet vid 19-19.30, kommer inte längre än in i gillestugan (sadelkammaren är i källaren) där jag ramlar ner i soffan och kryper under filten. Tittar oftast på något program, somnar lite och vaknar när kl är 21 - då går vi ut och ger pojkarna kvällsmat och sedan går jag upp till sängen, kollar lite på mejl, läser osv och sedan slocknar jag.
Detta kallar inte jag "hinner" riktigt… ^^

Hinner och hinner.. Tid är inget man får, tid är nåt man tar sig brukar jag säga. Det handlar alltså om att prioritera. Man kanske inte kan sitta vid dator/TV nån längre stund om man vill hinna rida. Man kan ju också göra flera saker samtidigt om man kan, tex ha med hunden på ridturen (hund- och hästrastning samtidigt) eller som jag gör ibland, går eller cyklar mina knappa 3 km till stallet med hunden.
Jag har en medryttare som rider 3 dagar per vecka, på mina dagar rider jag alltid på dagen om jag kan, annars gör jag det på kvällen. Min sambo kommer hem vid halv 5 och vi brukar äta ganska snart efter det och sen åker jag till stallet. Ibland blir det ingen ridning fast jag hade tänkt det för det är så när man har familj att ibland får andras intressen styra. Visst jag kunde gått upp kl 6 en söndag för att rida men jag vill hinna sova också.
Skynda långsamt så går det fortare.
jag har min häst inakordad, så går jag i skolan till ca 3-4 sen ut till stallet vid halv5 - 5 mocka, blanda mat, fixa höpåsar.. ta in hästen borsta och sen rida ifall jag ska de. in med hästen i boxen och fodra sedan hemma vid 8 tiden och då e de mat dusha och sedan resten av tiden gör jag läxor.. men för att jag ska orka alltid dag ut och dag in på går jag och lägger mig vid halv 11 nästan varje vardag.. vill oxå tillägga att jag går i 8:an så han väldigt mycket prov, så det blir oftast väldigt tidspressat och stressigt.. men vad gör man inte för sin häst :)
ända problemet är väl att vänner inte blir en del av ens tid när man har häst… villket är ganska tråkigt. men man jobbar ju sig igenom veckan bara för att man vet att sedan kommer helgen :)
Lets not and say we did

Jag har mina på lösdrift på egen gård, mycket är sådan man liksom fixar och rid ambitionerna varierar allt efterom det finns annat också att gör.
Mycket går på rutin, det har blivit en livstill jag flyttate till gården -86 och nu känner jag att jag har mer tid än tidigare då barnen är så stora så dom klarar sig själva.
Jag har visseligen inte hunnit rida så mycket i sommar men det beror på att vi tagit ner skog för att göra nya hagar. I vinter kommer jag nog ha mer nöjes tid med hästarna men nästa vår så ska det bli staket runt hagarna och då få jag välja delar av ridningen ett tag igen.

Jobbar 75% som personlig assistent och har därmed udda tider.
Vardag 14-21.
07:00 upp
08:00 köra till stallet
08:15 framme
08:15-10:30 mocka, fixa maten, rykta, rida och plocka undan.
Lördag 9-19.
19:00 kör direkt till stallet och mockar och fixar maten bara, ingen ridning. Väldigt slut efter stt jobba 10 timmar som PA.
Söndag 11-21
8:30 upp
9:30 kör jag
9:45 framme
10:35 kör jag till jobbet
Utöver det ska, tvättning, städning, diskning, matlagning, ärenden på stan, handla, fixa till katterna och akvariet hinnas med samtidigt som jag försöker ha ett liv.
Det handlar väl om prioritering det där med tiden, jag har inga utsläpp på morgonen bara några insläpp i stallet där jag har James. Det är oftast jag som fodrar också eftersom jag är sist i stallet. Kommer hem runt 17,30 och är oftast vrålhungrig då så jag är inte i stallet förrän runt sju-halv åtta. Mocka och fixa mat till James tar väl högst 20 minuter så det är ju ingen lång tid. Det är ju dock tyvärr mörkt vid den tiden redan nu så det brukar inte bli någon avancerad motion i veckorna, prommenader mest.
Sedan har jag valt bort det med träning och tävling, egentligen hade jag velat träna en gång i veckan men eftersom de flesta är på vardagskvällar så finns det inte en chans att jag ska kunna orka komma hem klockan tio på kvällen och sedan jobba dagen efter, jag har testat så jag vet. Samtidigt öppnar ju det möjligheten för mig att jag måste inte motionera James perfekt varje vecka. Är jag extra trött eller kommer hem sent från jobbet så får han helt enkelt vila den dagen så tar vi igen det på helgen istället.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jobbar oftast 8-17, kommer till stallet kl mellan 18-18:30. Om jag rider så är jag klar i stallet runt kl 21. Då åker jag och handlar och sen äter. Så jag äter ofta middag kl 22.
kissmekate.blogg.se
Jag är sjukskriven så jag har all tid i världen.
innan när jag jobade så åkte jag till stallet innan eller efter jobbet bara.

Jag bor på skolan där jag har min häst. Så jag går upp 06.50, går och mockar och släpper ut, är tillbaka på rummet igen vid 07.15.
Sen går jag till stallet igen vid 4-5 när jag slutar skolan, ger em. hö och gör maten och rider. Klar vid 6-7 . Superskönt att bo på skolan! Tar mig 1 min att gå till stallet.
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Jag jobbar 50% och även om jag har mkt tid över i teorin så är det sällan det händer i praktiken, hästen är ju inte den enda ativitet jag har heller.
En normal vardag så går jag upp 06.45 och gör mig iordning. 7.45 tar jag med mig hunden och går ner till stallet (stall på gården) och släpper ut hästarna och på vägen ser jag till att hunden blir rastad. Lämnar sedan hunden hemma och åker till jobbet vid 8-tiden. Hemma igen vid 14-tiden då jag hämtar hunden, byter om och går ner till stallet fodrar och mockar (ca 5-10min). Ska jag rida så brukar jag ta in hästen då och fixa med det. Hur länge jag rider beror på om jag ska hinna med något annat osv. Hunden är med när jag rider. Rider jag inte så brukar jag ändå gå en sväng med hunden. Sen vid 17-tiden så stoppar jag i mig middag och sen åker jag antingen hem till någon kompis, ut på aktiviteter, träna agility med hunden, eller fixa med allt hemma (diska, städa osv). Ibland skippar jag dock ridningen för aktiviteter hela eftermiddagen, brukar då dock försöka hinna mocka innan jag åker iaf. 20.00 brukar jag ta med hunden ner till stallet och förbereda för insläpp (blanda foder, ta fram hö för kväll/morgon/lunch, tvätta ur vattenkoppen, sopa osv) 20.30 tar vi in hästarna. Efter det så brukar jag gå en sväng med hunden igen (3-4 dagar/vecka så går jag ut och springer med hunden då, dom andra dagarna blir det vanlig rastningstur med hunden). Hem å duscha och göra iordning, sova vid 22-23-tiden.
Jag jobbar 4 dagar/vecka (mån-tis,tors-fre) och dom andra 3 dagarna ser det ut ungefär lika dant men då har jag oftast inplanerade aktiviteter på förmiddagen också och jag försöker då oftast mocka direkt efter vi tagit ut hästarna på morgonen. Ridningen kan då hamna annan tid på dagen beroende på vad jag har att göra i övrigt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Kul med alla svar!
Klar det gäller att prioritera saker och ting. Men när man går i skolan 8-4 så ka det bli lite jobbigt om man måste upp till staller rida och fixa där i 2 timmar och sedan har man 2 prov dagen efter. Men klart man måste prioritera. Sedan nu blir det ju så mörkt så det går inte att rida klockan 7…
#14 Klart det går att rida i mörker =) Har man inte ridbana/ridhus så finns ju alltid reflexer och pannlampa (fast jag brukar bara ha lampan med mig för säkerhetsskul, tycker jag ser bättre utan). Hästarna har inga problem att ta sig fram i mörker =)
När jag var yngre tyckte jag att dagen var slut efter kl 8. Då skulle man bara slöa framför tv:n eller datorn innan man gick och la sig.
Nu har jag lärt mig att utnyttja alla timmar. Kom ihåg att även korta stunder är användbara. Har du 10 min tills ni ska åka så läs ett stycke i boken du ska ha prov på.
När jag pluggade på universitetet hade jag ofta böckerna med mig de kvällar jag jobbade på pubben. Då kunde man plocka fram dom när det var lugnt (oftast i början av kvällen).
Mvh Emelie & Jack

Jag har två egna hästar. Min mamma har hästintresse, så hon hjälper mig med att släppa ut hästarna 3 dagar i veckan, resten fixar jag själv. Jag åker hemifrån ca 07.00 på vardagarna, och är hemma runt 16.00. Jag rider då ena hästen och arbetar den andra (tvååring) mot inridning. Är klar runt 20.00.
Man hinner inte med så mycket annat på dagarna när man har egen häst, men det det är ju ett val man gjort. Ingenting jag ångrar! 
Att kunna prioritera är något man måste lära sig. det är inte självklart att man kan.
Jobba eller gå i skolan 8-16/17
Sen åker man direkt ut till stallet. är där till 18-19-tiden.
Hem och göra mat/läsa läxor.
Äta kvällsmat
Mer läxor eller läxläsning med barnen.
kl. 22-23 läggdags.
Inget surfande eller TV tittande.
Har man häst är det det roligaste man gör under dagen och allt annat får stå åt sidan. Så nog går det alltid.

jag jobbar 9-18. Har alltid haft hästen inackorderad. Nu är han inhyst på lösdrift med thermobar och fri tillgång på hö. De som har stället kan även kolla till honom, gjorde det bla när jag hade semester i somras och klädde på honom flughuva varje dag som han lyckades få av sig varje dag.
Det blev mer ridet i somras än vad det kommer bli i vinter. Jag rider på banan en dag i veckan där vi har belysning. försöker ta tag i mig själv och sticka ut med pannlampa en vardag också. på helgerna blir det uteritter och någon gång ibland träning.

13.50 slutar skolan
14.10 hemma, äter etc.
14.45-15.00 framme i stallet
15.30 fixat kraft & höpåsar
16.00 mockat klart
16.30-17.00 börja rida
runt 17.30-18.00 klar med ridpasset. sadla/tränsa av, borsta etc.
18.30-19.00 åker hem
19.30 äta middag
20.00 gå till pappa o råttorna
22.00 gå hem till mamma, fixa sig o sova
Så hinner jag ;)
Just nu har jag bara skola tisdagar 8-9 och torsdagar 10.45-13.00 så jag åker hem och byter om och direkt till stallet om inget annat måste fixas innan.
De andra dagarna åker jag oftast dit på morgonen såvida det inte händer någonting eller någon vill rida ut senare eller så.
Så det är så jag hinner, jag har annars också slutat innan 13 varje dag så jag brukar vara rätt tidig i stallet.
Om det är något som gör att jag inte kan åka till stallet har jag snälla föräldrar som kan mocka och promenera hästen åt mig! :)
Tittade extra noga på klockan igår.
Kom fram till stallet 16.01
Hade mockat, gjort höpåsar och ny kraft 16.35
Sen hämtade jag hästen, borstade, selade, tränade. selade av, in i boxen. Gosade lite med katterna. Satte mig i bilen för att åka hem igen 17.30
Det går rätt fort ändå när man har fått in rutinerna.
Mvh Emelie & Jack
Jag rider massa olika hästar, ridskolan 2 gånger i veckan, medryttarponny 5 dagar i veckan, farmors häst ca 3 gånger i veckan & sedan rider jag även lite fler om dom ber mej om hjälp.
Jag går i skolan 8-15, sedan tar jag bussen till ponnyn & går 30min för att komma till stallet eller åker bil. Har jag en till häst på ett annat stall blir det åka hem & äta mat innan jag åker dit. Vissa dagar kan jag ha upp till fyra hästar & jag fixar alltid mockning o.s.v.
När jag är hemma fixar jag läxorna & sedan hinner inte jag så mycket mer, är i stallet lite väl ofta för att inte ha egen häst ^^
Går upp kl 6, skola 8-15/16, är i stallet ungefär 17, mockar, packar påsar och rider osv. Blir hämtad mellan 18-20 beroende på om jag ska rida eller ej (unghäst, går inte alla dagar). Hem och äta kvällsmat, plugga, knappra på datorn och sen sova vid 22.
Är nog rätt nöjd med att vara singel just nu, skulle aldrig ha tid med anant ;)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

ni som är arbetslösa/sjukskrivna/jobbar 50%/pluggar - hur har ni råd att ha häst?
jag är timvikarie på 2 olika jobb och kan bli inkallad med minuters varsel vilket är lite stressande. jag får helt enkelt chansa och rida och hoppas att ingen hör av sig just då
kan ju tacka nej men pengar är ju pengar! jobbar jag när det är dags för insläpp så kan jag ringa någon av de andra så ställer de in honom så får jag mocka osv när jag jobbat färdigt. tar bara 10 min att mocka och fixa mat.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Oj,oj vilka liv vi har.
Har hästen hemma, bor på samma gård som mina föräldrar. Mamma har tre pensionärer och pappa är ganska ointresserad.
Hästarna får frukost ute innan 06.30 när jag åker till jobbet. Pappa matar mer innan han åker ca 08.30. Jag kommer hem ca 16.30-17.00 ut i stallet och fixar till alla hästarna de brukar komma in vid 17.30-18.15. Ibland rider jag innan hästarna tas in men för det mesta blir det efter kl 19.00. Klar vid 20.00.
Brukar äta mellan intag och ridturen. Sedan brukar jag antigen, fastna i en bok eller surfa lite.
Har mina hästar på mammas gård och hon ger dem hö strax innan kl 5 innan hon åker till jobbet.
Jag kommer till stallet kl 8 efter att ha lämnat barnen på dagis/skola och ger kraftfoder och sedan hö i hagen.
Ibland är det lite olika om jag gör iordning allt ( mockar, sopar, lägger in i boxarna, gör iordning höpåsar) på morgonen eller senare på dagen.
Det beror på om jag har någon kund på morgonen då jag jobbar som hovslagare.
Försöker ändå lägga arbetstiderna så jag hinner med hästarna och barnen utan stress.
Kan bli att jag tar igen någon skoning på helgen oxå.
Em fodrar hästarna vid 14-15 och oftast tar mamma in och nattar hästarna på kvällen om jag inte är där och arbetar dem då.
Vi har sju hästar.
Jag har studiebidrag 1050kr/månaden, jobbar i snitt en helg i månaden = 1800kr, hästen kostar ca 1700kr i månaden och jag har utöver det en stor reservkassa ifall något skulle hända. De månaderna jag inte jobbar betalar mina föräldrar.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#25 Jag går ju in under jobb på 50%. Det beror ju på vad man har för lön, vad det kostar att ha häst i det området man bor och vad man har för övrgia utgifter. Jag har hyfsad lön, det är inte farligt dyrt att ha häst här omkring och jag väljer alternativ som jag har råd med, men tyvärr har jag lite för höga utgifter i övrgit så jag funderar på att göra lite förändringar för att bli lite rikare.
"Det är inte dom stora inkomsterna man blir rik på, det är dom små utgifterna."

Jag har 4 hästar, pluggar till hästmassör och jobbar 100%.
Fördelarna jag har är att jag har stallet på gården, och att jag jobbar 5-skift, vilket visserligen kan vara både för och nackdelar. Jobbar 7 dagar i streck, förmiddag, eftermiddag & natt (2-2-3 ex) jobbar tre helger utav fem.
Sen har jag ju lite längre sammanhängande ledighet än ni som bara har lördag-söndag, har mellan 3-4 (4-5) HELA dagar ledigt efter varje skiftcykel, så då hinner jag träna alla hästarna varje dag under ledigheten.
När jag jobbar förmiddag (05.40 - 14.00) så blir det fodring och utsläpp innan jobbet, mockning, mat + vatten och träning efter jobbet.
Eftermiddag (13.40 - 22.00) blir det att fixa allt innan jobbet.
Natt (21.40-06.00) så hinner jag allt innan jobbet, även insläpp. Sen fodrar jag och släpper ut dom när jag kommer hem på morgonen innan jag går in och lägger mig.
Min syster har en häst i stallet, så vi delar upp lite emellan varandra med in och utsläpp. T.ex. när jag jobbar eftermiddag sköter hon insläppet, annars blir det lite sent. Och oftast brukar hon släppa ut när jag jobbar förmiddag, inte för att hästarna lider av att komma ut så tidigt, det är mest för en egens skull att slippa gå upp ännu tidigare än vad man redan gör ;)
Nu när det dock börjar bli mörkt så snabbt så hinner jag inte alltid alla 4 hästarna efter jobbet t.ex., men jag planerar utöver hur jag jobbar och då tar jag två hästar per dag när det "krisar" med tid.
Men absolut, det tar tid, det gör det. Mycket annat blir lite "si och så" med, t.ex. mat (åt mig själv alltså, inte hästarna) och städning och sådant. Men det kan ju bero lite på bristande intresse för de punkterna också ;)
Är sjukskriven men är ute på praktik ett par förmiddagar i veckan. Att hinna med är lugnt, problemet är snarare att hitta energin till hästen
Har hästen uppstallad, så tar bara hand om min häst förutom helgjourer.
Ekonomin är såklart kämpig, men får endel hjälp med det av mina underbart snälla föräldrar. Så det går ihop nu iaf..
Har inte en ***** anging om hur jag hinner med?! Haha men på något sätt så räcker tiden precis till :) Vilken tur jag har :O
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Bor i trollhättan nu mera, pluggar i uddevalla, jobbar i bäckefors och har även mina hästar hemm hos mina föräldra i bäckefors fortarande 
Men trots detta så går det ihop Äger två hästar själv men säger tre då jag tränar och fixar allt runt alla tre även fast min mor äger den tredje hahah..
Har ju inga direkta stallkostnader då det är hemma på gården och hö tar vi själva så för min del där är det bara arbetet, Spån, foder etc köper pappa in via sitt företag men jag betalar en viss summa beronde på vad och hur mycket som är till mina två hästar. All utrustning och dylikt köper jag ju själv nu mera då jag jobbar och försörjer mig själv.
Har ett antal dagari veckan avsatt som jag SKA till hästarna går det matchar jag gärna med hur jag jobbar = två flugor i en smäll! 
Det ärhetiskt men ändå hinner jag med att både gå på krogen och roa mig och ligga hemma i soffan och dega hahah.
Ädet riktigt risigt någon månad som tidigare i höst då jag fick lämna in min bil på verkstad och i samma veva skulle de köpas in nya vintertäcke och diverse så ligger mina föräldra ute så länge så betalar jag så fort nästa lön kommer 
Älskar mina bebisar och skulle inte vilja byta trivs med et som det är men på sikt så ska jag ju flytta hem dom till mig ska bara hita en gård som passar oss först